میهن نما
میهن نما
گفتاورد

سرنوشت با پروردگار است، خشنود به آنم، شکوه نمی کنم، در سختی شکیبایم، بدتر از این سختی نیز باشد و سختی بگذرد، در پناه و یاری پروردگار.

بزرگمهر

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 3
بسیار بدبسیار خوب 

کریم السجایا جمیل الشیم            نبی البرایا شفیع الامم
امام رسل، پیشوای سبیل             امین خدا، مهبط جبرئیل
شفیع الوری، خواجه بعث و نشر             امام الهدی، صدر دیوان حشر
کلیمی که چرخ فلک طور اوست              همه نورها پرتو نور اوست
یتیمی که ناکرده قرآن درست               کتب خانه‌ی چند ملت بشست
چو عزمش برآهخت شمشیر بیم        به معجز میان قمر زد دو نیم
چو صیتش در افواه دنیا فتاد           تزلزل در ایوان کسری فتاد
به لاقامت لات بشکست خرد         به اعزاز دین آب عزی ببرد
نه از لات و عزی برآورد گرد            که تورات و انجیل منسوخ کرد
شبی بر نشست از فلک برگذشت          به تمکین و جاه از ملک برگذشت
چنان گرم در تیه قربت براند           که در سدره جبریل از او بازماند
بدو گفت سالار بیت‌الحرام             که ای حامل وحی برتر خرام
چو در دوستی مخلصم یافتی         عنانم ز صحبت چرا تافتی؟
بگفتا فراتر مجالم نماند          بماندم که نیروی بالم نماند
اگر یک سر مو فراتر پرم           فروغ تجلی بسوزد پرم
نماند به عصیان کسی در گرو        که دارد چنین سیدی پیشرو
چه نعت پسندیده گویم تورا؟         علیک السلام ای نبی الوری
درود ملک بر روان تو باد          بر اصحاب و بر پیروان تو باد
نخستین ابوبکر پیر مرید          عمر، پنجه بر پیچ دیو مرید
خردمند عثمان شب زنده‌دار          چهارم علی، شاه دلدل سوار
خدایا به حق بنی فاطمه        که بر قول ایمان کنم خاتمه
اگر دعوتم رد کنی ور قبول         من و دست و دامان آل رسول
چه کم گردد ای صدر فرخنده پی        ز قدر رفیعت به درگاه حی
که باشند مشتی گدایان خیل       به مهمان دارالسلامت طفیل
خدایت ثنا گفت و تبجیل کرد       زمین بوس قدر تو جبریل کرد
بلند آسمان پیش قدرت خجل       تو مخلوق و آدم هنوز آب و گل
تو اصل وجود آمدی از نخست        دگر هرچه موجود شد فرع تست
ندانم کدامین سخن گویمت       که والاتری زانچه من گویمت
تو را عز لولاک تمکین بس است      ثنای تو طه و یس بس است
چه وصفت کند سعدی ناتمام؟       علیک الصلوة ای نبی السلام

سعدی


  • بازدید: 1964
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست چکامه چامه های عرفانی - مذهبی که والاتری زانچه من گویمت
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

این ره که تو میروی به ترکستان است

راهی که می روی سرانجام خوبی ندارد

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title