چناقچی‌علیا روستایی دیرینه و زیبا

روستای چناقچی‌علیا از توابع بخش خرقان زرندیه در شهرستان ساوه واقع شده است.

این روستا قدمت تاریخی طولانی دارد و ساکنان آن را ارامنه، ترک ها و فارس ها تشکیل می دهند. گفته می شود قدمت این روستا به دوره صفوی باز می گردد. اکثریت مردم این روستا دین اسلام و مذهب شیعه دارند و اقلیتی هم مسیحی ارتودکس هستند.

مهم ترین مراسمی که در این روستا برگزار می شود، عبارت است از: مراسم مربوط به شب چله، چهارشنبه سوری، دعای باران، عروسی های محلی و مراسم انگورچینی مسیحیان که هر ساله در شهریور ماه برگزار می شود.

از جاذبه های گردشگری این روستا می توان به آبشار چناقچی علیا اشاره کرد که در انتهای این روستا، زیبایی بکر و دست نخورده ای پدید آورده و هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به این منطقه می کشاند؛ آبشاری جذاب که در پرتو تابش نور خورشید به آن می توان تماشای زیباترین رنگین کمان ها را به نظاره نشست.

از دیگر آثاری که در بخش تاریخی این روستا قرار دارد، می توان به کلیسای آن اشاره کرد. در فضای داخلی کلیسا، سطح محراب نسبت به کف تالار یا فضای پوشیده به طور قابل توجهی مرتفع است. در سطوح دیوارهای داخلی کلیسا، نمادها و مظاهر باورهای پیروان حضرت مسیح(ع) به صورت تابلوهای نقاشی بسیار زیبایی خودنمایی می کند که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

این روستا در بخش خرقان در غرب شهرستان زرندیه، شمال غربی شهرستان ساوه و جنوب استان قزوین واقع شده است که از شمال به بوئین زهرا، از جنوب به روستاهای نوبران و مرکزی ساوه و از غرب به ناحیه آوج قزوین و رزن همدان محدود می شود.

جام جم آنلاین

 

دیدگاه‌ها  

+1 # محمد شرافت 1397-09-12 15:12
خراقان
بخش ارمنی‌نشین خراقان (با گویش ارمنی قاراقان) در شمال غربی استان مرکزی قرار گرفته‌است و یکی از بخش‌های شهرستان ساوه این استان محسوب می‌شود. اجتماع ارمنیان در این منطقه بین ۱۷۴۰–۱۷۵۰ میلادی و در نتیجهٔ نقل مکان ارمنیان از بربرود، فریدن، همدان به این مکان شکل گرفت. در ۱۸۵۶ میلادی، چهار روستای ارمنی‌نشین در این منطقه وجود داشت. بعدها تعداد این روستاها به هشت روستا رسید که شغل اصلی ارمنیان آن دامداری و کشاورزی بود کلسای ارامنه روستای چناقچی علیا بخش خرقان مهندس محمد شرافت ساوجی
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه