مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

"خودنگار" جایگزینی برای واژه ی "سلفی"

واژه ی بیگانه ی سلفی Selfie  که بیشتر برای خودنگاری (عکس گرفتن از خود و نشان دادن به دیگر کاربران) بکار می رود ، در فضای اینترنت و شبکه های مجازی بسیار پرکاربرد و روان (رایج) است . کاربرد این واژه به اندازه ای زیاد است که در سال 2013 واژه ی سال برگزیده شد و به واژه نامه ی آکسفورد افزوده شد .
این واژه در میان کاربران اینترنت در ایران نیز کاربرد بسیار دارد و به همین گونه گفته (تلفظ) میشود. تاکنون جایگزین های بسیاری برای این واژه از سوی نهادهای دولتی و نهادهای میهن دوستانه و بسیاری از فرهنگیان پیشنهاد شده است که هنوز هیچ یک آنگونه که باید ، جا نیفتاده است .

فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه ی "خودعکس" را پیشنهاد کرده است که با نگاهی به آن در می یابیم که پیشنهاد فرهنگستان پذیرفتنی نیست ، چرا که بخش دوم آن واژه ی عکس ، واژه ای بیگانه است و نمی توان برای یک واژه ی بیگانه ، جایگزینی بیگانه برگزید .

هفته نامه ی امرداد در شماره ی 330 خود پیشنهادهایی برای واژه ی سلفی برگزید و آنها را به نگرسنجی گذاشت .

جاگزین های امرداد : خودنگار – خودنما – فرخی – خویش انداز و خودعکس بود که آنگونه که در زیر می بینید خوانندگان به واژه ی خودنگار نگرش داشته اند .

جایگزین واژه سلفی

جایگزین "خودنگار" از دو بخش خود+نگار ساخته شده است که هر دو بخش پارسی و معنی آن آشکار و روشن است . ( نگار= عکس – فرتور . خودنگار = عکس خودی یا عکس شخصی )

ناگفته نماند واژه ی خودنما نیز ویژگی های واژه ی خودنگار را داراست و می توان از آن بهره جست .

دیدگاه‌ها  

0 # محمدرضاقیاسی 1394-08-25 14:28
درودبرشما
درگذشته به اینگونه عکس گرفتن ها،عکس یادگاری میگفتندکه درمواقعی که به این عکس هارجوع می شدیادی ازگذشته می کردند.
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML