برابر واژه های " گوژ" و "کاس" به جای محدب و مقعر+ریشه شناسی

به راستی که دریای بی کران زبان پارسی برای همه ی واژگان بیگانه که اکنون زبان مادری ما را در بر گرفته اند ، برابرهای کهن ، ریشه دار و معنادار را دارا می باشد .در کتاب های درسی دانش آموزان و دانشگاهیان دو واژه ی مقعر و محدب برای توصیف آینه ها و عدسی ها بسیار به کار برده شده است . این دو واژه ریشه ی عربی داشته و خوانش آنها نیز دشوار است و گاه گاه دانش آموزان آنها را با هم اشتباه می گیرند چرا که این واژه ها از زبانی دیگر آمده و هماهنگ با زبان گفتاری و نوشتاری ما نیستند .

برابر واژه پارسی

برابرهای زیبا و ساده ای در زبان پارسی برای این دو واژه از هزاران سال پیش کاربرد داشته است و نیاکان ما از این واژه ها بهره می برده اند . این واژه ها " گوژ " برابر با " محدب " و "کاس" برابر با " مقعر " است .

کاس و گوژ - مقعر و محدب

واژه ی گوژ به معنای خمیده به بیرون (کمانی) است ، که گویش درست خود را در واژه ی " گوژ پشت " همچنان نگاه داشته است و با کمی دگرگونی به گونه ی " کوز" و یا " قوز" هم بکار می رود که همه ی آنها همان گوژ است و به معنای خمیده به بیرون ( مانند خم شدن کمر پیرسالان ) . کوزه نیز از همین واژه است ، چنانکه می بینیم کوزه ها دارای دو طرف خمیده به بیرون است .

کوزه

واژه ی " کاس " به معنای خمیده به درون است. این واژه کاربرد خود را در واژ ی " کاسه " نگاه داشته است ، چنانکه می بینیم کاسه به درون خمیده شده و فرو رفته است .

کاسه

عبارت " کاسه و کوزت را می شکنم " نیز بر بنیاد ریشه ی همین دو واژه اشت بدین معنا که درون و برونت را نابود می سازم و یا تمام وجودت ( بیرون و درون ) را نابود می کنم.

............

نگارش : مهدی زیدآبادی نژاد (گروه نویسندگان مهرمیهن)

بن مایه : واژه نامه ی دهخدا - فرهنگ فارسی معین

راهبر : استاد فریدون جنیدی - بنیاد نیشابور

دیدگاه‌ها  

+3 # يك روستايي از بابل مازندران 1393-02-25 19:25
سلام و سپاس از زحمات شما جالب بود.
اميدوارم همچنان ادامه دهيد و وبسايت را به روز نگهداريد.
درود بر مردم ريشه دار و عاشق ايران از روستائيان گرفته تا ساكنان شهرهاي بزرگ كه به كشورشان عشق مي ورزند و سعي در الگوگيري از بزرگان و نياكان خود هستند.
Imanabadkarokela.com
پاسخ دادن
+2 # سعید 1393-03-20 12:55
مطلب زیبا و آموزنده ای بود ممنون از زحمات فراوانتان . موفق باشید.
پاسخ دادن
+3 # پیمان محمدزاده 1393-04-31 04:48
خدایم مرا در مهد تمدن جهان ایران بدنیا آورده . مچکرم خدا
با سپاس از شما دوستان .
همینطور ک خودتون آگاهید تمام زبان های دنیا ریشه در زبان و خط تمدن جیرفت دارند که حدود بیست سال پیش این تمدن کهن تر از تصور از زیر چند متر خاک بیرون اومد نشانه هاش . و زبان فارسی در دل همین تمدن بوجود اومده پس زبان فارسی مادر تمام زبان های اسیا و اروپاییست. هندو اروپایی به اصطلاح.
در حال حاظر همین زبان کنونی فارسیمون که یک زبان ترکیبیهحدود 500پیشوند و در همین حدود پسوند و نزدیک 2000 کلمه و فعل کاربردی داره اگر این تعداد عدد رو در هم ضرب کنیم چند ملیون کلمه بوجود میاد که در تمام زبان های دنیای کنون بی نظیره . پاینده باد ایران و ایرانیان .
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه