میهن نما
میهن نما
گفتاورد

رودکی

مردی نبود فتاده را پای زدن / گر دست فتاده ای بگیری مردی

جوانمردی آن است که به جای آسیب زدن به انسانی ناتوان به او یاری رسانی

رودکی سمرقندی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 2
بسیار بدبسیار خوب 

سعدی گوید:
زن خوب فرمانبر پارسا - کند مرد درویش را پادشا
همه روز اگر غم خوری غم مدار - چو شب غمگسارت بود بر کنار
کرا خانه آباد و همخوابه دوست - خدا را برحمت نظر سوی اوست
چو مستور باشد زن خوبروی - بدیدار او در بهشتست شوی
کسی برگرفت از جهان کام دل - که یکدل بود یا وی آرام دل
اگر پارسا باشد و خوش سخن - نگه در نکوئی و زشتی مکن
دلارام باشد زن نیکخواه - ولیکن زن بد، خدایا پناه
سفر عید باشد برآن کدخدای - که بانوی زشتش بود در سرای


مکتبی گوید:
زن پرهیزکار زاینده - مرد را دولتیست پاینده

زن که مستور و نیکخو باشد - نیست عیب ار نه خوبرو باشد


اوحدی گوید:
زن پرهیزکار طاعت دوست - با تو چون مغز باشد اندر پوست

فردوسی گوید:

اگر پارسا باشد و رای زن - یکی گنج باشد برآگنده زن
بویژه که باشد ببالا بلند - فرو هشته تا پای مشکین کمند

خردمند و با دانش و ناز و شرم  - سخن گفتن خوب و آوای نرم


اسدی گوید:
زنان را از هر خوبی دسترس - فزونتر همان پارسائیست و بس


.....................

بن مایه : شبکه جامع اطلاع رسانی غدیر

  • بازدید: 426
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست چکامه چامه های عاشقانه زن خوب در سروده های پارسی
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

از دل برود هر آنکه از دیده برفت

هر کس را مدتی که نبینی کم کم از یاد و دل تو میرود

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title