غارهای دلگشای میانکوه

غارها باغ دلگشاي طبيعت‌گردان ايراني است. غارهايي كه برخي مي گويند هيچ جذابيتي ندارد و هنوز از گزند زباله‌ها به دور است و بكري و دست‌نخورده بودن آنها لذت قدم زدن و تماشايشان را دوچندان مي‌كند.

بزرگترين غار‌ آبي ‌آسيا

65 ميليون سال پيش بزرگ‌ترين غار آبي آسيا شكل گرفت كه درحال حاضر جزو هفت اثر طبيعي ايران به حساب مي‌آيد كه البته تنها 30 سال است كه اين زيبايي عظيم كشف شده است.

غار قوري قلعه در ۲۵ كيلومتري شهر روانسر و در كنار جاده روانسر ـ پاوه و مجاور روستايي به همين نام قرار دارد.

اين اثر طبيعي داراي تالارهاي زيبايي در ۱۴۰۰ متري و ۵۰۰ متري به نام‌هاي تالار مريم، تالار كوهان شتر، تالار مسير برزخ، تالار بلور و تالار عروس است كه يكي از زيباترين جاذبه‌هاي ديدني شهرستان روانسر است البته بسياري از قسمت‌هاي اين غار شناسايي نشده و برخي نقاط غار قوري قلعه هنوز حفاري نشده تا از دل اين طبيعت زيبا، نهان‌هايي آشكار شود.

زيبايي‌ها و هواي مطبوع پاوه و وجود چنين غار بزرگ و زيبايي بسيار مسحوركننده و ديدني است كه پيشنهاد مي‌كنيم ديدن آن را در اين فصل از دست ندهيد.

ترسناكترين غار ايران

تصور كنيد هنگام ورود به يك غار با هجوم پرندگاني سياه روبه‌رو شويد. در نزديكي شهر دهلران ايلام مي‌توانيد موزه‌اي طبيعي پيدا كنيد كه در آن خفاش‌هاي كميابي زندگي مي‌كنند.

اين غار يا بهتر است بگوييم موزه طبيعي به غار خفاش معروف است و شگفتي‌هايي را در خود دارد كه در دنيا نمونه آن را نمي‌توان يافت.

در حال حاضر در اين غار 20 هزار خفاش زندگي مي‌كنند كه نسل اندر نسل ساكنان اين غار بوده‌اند و حاصل اين زندگي درازمدت، تجمع توده‌اي عظيم و ضخيم از فضله خفاش در كف غار است كه عمر آنها به هزاران سال مي‌رسد و كشاورزان از آن براي تقويت زمين‌هاي زراعي‌شان استفاده مي‌كنند!.

همچنين اين غار نه‌تنها قديمي‌ترين بلكه جزو ترسناك‌ترين غارهاي ايران به حساب مي‌آيد، اما يادتان نرود براي رفتن به اين غار بايد آدابي را رعايت كنيد تا به زندگي اين خفاش‌ها آسيبي نزنيد.

خفاش‌ها زندگي آرامي را تجربه مي‌كنند پس بهتر است با آرامش و سكوت وارد غار شويد از آنها ديدن كنيد و برگرديد، اما زيباترين صحنه‌اي كه مي‌توانيد از اين حيوانات به ظاهر خشن ببينيد هنگام غروب است كه خفاش‌ها به صورت دسته جمعي از غار خارج مي‌شوند و تا چند كيلومتر از محل زندگي خود دور مي‌شوند و بعد از كمي گشت و گذار بازمي‌گردند.

البته فراموش نكنيد در سفر به ‌دهلران علاوه بر اين غار خفاشي مي‌توانيد به چشمه‌هاي آبگرم نيز سري بزنيد.

سردترين غار خاورميانه

سرزمين زردكوه بختياري و لاله‌هاي واژگون، ديار عروس هزار چشمه فلات، كارگاه تاريخ باستان خاورميانه و بالاخره سرزمين بادام و گردوي ايران؛ چهارمحال و بختياري در گرماي داغ تابستان پذيراي گردشگران و مردم ايران بخصوص مردم خونگرم جنوب است.

غار يخي چما سردترين نقطه خاورميانه كه به دروازه ورود زمستان به تابستان، مشهور است در گوشه‌اي از آغوش كوهي آرميده و دست سخاوت خود را روي گردشگران باز كرده است.

دشت چما در كنار غار چما در شهرستان كوهرنگ انباري از برف است كه توانسته سال‌ها آن منطقه را به زميني براي مسابقات اسكي تبديل كند.

غار چما علاوه بر زيبايي‌اش بزرگ‌ترين منبع آب شيرين ايران نيز هست كه از چشم بسياري از گردشگران پنهان مانده است، اما اين نوشتن وگفتن ما به تنهايي فايده ندارد و بايد به ديدنش برويد.

همچنين در مسير كوهرنگ به غار برفي چما از آبشار شيخ عليخان تا دشت چما 25 كيلومتر است كه طي اين مسير مي‌توانيد با جذاب‌ترين و عجيب‌ترين جاذبه‌هاي چهارمحال و بختياري بيشتر آشنا شويد.

غار يخي چما در فاصله 13 كيلومتري اين استان قرار دارد و براي گذراندن چند روز برفي بهترين و بكرترين منطقه است.

قديمي‌ترين ‌غار ‌‌‌ايران

اين غار به دومين غار آهكي ايران مشهور است، غار دربند مهديشهر سكونتگاه انسان‌هاي بي‌شماري است كه قدمت آنها به 140 ميليون سال پيش برمي‌گردد.

در 20 كيلومتري سمنان، دو كيلومتري مهديشهر، غار دربند باپله‌هاي هزارتايي به استقبال‌تان مي‌آيد كه البته براي رفتن به اين غار بايد كفشي فولادي به پا كرد.

وجود تخت بزرگي به طول 17 متر و عرض 11 متر در ورودي پشت اين غار نشان از سكونت انسان‌ها در اين منطقه دارد، اما انتهاي اين غار هنوز ناپيداست و حتما ناشناخته‌هايي در گوشه ديگر آن بر جاي مانده است.

وجود حوضچه‌هاي زيبا و كوچك كه با آب زلالش زيبايي غار را دوچندان كرده، البته اين آب غيرقابل شرب است.

همچنين ستون‌هاي غار دربند مانند شمع‌هاي بزرگ در حال سوختن است كه هر بيننده‌اي را متحير و ساعت‌ها غرق تماشاي خود مي‌كند، پس تماشاي آن را از دست ندهيد.

خطرناك‌ترين غار ايران

تنگناهاي اين غار تمامي ندارد، براي عبور فقط يك به يك مي‌توان از آن رد شد، حتي امكان چرخاندن سر نيز وجود ندارد.

پروا اولين غار عميق ايران است كه اين بار غار سم توانسته با 21 چاه عميق جاي آن را در فهرست عميق‌ترين و خطرناك‌ترين غار‌ها بگيرد.

غاري پررمز و راز كه تنها يك سال از كشف آن بيشتر نگذشته است.

غار سم در گلستان نزديك روستاي نيك نام است كه البته به جز غارنوردان حرفه‌اي به هيچ كس سفر به اين غار را توصيه نمي‌كنيم.

غارنوردان حرفه‌اي هم با دو ساعت راهپيمايي از روستاي نيك‌نام مي‌توانند به اين غار عظيم و مخوف برسند.

دهانه چاه‌هاي اين غار پنج تا 40 متر قطر دارد و بسيار خطرناك است. قدمت غار سم هنوز مشخص نشده، اما جمجمه‌هاي كشف شده از انسان و حيوانات مختلف نشان از قدمتي طولاني دارد.

دو نمونه كشف شده نيز مي‌تواند مهر تائيدي براين گفته باشد. اولي اسكلت خفاشي كه ده برابر بزرگ‌تر از خفاش‌هاي معمولي است و دومي پروانه‌اي خاص كه ديواره‌هاي غار آهكي را پر كرده‌اند.

حتما زيبايي‌هاي بسياري در اين غار وجود دارد كه چشم هر بيننده‌اي را مسحور مي‌كند كه صدالبته فكر رفتن به آنجا و يافتن و كشف ناشناخته‌ها را از ذهنتان بيرون كنيد.

روزنامه ی جام جم

نوشتن دیدگاه