مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

شهميرزاد؛ «زمرد» کوير

ليلي زماني

يک بار ديگر راهي کوير مي شويم و در سر راه در 20کيلومتري مرکز استان کويري سمنان به شهميرزاد مي رسيم. اما قرار نيست که در گرماي کوير جاخوش کنيم. و يکي از گرمترين استان هاي کشور و در يک منطقه کويري را براي سفر انتخاب کنيم در حالي که در فاصله 20دقيقه اي از چنين منطقه گرمي بهشتي در انتظار است که از طبيعتي زيبا و و سرسبز برخوردار است. ديدن چشمه هايي که از جاي جاي ديواره هاي البرز در اين منطقه جاري مي شود از بهترين آب?هاي معدني به حساب مي آيد. جالب آن?که در بخش شمالي شهر، وجود پيست اسکي برجذابيت هاي آن مي افزايد. علاوه بر همه اين ويژگي?ها شهميرزاد سابقه تاريخي را نيز در شناسنامه دارد.

شواهد نشان مي دهد قدمت شهميرزاد به قبل ازمهاجرت قوم آريا به سرزمين ايران مي رسد و تا بخشي از جنگ?هاي دوره کيانيان و پيشدادي نيز در آن سکونت ادامه داشت و در اواخر دوره هخامنشي مورد حمله سپاه اسکندر قرار گرفته است . در دوره اشکاني به دليل نزديکي با صد دروازه و خوش آب و هوا بودن و وجود مناظر بسيار زيبا و دل انگيز مورد توجه قرار گرفــته و سپس در دوره ساسانيان وحکومت اسپهدان طبرستان ،اهميت و اعتبار شهميرزاد به اوج رسيد.

اين نقطه از سرزمين ما نيز چون ديگر مناطق تاريخي خود مـــوزه اي است ديـــدني. در ميان ديدني هايي مانند قلعه و خانه هاي قديمي، از درختي ديدن مي کنيم که به دليل شکل ظاهري آن به کمان رستم معروف است.

اين درخت با بيش از هزار و 300سال عمر يکي از زيباترين مناظر طبيعي استان سمنان است علاوه بر اين شهميرزاد رويشگاه کهن ترين درختان گردو و بزرگترين باغ گردوي جهان است که يکي از ديدني ترين ويژگي هاي درختان گردوي شهميرزاد ارتفاع بلند آنها است به طوري که ارتفاع بعضي از آنها به 40متر مي رسد .

در شهميرزاد 500درخت گردو کهنسال با قدمت 200تا بيش از هزار سال وجود دارد که خود گوياي تاريخي بودن و قدمت اين منطقه است.

----------------

برگرفته از روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML