میهن نما
میهن نما
گفتاورد

عبدالحسین زرین کوب

امپراتوري كورش و داريوش يك امپراتوري نمونه است كه مورخ مي‌تواند از تأمل در آن دريابد كه مملكت تنها با قدرت نظامي و حتي با نظارت چشم و گوش حكومت، برپا نمي‌ماند، احتياج به تفاهم و تسامح نيز هست و اين تسامح كورشي است كه بي‌شك اسباب سرافرازي تاريخ ايران است

عبدالحسین زرین کوب

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 0
بسیار بدبسیار خوب 

مهدی زیدآبادی نژاد ( گروه نویسندگان مهرمیهن )

خسته یک واژه ی پارسی است به معنی زخمی شدن یا مجروح شدن  که امروزه به گونه ای نادرست به معنی ماندگی بکار می رود. برای نمونه اگر کسی در جنگی زخمی شده باشد باید بگوییم او خسته شده است و اگر کسی به سبب کوشش بسیار مانده شده باشد باید بگوییم او مانده است.در تاجیکستان و افغانستان امروزی به پیروی از نیاکان، به هر کس که کوشش بسیار نموده باشد مانده نباشید می گویند و نه خسته نباشید.

کاربرد درست واژه ی خسته در شاهنامه :

چنان شد ز بس کشته و خسته دشت

که پوینده را راه دشوار گشت

..............

رو خیره شد دست پور پشنگ

از ایران سپه بیشتر خسته شد

............

اگر کشته بودند اگر خسته تن

گرفتار در دست آن انجمن

................

ز تیر و ز ژوپین ببد خسته شاه

نگون اندر آمد ز پشت سپاه

واژه ی خسته در فرهنگ فارسی معین :

(خَ تِ)  (ص مف .) مجروح ، آزرده

  • بازدید: 1378
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست زبان و گویش اشاره ای به معنی درست واژه ی" خسته "
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

زبان خوش مار را از سوراخ بیرون می کشد

اشاره به اینکه با خوش رفتاری می توان دل دیگران را بدست آورد

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title