میهن نما
میهن نما
گفتاورد

استاد غلامحسین یوسفی

کسی که ملت و مملکت خود را بحقیقت بشناسد، آنرا آگاهانه دوست خواهد داشت و هیچ انگیزه ای موجب نخواهد شد این پیوند در وجود او سستی گیرد. برعکس آنکه با مردم این مرز و بوم و روح و فکر آنها و فرهنگ ایران آشنا و بدان دل بسته نیست به اندک چیزی فریفته می شود و از ملت و وطن خود می گسلد . نمونه  آن را در بر خی از جوانان ما می توان یافت که خود را بدان راضی کرده اند که در کشوری دیگر ، شغلی دارند و خانه و اتوموبیلی و همسری غالبا بیگانه ، غافل از آنکه اگر تا پایان عمر هم در آن سرزمین خدمت کنند مردم آن دیار هرگز آنان را در خود جذب نخواهند کرد و از خودشان نخواهند شمرد . نتیجه آن که از خانه مانده اند و از بیگانه رانده.

شادروان استاد غلامحسین یوسفی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 5
بسیار بدبسیار خوب 

فرزند ایرانیوارونه ی آنچه در فرهنگ بیگانگان بویژه اروپاییان آشکار و پدیدار بوده و هست ، در فرهنگ ایران خانواده از دیربازان دارای ارزش بسیار والایی بوده است . از این روی بسیاری از جشن ها و آیین هایی که ایرانیان برپا کردند رنگ و بوی خانوادگی داشته است . آیین شب شش یا جشن شب شیش یکی از آیین های زیبای خانوادگی است که ایرانیان پس از زاده شدن فرزند خود برپا می کنند .

شب شیش همانگونه که از نامش پیداست معمولا 6 روز پس از زاده شدن فرزند برگزار می شود . در این جشن پدر و مادر که از آمدن فرزندشان بسیار خرسند و خوشحالند ، خویشاوندان نزدیک خود را فرا  می خوانند و شبی را با جشن و شادمانی سپری می کنند .

این جشن چنانکه از آن با فرنام " شب نشینی " هم یاد می شود تا پاسی از شب به درازا می انجامد و از میهمانان پذیرایی درخوری انجام می گیرد. در این شب خویشاوندان نوزاد را دست به دست کرده و می بوسند و این چامه را می خوانند :

بچه بچه، ماهه بچه (بچه بچه ماه است بچه) ـ خدا نگهدار بچه ـ هرکه خوره نون بچه (هرکس بخورد نون بچه) ـ دعا کنه جون بچّه ـ بگير بچه ر، بگير بچه ر. ( بگير بچه را، بگير بچه را).

سپس به دایره زنی و دست زدن می پردازند .

برخی داده های تاریخی گزارشی بدست می دهد که هرچند بیشتر به خرافات و باورهای نادرست می ماند، اما درخور نگرش است :

"در این گزارش ها آمده است که جشن شب شش از آن روی به درازا می کشد و تا سپیده دم ادامه می یابد که همزمان با زاده شدن فرزند یک " جن " ( برخی گزارش ها " آل " ) نیز به جهان می آید و به اتاق زائو اندر می شود تا نوزاد را با همزاد او عوض کند . برای همین خانواده چهره کودک را سیاه می کنند تا جن ها از دیدن او بترسند و به او نزدیک نشوند و تا سپیده دم به جشن و شادمانی می پردازند تا کودک در پناه باشد ."

برخی کارهای همسان، مانند بستن نخ از پشم شتر و ... به دست و پای نوزاد و مادر نیز روان بوده است که بتازگی روشن شده است که برای پیشگیری از تب کردن مادر و فرزند انجام می شده است  .به هر روی در گذر زمان برخی خرافات و باورهای نادرست به جشن ها و آیین ها افزوده می شود که با اندکی تیزبینی می توان آنها را شناخت و از آن دوری جست

ایرانیان در این شب زیبا برای کودک اسپند دود می کنند و دور سر نوزاد می چرخانند تا نوزاد دلبندشان از چشم زخم در امان باشد .


هدف از اینچنین جشنها و آیین ها شادمانی است، همانگونه که آرمان راستین فرهنگ ایران شادمانی مردم است و این نکته در فراوانی آیینها و درون مایه ی همه ی جشن های ایرانی پدیدار است .

 

نویسنده : مهدی زیدآبادی نژاد (گروه نویسندگان مهرمیهن)

  • بازدید: 4628
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست آیینها و جشنها آیین شب شیش، جشن شب نشینی
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

دایه ی مهربانتر از مادر

اشاره به کسی که بیش از اندازه دلسوزی می کند

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • تیره و نژاد لرها
    باسلام به همه دوستان میخواستم بگم طایفه چگنی که که خودش راازکولی هاجدامیدونه خوبه یکم تحقیق کنه ببینه توهمه مقاله هاچگنی هاشاخه ای ازطایفه کولی هستن درضمن نویسنده های لر یجوری ازلوتیهاتومقاله هاشون نا... نمایش / پاسخ
    فرستنده : ....
تبلیغات


Your SEO optimized title