مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

آیین سیزده بدر

سیزده بدر

سيزده‌بدر يكي از بهترين روزهاي نوروز مي‌باشد. مردم پس از انجام 12‌روز برگزاري جشنهاي سال نو، روز سيزدهم را در دل طبيعت مي‌گذرانند. اين روز يك نمايش ملي است. مردم گروهي معتقدند كه براي دور‌كردن نحسي اين روز بايد از خانه خارج شوند و سيزده بدر كنند تا نحسي روز در طبيعت به در شود. در اين روز سبزه‌هاي سبز شده را كه چند روز اول سال نو مهمان سفره هفت سين بوده به آب روان مي‌سپارند. خوراكيهاي باقيمانده نوروز، به مصرف مي‌رسد، بساط بازيهاي دسته‌جمعي پهن است. روز سيزدهم، كمتر كسي در منزل مي‌ماند. در ساعت اول روز خيابانها شلوغ و پر‌رفت و آمد است. پاركها مناظر طبيعي اطراف شهر پذيراي ميليونها زن و مردم و جوان و پير و كودك است. خانواده‌ها با صفا و صميميت در كنار هم مي‌نشينند و گل مي‌گويند و گل مي‌شنوند. مردمي كه در طول سال، در هياهوي شهر، پي نام و نان هستند و با هم روباطي سرد و خشك دارند، در اين روز تغييري در رفتارشان روي مي‌‌دهد، همه مهربان و شادمان هستند. گويي بهترين روز سال همين روز است. هر‌چند گروهي آن را نحس مي‌شمارند، اما در اين روز همه چيز و همه كس رنگ شادي دارد. پس آيا روز سيزده‌بدر نحس است يا مبارك؟ گروهي چنين بيان مي‌دارند كه: روز سيزده هر‌ماه در جدول سي روز ايران باستان، مربوط است به فرشته تير يا تيشتر كه ستاره باران است و ارتباط با آب و باران دارد، و بسيار روز خجسته و مباركي است. در مورد فرشته تير و جشن تيرگان كه در سيزدهم «تيرروز» در تيرماه، برگزار مي‌گردد، در جاي خود سخن به ميان آمده است. پس روز سيزده در اعتقادات مردم ايران باستان به هيچ وضح نحس نبوده است. در جدول مربوط به سعد و نحس روزها نيز روز سيزدهم مبارك آمده است. مردم باستان در مورد اين روز معتقد بودند كه جمشيد شاه (بنيانگذار نوروز) روز سيزده نوروز را در صحراي سبز و خرم، خيمه و خرگاه برپا مي‌كرد و بار عام مي‌داد. چندين سال متوالي اين كار را انجام داد كه در نتيجه اين مراسم در ايران زمين به صورت سنت و مراسم درآمد.

سیزده بدر

در تقويم اعراب، سيزده هر‌ماه روز نحس بود بنابراين بعد از اسلام اين باور اعراب در ايران نيز گسترش يافت و روز سيزده نوروز هم نحس شمرده شد. ابونصر فراهي در مورد نحسي ايام سال چنين سروده است:

هفت روزي نحس باشد در مهي
زان حـذر كن تا نيـابـي هيچ رنج
سـه و پنـج و سيـزده بـا شــانـزده
بيست و يك و بيست چهار و بيست پنج


سیزده بدر

در تحليلي ديگر اين‌طور بيان مي‌گردد: ايرانيان پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادي‌كردن كه به ياد دوازده ماه از سال است، روز سيزدهم نوروز را كه فرخنده است به باغ و صحرا مي‌رفتند و شادي مي‌كردند و در حقيقت بدين ترتيب رسمي‌بودن دوره نوروز را به پايان مي‌رسانيدند. در تحليل ديگر كه بر مبناي نظرات مهرداد بهار مي‌باشد چنين بيان مي‌گردد: اعتقاد به عمر 12‌هزار ساله جهان نزد زرتشتيان، تحت تأثير نجوم بين‌النهرين است كه معتقد بودند هر‌يك از دوازده اختر كه خود به يكي از برجهاي دوازده‌گانه حاكم است، هزار سال به جهان حكومت خواهد كرد. بدين روي عمر جهان دوازده هزار سال است و در پايان دوازده هزار سال، آسمان و زمين درهم خواهد شد. به اعتقاد مهرداد بهار، اصل اعتقاد به دوازده هزار سال، و دوازده ماه سال تأثير معتقدات بابلي است. پس از دوازده هزار سال، آشفتگي آغازين باز مي‌گردد. پس جشنهاي دوازده روز در فروردين آغاز سال، با سال دوازه ماهه و دوره دوازده هزار ساله عمر جهان مربوطه است. انسان آن‌چه را در اين دوازده روز پيش مي‌آمد، سرنوشت سال خود مي‌انگاشت. از پيش از نوروز انواع دانه‌ها را مي‌كاشتند و هر دانه‌يي كه در طي اين دوازده روزه بهتر و بيشتر رشد مي‌كرد، آن دانه را براي كاشت آن سال به‌كار مي‌بردند و گمان داشتند اگر روزهاي نوروزي به اندوه بگذرد همه سال به اندوه خواهد گذشت.
بهار مي‌نويسد: «12‌روز فروردين نماد همه سال بود و چون پس از 12‌هزار سال عمر جهان، آشفتگي نخستين باري ديگر باز مي‌گشت، پس در پايان دوازده روز نيز يك روز نشان آشفتگي نهايي و پايان سال را بر خود داشت. در اين روز كار‌كردن و نظام عمومي را رعايت‌كردن نيز از ميان بر مي‌خاست و شايد عياشيها و اوجي باري ديگر براي يك روز باز مي‌گشت. نحسي سيزدهم عيد نشان فروريختن واپسين جهان و نظام آن بود».

علف يا سبزه گره زدن
يكي از كارهاي روز سيزده‌بدر، علف گره‌زدن است. در‌مورد سابقه اين رسم مي‌گويند كه مربوط است به فرزندان كيومرث. يعني اولين زوج يا اولين پدر و مادر (مشيه و مشيانه). زرتشتيان معتقدند چون اين دو با هم ازدواج كردند، دو شاخه «مورد» را گره زدند و پايه ازدواج خود را بنا نهادند و از آن زمان به بعد اين رسم معمول گرديد.
در مجمل التواريخ چنين آمده است: «اول مردي كه به زمين ظاهر شد، پارسان او را گل شاه گويند؛ زيرا كه پادشاهي او الا به گل نبود، پس پسر و دختري از او ماند كه مشيه و مشانه نام گرفتند و روز سيزده نوروز با هم ازدواج كردند و در مدت پنجاه سال هيجده فرزند به وجود آوردند و چون مردند، جهان نود و چهار سال بي‌پادشاه بماند».

سیزده بدر

دیدگاه‌ها  

-21 # majid 1391-08-30 14:01
عزیز جان اگر مقداری در مورد حادثه پوریم purim در اینترنت تحقیق کنی متوجه می شوی که بیرون رفتن ایرانیان در سیزده به در به خاطر چه بوده است
پاسخ دادن
-23 # کیان 1391-11-08 17:48
من کاملا با مجید موافقم
پاسخ دادن
-24 # رضا 1391-11-17 23:15
آره جونم همین طور است که این دو بزرگوار می گویند روزی که در آن هامان وزیر لایق خشاریار شاه و 72 قوم ایرانی «به روایتی» توسط پست ترین کسان نابود شدند به جرم ایرانی بودن ،در خانه هاشان ؛و به همین خاطر در 13 نوروز شما از خانه بیرون می روید که یک بار دیگر در خانه تان کشته نشوید
پاسخ دادن
+50 # حامد 1391-11-19 19:26
در پاسخ دوستان باید بگویم که ماجرای پوریم فقط در تورات آمده و تا کنون هیچ مدرک تاریخی دیگری برای اثبات آن ارائه نشده است؛ به علاوه کتاب تورات آن قدر پر از مطالب خلاف واقع و حتی خلاف عقل است که به خودی خود، اعتبار ندارد و تنها زمانی می توان از نظر تاریخی بدان استناد کرد که با عقل سلیم منافاتی نداشته باشد و شواهد تاریخی هم آن را تأیید کند. این نکته هم که یهودیان روزی از سال را به عنوان عید پوریم جشن می گیرند، دلیل نمی شود که واقعاً چنین حادثه ای رخ داده باشد. خوب، برخی یهودیان هم برای هولوکاست مرثیه سُرایی می کنند و در رسانه هایشان آن را فاجعه ای عظیم نشان می دهند، آیا این دلیل می شود که بگوییم هولوکاست واقعاً رخ داده است؟ اگر چنین است پس چرا نسبت به کشف حقیقت درباره ی هولوکاست این قدر حساس اند؟!...حالا بگذریم که افرادی مانند ناصر پورپیرار بر اساس روایات جعلی یهودیان، چه افسانه هایی بافته اند! برای اطلاعات بیشتر درباره ی دیدگاه های پورپیرار و نقد آن، کتاب زیر قابل توصیه است:صادقی، هوشنگ: کوروش و بابل، چاپ دوم، تهران، مؤسسه انتشارات نگاه، 1387. من خودم دانشجوی ترم 6 کارشناسی تاریخ ام،این توصیه ی دوستانه را از من بپذیرید که گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری به خودی خود مرجع معتبری برای موضوعات تاریخی نیست؛ چون اینترنت مثل یک اقیانوس است که اگر قطب نما نداشته باشید، توی آن غرق می شوید! در این زمینه هم کتاب زیر ارزش خواندن دارد:هروی، جواد: روش تحقیق و پژوهش علمی در تاریخ:راهنمای نگارش تحقیقات در علوم انسانی و تاریخ، چاپ دوم، تهران،مؤسسه انتشارات امیر کبیر، 1389
پاسخ دادن
+12 # هادی 1391-12-08 11:21
جالب بود
پاسخ دادن
+10 # ایرانی 1392-01-20 12:40
درباره ی آقای پورپیرار چند دیدگاه هست:

1- با نگرش به پافشاری های بی اندازه ی ایشان بر فرهنگ نداشته ی اعراب و تازیان می توان شک کرد به اینکه قلم وی از سوی عربها خریداری نشده باشد!!چنانکه چنین رفتارهایی از عربها بدور و ناشدنی نیست،مانند همین " پیشنهاد بی شرمانه ی قطری ها به استاد جنیدی" که در همین تارنما نیز یافت میشود
2-نگره ی دوم اینست که ایشان از اینهمه پادگویی(تناقض گویی) به دنبال دست و پا کردن نام و ننگی برای خود است...ایشان می خواهند به هر بهایی که شده خود را در جامعه نشان دهند
3-...

"
اما پرسش بنیادین اینجاست که چرا "همچین کسی" آزادانه هرچه که می خواهد می گوید و می نویسد؟و کسی هم نیست که جلویش را بگیرد ؟"
پاسخ دادن
+6 # ایرانی 1392-01-20 12:44
نکته ی دیگر اینکه اگر قرار است بنیاد را بر یک بازگفت نادرست و مبهم یهودیان و جشن های سالانه ی آنها قرار دهیم چرا تنها در این زمینه چنین کاری بکنیم؟اگر این رفتار یهودیان چراغ راه ما در بازشناخت فلسفه ی 13بدر باشد می توان حضور کنونی شان در فلسطین را نیز برهانی بر درستی ادعای آنها دانست ( که چنین نیست)
پاسخ دادن
+6 # حامد 1392-01-25 19:16
گفتاورد از ایرانی:
درباره ی آقای پورپیرار چند دیدگاه هست:

1- با نگرش به پافشاری های بی اندازه ی ایشان بر فرهنگ نداشته ی اعراب و تازیان می توان شک کرد به اینکه قلم وی از سوی عربها خریداری نشده باشد!!چنانکه چنین رفتارهایی از عربها بدور و ناشدنی نیست،مانند همین " پیشنهاد بی شرمانه ی قطری ها به استاد جنیدی" که در همین تارنما نیز یافت میشود
2-نگره ی دوم اینست که ایشان از اینهمه پادگویی(تناقض گویی) به دنبال دست و پا کردن نام و ننگی برای خود است...ایشان می خواهند به هر بهایی که شده خود را در جامعه نشان دهند
3-...

"
اما پرسش بنیادین اینجاست که چرا "همچین کسی" آزادانه هرچه که می خواهد می گوید و می نویسد؟و کسی هم نیست که جلویش را بگیرد ؟"

در گفتار شما دو نکته نظرم را جلب کرد: 1-«فرهنگ نداشته ی اعراب» 2-این که می گویید چرا کسی جلوی آقای پورپیرار را نمی گیرد. درباره نکته ی اوّل معتقدم ما حق نداریم دیگر اقوام و ملل را تحقیر کرده و بی فرهنگ بدانیم؛ همان گونه که دوست نداریم دیگران درباره ی ما چنین کنند. درباره ی نکته ی دوم هم به نظر من اگر به آزادی بیان معتقدیم، باید به دیگران هم اجازه ی اظهار نظر دهیم حتی اگر اظهارات آن ها بی پایه و اساس باشد. مهم این است که همه حرف ها را بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم.
پاسخ دادن
+9 # حامد 1392-01-25 19:22
گفتاورد از ایرانی:
نکته ی دیگر اینکه اگر قرار است بنیاد را بر یک بازگفت نادرست و مبهم یهودیان و جشن های سالانه ی آنها قرار دهیم چرا تنها در این زمینه چنین کاری بکنیم؟اگر این رفتار یهودیان چراغ راه ما در بازشناخت فلسفه ی 13بدر باشد می توان حضور کنونی شان در فلسطین را نیز برهانی بر درستی ادعای آنها دانست ( که چنین نیست)

در این مورد با شما کاملاً موافقم. لازم به ذکر است که تورات از انگاره های نژاد پرستانه ی صهیونی خالی نیست و کتاب استر را هم که به واقعه ی پوریم در آن اشاره شده را باتوجه به همین نکته بایستی درک کرد.
پاسخ دادن
+2 # ايراني 1392-01-28 20:42
حامد جان
آزادي انديشه بايد باشد اما از گونه ي درستش نه اينكه هر كه هر چه گفت بگذاريم به حساب آزادي بيان و انديشه ... ايشان با اين گفتار و رفتار غرور ملي ما را نشانه رفته است ... فرهنگ نوداشته ي عرب را هم از اين رو مي گويم كه ديدگاه پورپيرار را درباره ي سرزمين ايران خوانده ام(شما هم بخوانيد)البته يادآور شوم كه نبايد فرهنگ اسلامي را ازآن عربها بدانيم
پاسخ دادن
+2 # ایرانی 1392-02-01 13:08
ویرایش متن پیشین

نوداشته --- ناداشته
پاسخ دادن
-19 # گیتا 1392-03-24 20:35
شنیدی که سیزده نحسه ؟ دلیل سیزده به در رفتنو خود یهودیا توی توراتشون دارن دادا! یکم مطالعه و پژوهش بد نیس
پاسخ دادن
+1 # حامد مقامی 1392-09-15 12:00
گفتاورد از گیتا:
[b...یکم مطالعه و پژوهش بد نیس

این را باید به خودتان بگویید! اگر سند معتبری دال بر روی دادن چنین حادثه ای دارید، معرفی کنید تا ما هم از گمراهی درآییم! البته اگر منظورتان از مطالعه و پژوهش، خیال پردازی های امثال پورپیرار، رائفی پور، روازاده و... نباشد . . .
پاسخ دادن
0 # هادی 1392-12-28 11:56
خیلی جالب بود
پاسخ دادن
+1 # سهیل 1393-01-10 16:22
مجید عزیز و سایر دوستانی که روز 13 را منسوب به یهودیان می دونید روز سیزده برابر تقویم ایرانی روز تیشتر است حالا خودتو یه مقدار تحقیق کنید چرا مردم برای روز تیشتر از خانه خارج می شوند در این زمینه کتاب آثارالباقیه نوشته ابوریحان خیلی می تواند مفید واقع شود زیرا در آن با اشاره به تقویم های ایرانی می گوید روز 13 نه تنها نحس نیست بلکه یک روز سعد است
پاسخ دادن
-3 # سجاد 1393-01-13 21:28
یعنی ایرانی ها همه به خاطر این مسأیل بیرون میرند
پاسخ دادن
-1 # saeed 1393-02-14 16:25
جناب دكتر رائفي پور ك تقريبا در ايران شناخته شده است صحت واقعه پوريم رو تاييد كرده.اكنون قبر استر ك همسر يهودي خشايارشاه است در همدان وجود دارد.روز 13فروردين بخاطر كشته شدن ايرانيها نحس است.براي اطلاعات بيشتر بهتره مقالات دكتر رائفي پور رو بخونيد.
پاسخ دادن
0 # نیما 1393-03-29 02:48
در مورد پوریم یک افسانه است هیچ تاریخ شناسی ان را تایید نکرده است که حتی دو یهودی مقاله ای نوشتند و افسانه بودن ان را تایید کردند هدف ازاین افسانه این بوده که بگویند یهودی ها هم می توانند قوی باشند چون یهودی تا همیشه تاریخ مورد ظلم قرار می گرفتند به علت لجبازی خودشان!.چون خشایارشاه همسری به نام استر نداشته و همچنین وزیری به نام هامان نداشته و همچنین شخصی به نام مرد خای در دربار خشایار شا نبوده.و هیچ کتاب تاریخی به این موضوع اشاره نکرده
پاسخ دادن
-14 # محمودی 1393-07-15 16:48
نحسی سیزده ربطی به اعراب نداره و مربوط میشه به زمان خشایارشا. زمانی که در صبح روز سیزدهم فروردین هامان وزیر شاه و خاندانش با دسیسه ی مردخای یهودی و خواهرزاده اش یعنی همسر شاه در خانه های خودقتل عام شدند. از آن روز ایرانیان صبح سیزده فروردین از خانه بیرون میامدند تا مبادا نحسی سیزده شامل حال آنها شود و درخانه اتفاق ناگواری برایشان بیفتد.
پاسخ دادن
0 # محمودی 1393-07-15 16:50
نیما
آرامگاه مردخای در همدان است و یهودیان احترام زیادی برای آن مکان قایلند
پاسخ دادن
-3 # محمودی 1393-07-15 17:23
ابوریحان بیرونی فکر میکنم در نواحی خوارزم زندگی میکرده و بین آن ناحیه با عراق عجم یعنی اصفهان و فارس و ری و اطراف ان فاصله زیاد است و بعید نیست که فرهنگ ها در این دو ناحیه متفاوت باشد
پاسخ دادن
-7 # ابوالفضل 1393-09-08 21:42
گفتاورد از حامد:
من خودم دانشجوی ترم 6 کارشناسی تاریخ ام،این توصیه ی دوستانه را از من بپذیرید که گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری به خودی خود مرجع معتبری برای موضوعات تاریخی نیست؛ چون اینترنت مثل یک اقیانوس است که اگر قطب نما نداشته باشید، توی آن غرق می شوید!


سلام. در این مورد، با جناب عالی موافقم، ولی در مورد سند تاریخی و همچنین این نظر از یکی از دوستان:

گفتاورد از حامد مقامی:

این را باید به خودتان بگویید! اگر سند معتبری دال بر روی دادن چنین حادثه ای دارید، معرفی کنید تا ما هم از گمراهی درآییم! البته اگر منظورتان از مطالعه و پژوهش، خیال پردازی های امثال پورپیرار، رائفی پور، روازاده و... نباشد . . .


باید بگم که اگه «کتاب اِستِر» که توسّط شخص اِستِر و موردخای نوشته شده و از مجموعه کتب عهد عتیق (که حدود 40 کتاب هست) می باشد رو مطالعه کنید، می بینید که خود این اشخاص اعتراف کردن که چطور و با چه نقشه ای 70/000 ایرانی رو تو 13 فروردین قتل عام کردن.

با تشکر از توجهتون.
پاسخ دادن
-1 # تورج 1394-01-16 05:50
خشایارشاهی که دوسوم آسیا ویک پنجم اروپا رو شاهی میکردبروبروایستادتااقلیتی مهاجریهودی مردمانش روقتل عام کنندموبدان تندروزرتشت خواب بودن سپاه عالمگیرخشایارشاه گیج بودن و...؟یه کم به عقل رجوی کنید.اکثرکتب تاریخی به جبرزمان وجبرحکام تحریف شدن.کپی نداشتن که.تاریخ رومغرضانه دیدیم که فیلم ۳۰۰ ساخته شد.هرکی یه وبلاگ داشته باشه مورخ نیست.درودبرشرف آنان که مهرمیهن بردل دارند
پاسخ دادن
+5 # علی 1394-12-29 14:58
لطفا زیباترین سنت های کشورمان را با داستان های تخیلی ترسناک آلوده نکنید
پاسخ دادن
0 # عبدالرحیم 1395-01-13 15:10
سلام دوستان بزرگوار
آراشما متین ومحترم
آیاکورش زودتربودیاخشایارشاه؟
اگرکورش زودتربودوباتوجه به آراشمابزرگواران درموردکشتارایرانیان توسط یهودیان دردربارخشایارشاه به نظرنمی رسدکه یهودیان بزرگترین نمک نشناسی دربرابرکورش پادشاه مردم دوست ایران وجهان کرده اندوبااین حال بیش ترین احترام رانسبت به کورش دارند
پاسخ دادن
-1 # نازنین 1396-09-13 19:57
متنی بسیار دلنشین وجالب است. ممنونم.
پاسخ دادن
0 # محمد 1397-01-11 04:00
داستان پوریم افسانه است و هیچگونه سندیتی نداره چون قوم یهود از قدیم هم مردم چپاول گر نبودن و به اصطلاح سرشون تو کار خودشون بوده وداستان پوریم مثل رستم ک سهراب ماست. وهمه دانشمندان هم عقیده دارن که وجود خارجی ندارهو حتی بیشتر پیامبران یهود توی ایران زندگی میکردن این دیگاه قلط هست
در کل روز 13 فروردین روز تیر فرشته باران و رحمت هستدو فلسفه ان هم اینه ما با همین عقیده سیزدهم فروردین رو در کنار طبیعت میگذرانیم و خدارا شاکر هستم
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML