میهن نما
میهن نما
گفتاورد

روانشاد ذبیح الله صفا

تداوم فعالیت های فرهنگی ایرانیان در بحبوحه حملات و بی ثباتیهای اوضاع در طول قرن های هفتم تا دهم ، نشانه ی آنست که روان روشن و اندیشه ی نیرومند ایرانی حتی در سخت ترین احوال از فعالیت باز نایستاد و در خلال همین روزگاران بود که فرهنگ ایرانی بهمراهی و با دستیاری مهاجمان غیرایرانی از یک طرف به دیوار چین رسید و از جانبی دیگر تا سواحل دریای آدریاتیک را تحت نفوذ خود در آورد و در همان حال تا بنگال شرقی و شبه جزیره ی دکن پیشرفت کرد و مایه ی ظهور شاعران و نویسندگان بزرگی بزبان پارسی گردید .

روانشاد ذبیح الله صفا

کاربردی
پیشنهاد ویژه

ايران من
اسفنديار مشرّف
بن مایه : روزنامه ی اطلاعات
...................

ايران من، اي سرزمين جاوداني

اي جايگاه سرفرازي، جان‌فشاني

اي خاك گوهربيز و انسان‌خيز بي‌چون

اي مانده از نام‌آورانِ باستاني

اي سر به سر گلگون ز پيكار دليران

با دشمنان وحشي و بي‌رحم و جاني

اينك نمي‌گويم ز دوراني كه جز تو

كس را نبوده قدرت كشورستاني

يا زان قروني كه ز چين تا مرز يونان

بودت پياپي ساتراپي، مرزباني

گويم تو را بوده‌ست در هر فصل و هر ماه

رسمي براي غمگساري، شادماني

گويم تويي، تو مهد آيين‌هاي ملي

چون جشن نوروزي و عيد مهرگاني

اي كشور ظالم‌ستيزي، دادجويي

از عهد ضحاك و درفش كاوياني

فرمان تو حفظ حقوق خلقها بود

منشور كوروش راست زين فرمان نشاني

اي سرزمين داهيان1 دانش‌‌اندوز

با شيوه‌هاي استوار و آرماني

اي مردمت نيكوترين نيكان گيتي

با لهجه‌هاي دلنشين و ترزباني2

اي فرّ و فرهنگ تو انسان پروراندن

عرفان تو تعليم عشق و مهرباني

اي عرصة شعر و شعور و شادماني

وي پهنة ساز و سرود و نغمه‌خواني

اي زادگاه سعدي و عطار و حافظ

يعني خداوندان الفاظ و معاني

اي موطن فردوسي و شهنامه او

كز وي زبان فارسي شد جاوداني

اي خطّه آيين مهر و مهرورزي

ديرينه‌تر از دورة زردشت و ماني

اخترشناسي از تو شد آغاز و كردند

خيام و طوسي كارهايي شايگاني

زيج مراغه كار طوسي3 بود و باشد

از بهر كشف اخترانِ كهكشاني

خيام تدوين كرد تقويم جلالي

بر طبق سيْر مهر و ماه آسماني

شد چارطاقي4 جلوه‌گاه مهر گردان

با رمز و راز آشكارا و نهاني

حفر قنات و جاري كاريزهايت

باشند دهقان را نشان از كارداني

از غرب تا شرقت هزاران خانقه بود

هر يك پذيراي مسافر رايگاني

ورزيدن جسم و روان در زورخانه

از باستانت بوده بهر پهلواني

اسلام را تا گسترش يابد به عالم

كردند هر جا زادگانت پشتواني

آثاري از صنعتگران چيره‌دستت

باشد به هر كشور متاعي ارمغاني

سازند بر چوب و فلز بس نقش زيبا

ارزنده‌تر از جمله گوهرهاي كاني

از دانش خلق تو رايج شد پزشكي

در مصر و خوزستان به ترتيبي كه داني

آگه جهان گرديد از قرن چهارم

با بوعلي سينا كه شد نامش جهاني

ايرانيا، غافل مشو از كيد دشمن

پرهيز كن از خودفريبي، سرگراني

در هر زمان از دانش نو بهره‌ور شو

تا مقتدر ماني چو دوران جواني

تا در درون دام بدخواهان نيفتي

تا دور باشي از شكست و ناتواني

پيوسته تا نزد ملل ماني «مشرّف»

وز كاردان پيشگامان جا نماني

پي‌نوشت‌ها:

1ـ دانايان// 2ـ‌ شيرين‌زباني// 3ـ خواجه نصير طوسي صاحب كتاب زيج ايلخاني.// 4ـ چارطاقي‌ها آثاري باقي‌مانده از دوران مهرپرستي مي‌باشند.

  • بازدید: 808
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ از شما می خواهیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ پرسشهای خود را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه ها پس از بررسی (از 1 تا 72 ساعت) نمایش داده می شود.


برگ نخست چکامه چامه های میهنی ایران من - اسفندیار مشرف
گفتگو و پرسش و پاسخ
داستانزد ایرانی

یک دست صدا ندارد

هر کاری با همکاری دیگران بهتر انجام می شود

پیشنهاد
دیدگاه کاربران
  • وزوانیان هنوز به زبان پهلوی ساسانی سخن می گویند !
    درسته که گفته میشه همه زبان های محلی ایرانی از یک ریشه هستن و شباهت های زیادی دارن اما اگه از دیدگاه تفاوت نگاه کنیم به نظر بنده به مطالب جالب تر و دسته بندی بهتری میرسیم برای مثال گفتید کردی و لری هم همینطورن در حالیکه اول باید بپرسم کدوم لری؟ لری جنوبی یا شمالی؟ چون همین دو زمین تا آسمون تفاوت دارند . لری شمالی، لکی، کردی، گیلکی و برخی مناطق سمنان ، اصفهان ،قم مرکزی و تاحدودی یزد زبانی شبیه به هم دارند برای مثال در بیشتر این مناطق د رو ذ تلفظ میکنند ( دانم = ذانم) و یا ز رو ژ تلفظ میکنن ( روز ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : محمد


Your SEO optimized title