مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

غار کتله خور

به دیدن زیباترین غار جهان و دومین غار وسیع دنیا، با قدمتی 120میلیون ساله به استان زنجان می رویم. غار خشکی – آبی و آهکی "کتله خور " در 165 کیلومتری زنجان و 5کیلومتری شهر كوچك گرماب قرار دارد.

در مورد نام این غار گفته می شود چون در بعضی ازمناطق غربی ایران به کوه های کم ارتفاع کتل گفته می شود و این غار هم در یکی از این کوه ها قرار دارد غار کتله خور قبل از سال ۱۳۰۰ خورشیدی کشف شد و در سال ۱۳۳۰ توسط شخصی به نام جمالی زنجانی به ثبت رسید.

برای ورود به غار باید از یک مسیر چند صدمتری کوتاه و به صورت سینه خیز صورت بگیرد همین امر سبب شد که کوهنوردان در سال 1343 چون مسیر غار را سخت و جذابیتی در آن ندیدند از ورود به آن خودداری کردند در حالیکه داخل غار داستان دیگری داشت در سال ۱۳۶۵ گروهی از غارنوردان همدان بازدید مفصلی از غار انجام دادند و شکل‌گیری این غار را به دوران ژوراسیک یعنی بیش از ۱۲۰* میلیون سال قبل تخمین بزنند. در این غار تعدای اسكلت انسان و تكه های سفال قدیمی پیدا شده است.

بر اساس بررسی‌های باستان شناسان این اسكلت ها مربوط به افرادی است كه در اواخر هزاره دوم قبل از میلاد در این مكان گم یا دفن شده اند. غار از رشته های استلاگتیت و استلاگمیت (چکیده و چکنده) است. این قندیل ها در غار شكل‌های مختلفی به وجود آورده است که براساس شکل آنها نامگذاری شده مانند شیر خوابیده، پنجه شیر، پای فیل، لباس عروس، سگ شكاری، دست شیطان، نخل سوخته، مریم مقدس، دوجادوگر، سفره عقد و عروس و داماد. که جذابیت خاصی دارند. نکته جالب در مورد غار کتله خور این است که شواهد و بررسی ها نشان می دهد که این غار در ادامه به غار علیصدر در همدان متصل می شود. در سال 2003 حدود 30 کیلومتر از مسیرهای متعدد غار توسط زمین شناسان آلمانی و سوئیسی نقسه برداری شده است. یکی دیگر از ویژگی های این غار تعدد طبقات آن است که غار کتله خور را در ردیف غارهای کم نظیر جهان قرار می دهد. این غار 7طبقه دارد که تا به حال 3طبقه آن کشف شده و طبقه چهارم به بعد مسیرهائی نیز به صورت آب بوده و زمین شناسان احتمال تشکیل چهار طبقه دیگر را تا سفره آب زیر زمینی داده اند .

*قدمت این غار در گزارش های مختلف بین 30 تا 120 میلیون سال تخمین زده شده است.

لیلی زمانی - روزنامه اطلاعات

دیدگاه‌ها  

0 # سعید شمس 1393-05-09 03:34
با سلام من به همه هم میهنان عزیزم توصیه می کنم که برای یک بار هم که شده از این غار زیبا و فوق العاده دیدنی بازدید کنن و به عظمت خدای متعال پی ببرن...واقعا زیباترین غار خشکی دنیاست و از همه لحاظ سرآمده...
باشد که میزبان خوبی برای شما در غار دیدنی کتله خور گرماب باشیم...
با تشکر فراوان
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML