مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

بزرگترین باغ انار خاورمیانه در مهریز

انارستان مهريز واقع در‪ ۳۰‬كيلومتري شهر يزد كه از آن به عنوان بزرگترين باغ انار خاورميانه ياد مي‌شود ، همچون ياقوتي درخشان در اين خطه كويري نمايان است.احداث اين باغ وسيع با نظارت مجتمع اقتصادي كميته امداد حضرت امام (ره) از سال ‪  ۸۱‬ آغاز شد و در سال ‪ ۸۵‬به ثمردهي رسيد.اين انارستان‌ كه ‪ ۳۱۵‬هكتار وسعت داردبگفته مسوولان مجتمع مذكور" بزرگترين باغ انار در خاورميانه " است.


مسوولان كميته امداد در اقدامي جالب و براي بهره‌برداري مناسب از اين باغ و توليد انبوه محصول در آن، نظارت بر اجراي اين پروژه را به"حبيب بهزادي" كه از او به عنوان پدر انار ايران ياد مي‌شود، واگذار كرده‌اند.

بهزادي كه كتابي در زمينه انار به چاپ رسانده و نوشته ديگري در دست انتشار دارد، از كودكي علاقه خاصي به فعاليت در توليد انار داشته‌است.

وي مي‌گويد ، باغ مذكور با هدف افزايش كمي و كيفي توليد انار ، استفاده بهينه از آب و زمين و ايجاد درآمد براي كميته امداد احداث شده و در آن دو گونه اصلي انار شامل "ملس دانه سياه" و" قرمز و شيرين شهوار" كشت شده كه اولي جنبه صادراتي دارد و دومي به مصرف داخلي مي‌رسد.

مجموعا ‪ ۱۸‬هزار اصله درخت در اين انارستان با نظم خاص و ديدني كشت شده و براي باغباني، آبياري و كود دهي آن از آخرين شيوه‌هاي علمي و جديد دنيا استفاده مي‌شود.

آب اين باغ‌ديدني از سه رشته قنات تامين و به شيوه قطره‌اي به پاي درختان مي‌رسد.

درختان اين باغ نيز كوتاه و در عين حال هم قد بوده و براي چيدن ميوه هر درخت يك كارگر درگير كار مي‌شود در حالي كه برداشت انار از درختان بلند نقاط پر انار استان، همچون شهرستان تفت ، به دو كارگر براي هر درخت نياز دارد.

انارستان مهريز كه بتدريج به دوره پرباري نزديك مي‌شود بگفته بهزادي در سال گذشته ‪ ۵۰‬تن محصول داشت و محصول ان امسال به ‪ ۲۰۰‬تن مي‌رسد.

معاون كشاورزي مجتمع اقتصادي كميته امداد استان يزد نيزگفت: درآمد ناشي از فروش محصول اين باغ با كسر هزينه‌هاي باغباني ، به حساب كميته امداد واريز مي‌شود.

" محسن اسلامي" در گفت وگو با ايرنا ، احداث باغ ياد شده را از مهمترين اقدامات مجتمع اقتصادي كميته امداد خواند و از گرما ، وضعيت خاك ، كمبود كود و آفات به عنوان مهمترين مشكلات پيش رو ياد كرد.

وي ، تعداد شاغلان فعال در اين باغ را ‪ ۵۰‬نفر ذكر كرد و اظهار داشت: از نكات جالب توجه‌در مبارزه باآفات در اين باغ، عدم استفاده از مواد شيميايي است و به جاي آن مبارزه به صورت فيزيكي است.

اسلامي ، هزينه ايجاد انارستان مهريزكه داراي امكانات و تاسيسات جانبي و رفاهي است، را در مجموع حدود ‪ ۲۶‬ميليارد ريال عنوان كرد.

برداشت محصول انار از چندي قبل در سطح شش هزار و ‪ ۱۹۰‬هكتار از باغات استان يزد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

پيش بيني شده‌است كه ‪ ۶۲‬هزار تن محصول‌انار در سال‌جاري برداشت شود كه اين ميزان نسبت به سال گذشته يكهزار تن افزايش دارد.

‪ ۷۰‬درصد محصول توليد شده به بازار داخلي و مابقي به كشورهاي اروپايي، حاشيه خليج فارس و آسياي ميانه صادر مي‌شود.

انارستان

از ‪ ۴۰‬رقم انار توليدي‌استان يزد ‪ ۱۱‬نوع‌آن مرغوب و قابل عرضه‌به بازارهاي جهاني است.

انارهاي معروف منطقه شامل ملس ، زاغ يزدي و تفتي ، تب و لرز ، ميخوش و حصيبي است و يك پنجم انار كشور در يزد توليد مي‌شود.

تابش آفتاب، خشكي‌هوا و گرماي مناسب نقش‌موثري در مرغوبيت انار يزد دارد.

درخت انار در مناطق خشك وكوهپايه‌اي محصول بهتري مي‌دهد و در ارتفاع ‪۱۰۰۰‬ تا‪ ۱۴۰۰‬متري قابل پرورش است.

انار به ميوه بهشتي معروف و سرشار از ويتامين‌هاي مختلف است اما خواص آن براي اغلب مردم ناشناخته مانده‌است.

مصرف مداوم‌اين ميوه نه‌تنها آب مورد نياز بدن‌را به طورطبيعي تامين مي‌كند بلكه بسياري از امراض و بيماريهاي دروني را دفع خواهد كرد.

تركيبات انار شامل فسفر، گوگرد، كلسيم، منيزيوم و پتاسيم است و آب انار مقوي قلب ، معده و كبد بوده و رنگ رخسار را باز و روشن مي‌كند.

درختچه انار از نام علمي (‪ (ponica grenata‬گرفته شده و آن گياهي است كه بيشتر در مناطق گرمسيري ايران و جهان رشد مي‌كند.

در گويش محلي مردم يزد به پرده‌هاي سفيد درون انار"پي‌يوك" (‪ (piyok‬گويند و مصرف آن را براي بدن مفيد مي‌دانند.

كويرنشينان اين خطه در بيشتر مواقع براي‌استفاده از آب انار از روش سنتي كه به آن "او تلك" (‪ (otolok‬گفته مي‌شود استفاده مي‌كنند.

در اين روش پس از فشار دادن انار و ايجاد سوراخي كوچك در آن از آب انار استفاده مي‌شود.

..............................

بن مایه : کتابخانه ی سبز ایران

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

0 # کرد سنندج 1395-08-27 18:37
به نظر من انار یزد بهترین انار در ایرانه بعداز اون انار منطقه اورامانه کردستانه
پاسخ دادن
0 # م بهزادی 1400-09-02 21:27
کاش قدر مرحوم حبیب الله بهزادی رو دونسته بودن. افسوس
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML