میهن نما
میهن نما
گفتاورد

روانشاد باستانی پاریزی

یکی از عواملی که موجب ریشه دار شدن نفوذ فردوسی در فرهنگ ایرانی شده است ، هزار ریشه بودن فردوسی در شئون فرهنگی است . هنوز بهترین تصویرها و مینیاتورهای ما آنهایی است که از مجالس شاهنامه پرداخته شده ، بزرگترین خطاطان ما شیواترین خط خود را در خدمت شاهنامه بکار برده اند . با شکوه ترین مجسمه ها از قهرمانان شاهنامه ساخته شده ، سالهاست که دلپذیرترین نمایشنامه ها را از داستان های شاهنامه استخراج کرده اند .

روانشاد باستانی پاریزی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
سرایندگان شیخ‌ الشیوخ‌ مولانا همام‌ تبریزی
میانگین امتیار کاربران: / 0
بسیار بدبسیار خوب 

قدوة‌العلماء و المشايخ‌ همام‌ الدين‌ محمد تبريزی ازمفاخر ساحت‌ ادبيات‌ آذربايجان‌ مي‌باشد او از فحول‌شعرا و مشاهير دانشمندان‌ و اعرف‌ عرفای تبريز است‌ ازمقربين‌ صاحبديوان‌ بوده‌ فخرالزمانی مي‌نويسد به‌ سال‌676 صاحبديران‌ که‌ عازم‌ هندوستان‌ بود مولانا همام‌تبريزی را هم‌ همركاب‌ خود ساخته‌ است‌ مبرهن‌ است‌ كه‌در اين‌ سفر خواجه‌ همام‌ تبريزی از كسب‌ فيوضات‌جورواجور بي‌بهره‌ نبوده‌ است‌. نوشته‌اند ايشان‌ در علوم‌ادبيات‌ و فن‌ محاوره‌ و محاضره‌ و شعر و انشاء و حسن‌خط‌ در روزگار خود قرينه‌ نداشته‌ است‌ به‌ سال‌ 706 به‌تفسير وزير خواجه‌ رشيد الدين‌ تقريظ‌ نوشته‌ به‌طوريكه‌ از علوم‌ گوناگون‌ برخوردار بوده‌ از ثروتمندان‌تبريز هم‌ بوده‌ است‌ در كتاب‌ روضات‌الجنان‌ دربارة‌ همام‌چنين‌ نوشته‌ شده‌ خواجه‌ با وجود فضايل‌ ظاهری از باطن‌صافية‌ درويشان‌ نيز مستفيد بوده‌ گوئيا ارادت‌ به‌ شيخ‌حسن‌ بلغاری داشته‌ است‌. در صحف‌ ابراهيم‌ آمده‌ خواجه‌در اواخر عمر تارك‌ الدنيا شد. از منصب‌ و مال‌ به‌ كلي‌اعراض‌ نموده‌ مريد شيخ‌ سعيد فرغانی شده‌ و از توفيق‌به‌ طواف‌ كعبة‌ معظمه‌ كامياب‌ گشته‌ بعد از مراجعت‌ ازسفر حجاز منزوی و طريقت‌ صوفيت‌ را پيش‌ گرفته‌است‌. در مجمل‌ فصيحی نوشته‌ شده‌ همام‌الدين‌ تبريزي‌فی خامس‌ عشرين‌ صفر 714 در 116 سالگی به‌ حمام‌رفت‌ و در آنجا غفلتا بدرود حيات‌ گفت‌. همام‌ درمقبرة‌الشعرای تبريز به‌ خاك‌ سپرده‌ شده‌ است‌ آثار حمام‌عبارت‌ از غزليات‌ و مثنوی و صحبت نامة‌ اوست‌ اين‌اديب‌ و عارف‌ توانا از شاگردان‌ علامة‌ عالم‌ خواجه‌نصيرالدين‌ طوسی مي‌باشد سعدی شيرازی در تبريز بااو ملاقات‌ داشته‌ است‌ گو اينكه‌ در مصاحبت‌ سعدی خودرا برتر از او تشخيص‌ داده‌ و چنين‌ گفته‌ است‌ (پيام‌ ده‌سوی بلبل‌ كه‌ با وجود همام‌ - روا بود! كه‌ سخنهاي‌عشق‌پردازي‌؟ - همام‌ را سخن‌ دلفريب‌ و شيرين‌ است‌ -ولی چه‌ سود كه‌ بيچاره‌ نيست‌ شيرازي‌) در شعر الزام‌مالايلزم‌ بر شعر طراوت‌ و ملاحت‌ و وجاهت‌ مي‌بخشدالزام‌ مايلزم‌ محل‌ را موردی نيست‌.

  • بازدید: 1055
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گذاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات


Your SEO optimized title