میهن نما
میهن نما
گفتاورد

استاد منصور رستگار فسایی

ایران سرزمینی است که به دوام و استواری در چهار راه گیتی می بالد . چنان که در برابر تمام یورش ها پایدار و نستوه ، ایستادگی کرده است . مردمان این خاک ، نسل اندر نسل ، مفهوم ایرانی بودن و ایرانی ماندن را به فرزندان خود منتقل کرده اند . ایرانیان پس از پذیرش اسلام ، پادشاهی فرهنگی را جانشین پادشاهی سیاسی کرده و هرگز از حضوری موثر و ژرف در جهان برکنار نبوده اند .

استاد منصور رستگار فسایی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 0
بسیار بدبسیار خوب 

قدوة‌العلماء و المشايخ‌ همام‌ الدين‌ محمد تبريزی ازمفاخر ساحت‌ ادبيات‌ آذربايجان‌ مي‌باشد او از فحول‌شعرا و مشاهير دانشمندان‌ و اعرف‌ عرفای تبريز است‌ ازمقربين‌ صاحبديوان‌ بوده‌ فخرالزمانی مي‌نويسد به‌ سال‌676 صاحبديران‌ که‌ عازم‌ هندوستان‌ بود مولانا همام‌تبريزی را هم‌ همركاب‌ خود ساخته‌ است‌ مبرهن‌ است‌ كه‌در اين‌ سفر خواجه‌ همام‌ تبريزی از كسب‌ فيوضات‌جورواجور بي‌بهره‌ نبوده‌ است‌. نوشته‌اند ايشان‌ در علوم‌ادبيات‌ و فن‌ محاوره‌ و محاضره‌ و شعر و انشاء و حسن‌خط‌ در روزگار خود قرينه‌ نداشته‌ است‌ به‌ سال‌ 706 به‌تفسير وزير خواجه‌ رشيد الدين‌ تقريظ‌ نوشته‌ به‌طوريكه‌ از علوم‌ گوناگون‌ برخوردار بوده‌ از ثروتمندان‌تبريز هم‌ بوده‌ است‌ در كتاب‌ روضات‌الجنان‌ دربارة‌ همام‌چنين‌ نوشته‌ شده‌ خواجه‌ با وجود فضايل‌ ظاهری از باطن‌صافية‌ درويشان‌ نيز مستفيد بوده‌ گوئيا ارادت‌ به‌ شيخ‌حسن‌ بلغاری داشته‌ است‌. در صحف‌ ابراهيم‌ آمده‌ خواجه‌در اواخر عمر تارك‌ الدنيا شد. از منصب‌ و مال‌ به‌ كلي‌اعراض‌ نموده‌ مريد شيخ‌ سعيد فرغانی شده‌ و از توفيق‌به‌ طواف‌ كعبة‌ معظمه‌ كامياب‌ گشته‌ بعد از مراجعت‌ ازسفر حجاز منزوی و طريقت‌ صوفيت‌ را پيش‌ گرفته‌است‌. در مجمل‌ فصيحی نوشته‌ شده‌ همام‌الدين‌ تبريزي‌فی خامس‌ عشرين‌ صفر 714 در 116 سالگی به‌ حمام‌رفت‌ و در آنجا غفلتا بدرود حيات‌ گفت‌. همام‌ درمقبرة‌الشعرای تبريز به‌ خاك‌ سپرده‌ شده‌ است‌ آثار حمام‌عبارت‌ از غزليات‌ و مثنوی و صحبت نامة‌ اوست‌ اين‌اديب‌ و عارف‌ توانا از شاگردان‌ علامة‌ عالم‌ خواجه‌نصيرالدين‌ طوسی مي‌باشد سعدی شيرازی در تبريز بااو ملاقات‌ داشته‌ است‌ گو اينكه‌ در مصاحبت‌ سعدی خودرا برتر از او تشخيص‌ داده‌ و چنين‌ گفته‌ است‌ (پيام‌ ده‌سوی بلبل‌ كه‌ با وجود همام‌ - روا بود! كه‌ سخنهاي‌عشق‌پردازي‌؟ - همام‌ را سخن‌ دلفريب‌ و شيرين‌ است‌ -ولی چه‌ سود كه‌ بيچاره‌ نيست‌ شيرازي‌) در شعر الزام‌مالايلزم‌ بر شعر طراوت‌ و ملاحت‌ و وجاهت‌ مي‌بخشدالزام‌ مايلزم‌ محل‌ را موردی نيست‌.

  • بازدید: 1155
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست سرایندگان شیخ‌ الشیوخ‌ مولانا همام‌ تبریزی
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

چشم و همچشمي كردن

رقابت كردن با ديگران ، هم طرازي نمودن با اطرافيان

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title