مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

جاذبه های طبیعی چالوس

آبشارهای چالوس

آبشار اکاپل در جنگل کوهستانی سردی چال کلاردشت قرار گرفته و همجواری آن با ییلاقات کلاردشت و زیبایی طبیعی دریاچه ولشت که در آن قرار دارد، می تواند یک روز به یاد ماندی را برای شما رقم بزند.

آبشار سواسره هم با حدود 100 متر ارتفاع در ناحیه‌ای از توابع بلده قرار دارد. یعنی در فضایی کوهستانی- بیشه ‌ای است با چشم‌اندازهایی بکر و شگفت‌انگیز. این آبشار بسیار پر آب است و نحوه ریزش آن تصویر منحصر به فردی را به وجود می آورد.

اما آبشار هریجان را می توانید مشرف به روستایی به همین نام در نزدیکی گردنه هزارچم در جاده تهران ـ چالوس ببنید. این آبشار بیش از 9 متر ارتفاع دارد و یکی از زیباترین آبشارهای رشته کوه البرز است که با آب فراوان، فضای مرتفع و بیشه ای و چشم انداز کوهستانی، دره‌ای و جنگلی از فراز کوهی سنگی با پخشابی ویژه سرازیر و در پایین دست به آبشارهای متعددی تبدیل می شود.

پارک های جنگلی چالوس

پارک جنگلی چالوس (فی ین) در 7 کیلومتری جاده چالوس ـ تهران قرار دارد. رودخانه چالوس از کنار آن می‌گذرد و در آن، اردوگاهی احداث شده که کلبه و کومه‌هایی برای اقامت مسافران دارد.

پارک جنگلی نمک آبرود هم با بیش از 200 هکتار مساحت با درختان خودرو و انبوهی پر شده که در میان آنها گونه های مختلف شمشاد با عمر بیش از 700 سال به چشم می خورد. پارک نمک آبرود با طبیعت بکر و وحشی، ضمن حفظ سیستم های اکولوژیکی به عنوان یکی از پارک های جنگلی زیبای جهان محسوب می شود.

دریاچه های چالوس

سد دریوک: این دریاچه که در حدود یک هکتار وسعت دارد، روبروی دره ولی آباد هزارچم و در دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است. عمق آن حدود 5 متر است و آبی شیرین دارد و اطراف آن را مراتع و مرغزار احاطه کرده است. به همین جهت این دریاچه مامن پرندگان بومی و وحشی است که اگر در زمستان گذارتان به آنجا بیفتد، غازها و مرغابی های مهاجر را می بینید که در اطراف آن جولان می دهند.

دریاچه شیرین ولشت اما در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته است. وسعت آن حدود 15 هکتار و عمق متوسط آن 20 متر است.

دریاچه ولشت از جمله دریاچه‌هایی است که در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در یک گودال بزرگ محاط به تپه‌های کم ارتفاع کلمه، از دید پنهان است. دسترسی به دریاچه از طریق مرزن‌آباد و سمت غربی جاده چالوس امکان پذیر است.

اگر گذارتان به چالوس افتاد می توانید مرداب کندوچال را هم در میان جنگل انبوه فی ین چالوس ببینید که یک هکتار وسعت و حدود 4 تا 5 متر عمق دارد و آب آن از چشمه های اطراف تأمین می شود و شیرین است.

پایگاه تبیان

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML