میهن نما
میهن نما
گفتاورد

سید مصطفی محقق داماد

ايرانيان باستان شادي مردمان را توأم با شادماني زندگي براي جانوران و گياهان و زمين و جهان مي‌دانستند.ايرانيان به شخصيتي مانند كوروش مفتخرند كه به نظر ما بهترين عقيده دربارة وي آن است كه او همان «ذوالقرنين» قرآن كريم و از پايه‌گذاران حقوق بشردوستانه، و رعايت اصول انساني و حمايت از منابع زيست‌محيطي در زمان جنگ و درگيري مسلحانه است. ساختمان‌هاي باقي‌مانده از ايران باستان نشان مي‌دهد كه آنان نسبت به مصرف كردن منابع طبيعي قناعت مي‌كردند و كاملاً جانب احتياط را رعايت داشته و منابع طبيعي را از هر گونه آلودگي محفوظ مي‌داشتند .اين است ايران ما واجداد ايرانيان. جاي آن دارد كه خطاب به ايرانياني كه امروز براي طبيعت زيبايشان اهتمام نمي‌كنند، جنگل‌ها را ويران و با طراوت‌ترين نقاط را به زباله دان تبديل مي‌كنند، گفته شود: تو يادگار آن پدراني/ در عرقت از چه خون پدر نيست؟

دكتر سيد مصطفي محقق داماد

کاربردی
پیشنهاد ویژه

دکتر محمدعلی رئوفی (گروه نویسندگان مهرمیهن)

در مورد آنکه زبان اوستایی نیز در حوزه باختر و یا بلخ و پس از آن در سیستان به میان آمده است همچنان روایات و شواهد موثق وجود دارد از جمله اینکه :
1. پس از مهاجرت آریایی ها از آریاناویچه آریایی های هندی از معبدهای کنر و پنجشیر به دره پنجاب سرازیر شدند و آریایی های باختر تدریجاً حوزه بلخ ،هری و سیستان و دامنه های البرز حوالی بلخ را اشغال کردند .
2. در یکی از نسخه های اوستا یعنی وندیودات که بطور کامل به جا مانده از محلی به حیث پیدایشگاه زرتشت نام می برد که میان اکسوس (آمودریا ) و اندوس ( رود سند ) و درنگیانا ( زرنج ) واقع شده و آن شامل نامهای نواحی و سر زمینهای ایجاد کرده اهورامزدا است .یعنی آریانا محل ظهور زرتشت و زبان اوستای است .
3. قرار نظر هننگ محتویات اوستا ( گاثاها ) نشان می دهدکه متن اوستا در حوالی بلخ و متون بعدی آن در نواحی سیستان بوجود آمده است .
ویلهم گیگر خاورشناس آلمانی هم به استناد اعلام جغرافیایی اوستا ( یشتها ) داستانهای پهلوی شاهان آریایی را در آرانا (بخدی و سیستان ) می داند .
گریستن سن گفته است ، پارتها ( پارثوها )که به مغرب فلات آریان رفتند یعنی عراق عجم ، از همکیشان شرقی خود جداشده و حتی در زبان شان که منشا آن شرقی بود تغییراتی حاصل گشت ، اما زبان شرقی آریان ها که گاثا و یشتها بدان سروده شده بود به حال خود باقی ماند .
وقوع جنگهای مذهبی میان گشتاسپ حامی زرتشت و تورانیان شمال آمو دریا در نواحی بلخ
تذکر اوستا تنها از جغرافیایی حوزه بلخ و سیستان از شرق تا حوالی شهر( ری )
با این شواهد و با ارائه مدارک معتبر دیگر به این نتیجه می رسیم که خاستگاه زبان پارسی دری باختر و سرزمین بلخ و سیستان می باشد . این واقعیت پس از کشف کتیبه های رباطک و سرخ کوتل بلغان در دهه های پنجاه و هفتاد خورشیدی بیشتر مورد تایید قرار گرفت . همچنان سرود کرکویه که زرتشتیان در آغاز دوره اسلامی در آتشکده کرکوی سیستان هنگام پرستش آنرا به خوانش میگرفتند و بوسورث به آن اشاره کرده است در تاریخ سیستان به رسم الخط عربی و به زبان نزدیک به پارسی دری چنین آمده است :
فرخته بادا روش     خنیده گرشاسپ هوش
همی پرست ازجوش     انوش کن می انوش
دوست بداگوش     به آفرین نهاده گوش
همیشه نیکی کوش     که دی گذشت و دوش
شاها خدایگانا                    به آفرین شاهی

یعنی :
افروخته و روشن باد مشهور                بلند آوازه باد هوش گرشاسپ .
همواره از جوش پر است                    می نوش کن و نوش کن ،  
دوست به آغوش بدار                        به نیکی وآفرین گوش بدار
همیشه به نیکی بکوش                      که دیروز و دیشب گذشت ،
ای شاه ای خدایگارا                         توشاهی با آفرینی .

  • بازدید: 1828
 

دیدگاه ها 

 
+1 #1 علی 29 فروردین 1392 ساعت 06:56
با سپاس از شما مهرآفرینان
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+1 #2 بابک 02 اردیبهشت 1392 ساعت 17:01
با سپاس فراوان.جاوید ایران .پاینده ایرانبانان
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #3 آرش 16 اسفند 1392 ساعت 11:08
با سپاس
من پرسش داشتم چرا همیشه در پی این هستیم که زبان اوستایی را یا به باختر ایران یا به خاور ایران بکشانیم . اگر خوب بنگریم و بگفته تمامی استادان زبان شناس تفاوتی در میان قومهای باختر ایران و خاور ایران از دیدگاه نژادی و زبانی تا پیش از جدا شدن آنها نمی باشد . پس این گفته که زبان اوستایی تنها در خاور یا باختر بوده است از ریشه اشتباه است .
زبان اوستایی در هر دو سوی ایران وجود داشته است نه تنها در که بخش ویژه در ایران و تمامی زبانهای امروز ایران (کوردی ـ لری ـ بلوچی ـ بلوچی ـ پارسی ـ تالشی ـ دیلمی ـ گیلکی ) و تمامی لهجه های ایرانی در درازنای تاریخ از زبان اوستایی هستند . و زبان اوستایی برای تمام سرزمین ایران است . نه یک جغرافیای ویژه در باختر یا خاور.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ از شما می خواهیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ پرسشهای خود را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه ها پس از بررسی (از 1 تا 72 ساعت) نمایش داده می شود.


برگ نخست زبان و گویش سیستان زادگاه زبان اوستایی
گفتگو و پرسش و پاسخ
داستانزد ایرانی

چشم و دل سیر است

به مال و خواسته بی اعتنا و بلند نظر است

پیشنهاد
دیدگاه کاربران
  • توران شهریاری
    خانم توران شهریاری افتخارادبیات شعر تاریخ گونه ایران الان در کجا هستند اگر در تهران برنامه ای دارند مشتاق دیدار مجدد این بانو هستیم ....آشعارش که زینت بخش روح ملی ماست. نمایش / پاسخ
    فرستنده : فاطمه عاطفی فرد-پادنگ


Your SEO optimized title