مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

نابودی زیبایی های خدادادی جهان بدست مردم امروز

جانوران ، گیاهان ،کوه ها ، دشتها و آبها زیبایی های خدادای جهان اند که از سوی خداوند بزرگ آفریده شده اند و جهان را زیبا و آرامش بخش کرده اند. در فرهنگ اهورایی ایران زمین همه ی آفریده های جهان از حقوق یکسان برخوردار بوده و مردم (انسان) حق نداشته است که دیگر آفریده های خداوند را نابود سازد .

در جهان امروز جان جانداران و گیاهان و زندگانی دراز کوه ها و جنگلها کوچکترین ارزشی ندارد و مردمان و دولت ها به آسانی دست به نابودی این آفریده های خدادادی می زنند ! از برای اقتصاد !

به تازگی صندوق جهانی "حیات وحش جهان" (world wildlife fund =wwF) اشاره کرده است که از 40 سال گذشته تا کنون 52% از شمار جانوران جهان شامل پستانداران و خزندگان و پرندگان کم شده است !
در گزارش این صندوق جهانی، برچیدن (قطع) درختان جنگل ها  و بهره مندی نادرست و بی رویه از داشته های طبیعی جهان ، تولید گاز کربن و در نتیجه گرم شدن کره ی زمین از شوندهای نابودی این جانوران بی زبان عنوان شده است .

اگر کاری به دیگر کشورها نداشته باشیم و تنها ایران زمین را بسنجیم خواهیم دید که تا چه اندازه جانوران و جنگلها و سبزه زار ها و کوهها و زیبایی های خدادای ایران در سده ی گذشته نابود گشته است . چرا ؟ برای اقتصاد و صنعت !

درد از روزی بیشتر شد که روستانشینان به شهرها کوچیدند . این کوچ دردناک هم برای خودشان بد بود و هم برای جهان . چرا که با کوچ به شهرها هم جایگاه ارزشمند خود در روستا را از دست دادند و فرهنگشان فرهنگ شهری و خشن شد ! و هم روز به روز به نابودی روستاها و صنعتی شدن زندگی یاری رساندند ! روستا هم که از روستایی تهی شد دیگر نه گله ای از گوسپندان می ماند و نه سگ و خر و اسبی ! دریغ

کار به جایی رسیده است که همین اندک جانوری هم که در شهرها دور و بر ما زندگی می کنند را هم آسوده نگذاشته ایم . پرندگانی که بر روی خانه های ما پرواز می کنند که با تفنگ بادی شکار می کنیم از برای یک لقمه گوشت که گمان نمی کنم یک لقمه هم بشود ! و یا حتا برای سرگرمی جانشان را می گیریم ! پرندگان خوش آوازی که روزگاری بر بلندای درختان سرسبز ایران زمین می خواندند و مردمان را شاد می کردند ، امروز در قفسی در کنچ اتاقی زندانی کرده ایم ! سگ ها را که فراخوان می دهیم برای کشتن و هزار هزار از پای در می آوریم ! و دهها بلای دیگر که بر سر این زبان بسته ها می آوریم ....

همچنان در فکر آن بیتم که گفت

پیلبانی بر لب دریای نیل

حال موری گر ندانی  زیر پا

همچو حال تست زیر پای پیل!

کشتن سگها

نمایی از کشتار گروهی سگها به بهانه ی ولگرد بودن

روزی بر سر چهار راهی ایستاده بودم و به خودروها که با شتاب می گذشتند ، نگاه می کردم و به این بیت می اندیشیدم :

بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین

جویبار

نمایی از یک جویبار زیبا

و با خود می اندیشیدم که روزگاری همان جوی بود که دمی را در کنارش بنشینیم ، امروز بر سر چهار راه می نشینیم و گذر ماشین می بینیم ! با آن آواهای نادرخور و دود و دمشان و تازه مردمی که سر از شیشه بیرون آورده و به دشنام دادن به دیگران سرگرم است ! دریغ.

براستی که دوری از فرهنگ مهربانانه ی ایران زمین ، دوری از مهرورزی به آفریده های خدادادی است.

چه بر سر جنگلها و درختان آورده ایم . روز به روز درختان را بر می چینیم و کاغذ می سازیم برای پاره کردن و دور اخداختن ! درخت که نابود شود جانداران پیرامونش هم نابود می شوند . در گزارش همین صندوق حیاث وحش جهانی آمده است که شمار فراوانی از پیل های آفریقا از برای آنکه جنگلها نابود شده اند ، از میان رفته اند ! دریغ.

نابودی درختان

نمایی از برچیدن بی رویه ی درختان

نمی توان همه ی گناه را هم بر گردن مردمان امروزی انداخت . چه بسیار شکارهای بی رویه ای که شاهان خوش گذران پیشین انجام دادند و گورها و شیرها و پلنگها و آهوان را نابود کردند .

بر سر کوهها چه آورده ایم ! هر روز کوهی را از برای سنگی که در آن است می شکافیم و پایین می آوریم ، برای آنکه معدنی تازه بسازیم و پول در بیاوریم .آسایش کوه های بی زبان را که سالیان دراز برجای بوده اند را هم بر هم زده ایم ، دینامیت می گذاریم و کوه را چنان می لرزانیم که در هزار سال گذشته نلرزیده است. از روزی هم که این آتش افکن های جنگی ساخته شد که دیگر هیچ ! هر روز به بهانه ای جنگی به راه می اندازند و جهان طبیعی را به نابودی می کشند .

نابودی کوه

نمایی از کند و کاو یک کوه بدست صنعتگران

درست است که صنعت نیاز زندگی امروز است اما آیا می پذیریم که صنعت ، طبیعت و کوه و دشت و جنگل را نابود کند و ما بمانیم و مشتی کارخانه و شهر پردود !؟

بر سر آب ها چه آورده ایم ! هر روز در رسانه ها خبری پخش می شود که از کم آبی و بی آبی و کاهش آب های زیرزمینی خبر میدهد . آب ها را به زور موتورها و پمپاژها بیرون آوردیم و به باغها روان کردیم . آب های فراوانی را به معدن های پول ساز بردیم . در مصرف خانگی آب که هیچ صرفه جویی نکردیم . و امروز به جایی رسیدیم که کمترین آب های زیرزمینی را داریم و به جای بهره وری درست از آب، از باران نیامدن و خشکسالی می نالیم . از این خشکسالی ها در تاریخ جهان کم نبوده است و هر یک پس از چندی دوباره با ترسالی جبران شده است اما مردمان آن روزگار آب های زیرزمینی را به زور از زمین بیرون نمی کشیدند و هدر نمی دادند !

خشک شدن زاینده رود

نمایی از خشک شدن زاینده رود پس از سالیانی دراز

در پایان :
بیم از آن می رود که آنگونه که امروز می گویند در همه ی ایران چند پلنگ و آهو و ... بیشتر نمانده ، روزی فرا برسد که بگویند در همه ی ایران چند درخت بیشتر نیست .. بگویند در سرتاسر ایران چند اسب و خر و بلبل و قناری بیشتر نیست  و ...

........................

ممکن است این نوشتار دارای کمبودهای فراوانی باشد و پاسخ و راه حلی برای برخی مشکلات نداشته باشد اما واکنشی است دلسوزانه به نابودی این داده و دهش های زیبای خداوندی .

مهدی زیدآبادی نژاد (گروه نویسندگان مهرمیهن)

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

0 # علی 1393-07-27 18:03
واقعا زیبا بود و تلنگری برای ما
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML