خوزی ها

عزت الله نگهبان: حفاری هفت تپه دشت خوزستان

خوزی ها(آنشانی ها و شوشی ها) سرزمین خود را: هاتمتی(hatamti) می خواندند که به معنی «سرزمین خدایان» یا «سرزمین مقدس» می باشد... پارسیان، سرزمین آنها را به نام اوجا(uja) یا هوجا(huja) می خواندند... میتوان ابتدای تاریخ ایران را مربوط به تمدن ایلام {انشان} دانست و شروع تاریخ طویل پادشاهی ایلام یعنی از اوایل هزاره سوم ق.م  تا اواسط هزاره اول ق.م در حدود بیش از دو هزار سال - و رسالت و مسئولیتی که این قوم به تنهایی در حفاظت و نگهداری این مرز و بوم در مقابل دشمنان احساس نموده و سپس با تشکیل شاهنشاهی ماد در نیمه شمالی فلات ایران، چگونه دست در دست آنها مبارزات خود را با آشوری ها پیگیری نموده و سرانجام باعث از بین رفتن آنها گردیده است، به خوبی اهمیت و ارزش این قوم را در حمایت و نگاهداری مرز و بوم ایران، آشکار می سازد.

رکن الدین همایونفرخ: تاریخ هشتهزار سال شعر ایرانی

سرزمینی که به جعل: «عیلام» نام گرفته و آنجا را بر اساس کتیبه های آن قوم و کتیبه های کورش و داریوش، سرزمین «انشان» می شناسیم، سه قسمت بوده است: قسمتی را «هاتم تی» یا به گفته کورش بزرگ:«گوتو» می خوانده اند و قسمت دوم را «انشان» یا «انزان» و بخش سوم را به مناسبت شهر شوش و جلگه ای بودن آن:«انزان سوسونکا» می نامیده اند زیرا شوش نامش «شوشیانا» یا «سوسیانا» بوده است.... در کاوش هایی که در سرزمین «انشان» انجام گرفته، آثاری به دست آمده و «دمرگان» اظهار عقیده کرده است که مردم انشان در پایان عصر سنگی قدیم یعنی هزاره ششم ق.م و همچنین تمدن عصر نو سنگی و فلز، از مدنیت و فرهنگ و هنر برخوردار بوده اند... آنچه مسلم است زبانن مردم سرزمین انشان یا انزان چه در دوران کهن و چه در دوران پادشاهان هخامنشی، لهجه ای از پارسی باستان بوده است. آنچه را که یهودیان به آن نام عیلام داده اند، سرزمین آریایی است و مردمش هم آریایی نژاد بوده... آنها اجداد کورش و داریوش بوده اند و هخامنشی ها طایفه ای از قوم هخامنشی هستند. آشوری ها یکی از شهرهای آنها را که در محل «دره شهر» کنونی بوده «ماداکتو» نامیده اند و با این ترتیب نشان داده اند که آنها هم از مردمی بوده اند که در ناحیه ماد زندگی می کرده اند.

محمد علی سجادیه: ایزدان ایلامی و اوستایی+ نژاد خوزیان باستانی/فروهر،1366 و 1368

هخامنشیان که به نژاد آریایی اهمیت بسیاری داده اند ولی خوشبختانه این امر را برای نابود کردن سایر اقوام، دستاویز قرار ندادند. خوزیان را در مرتبه سوم بار عام خود قرار داده و بلافاصله پس از فارس ها و مادها مورد توجه ساخته بودند. زبان ایلامی یکی از زبانهای رسمی شاهنشاهی به شمار می آمد.. بخشی از سپاه جاویدان که در «ترموپیل» یونانیان را قلع و قمع کردندف خوزی بوده اند. لباس پارس ها و خوزی ها به روایت هرودوت مانند هم بوده و شباهت های فراوان دیگری نز محسوس بوده است{...} نگاره ها و جمجمه ها گویاتر از همه هستند و نشان می دهند که ایلامیان همان ایرانیان و آریاهای اصیل بوده اند و چون برخی دانشمندان مدعی شده اند که ایلام از ابتدا زیر نفوذ بین النهرین بوده، نظریه ی «ساموئل کریمر» سومر شناس معروف را ذکر میکنیم:
نظر رایج کنونی این است که تمدن مزبور را مهاجرانی از جنوب غربی ایران همراه خود به بین النهرین آورده اند. از خصوصیات این مهاجران استفاده از ظروف سفالی رنگی بوده است.(الواح سومری)

ایلامیان منقرض نشده و فرزندان آنها هنوز هم در لرستان و خوزستان زندگی می کنند. روشن است که مردم این سامان، ایرانیان خالص و تمام عیاری هستند و هیچگونه آثار نژاد ناخالص در لرستان و مناطق مجاور مقل کهگیلویه دیده نمیشود. اگر ایلامیان مردم غیر ایرانی و از نژاد متفاوتی بودند، می بایستی رگه های عمیق تفاوت را در اینان می یافتیم؛ در حالی که این طور نیست و بخصوص مردم لرستان از تبار خالص آریایی به شمار می روند.

یادداشت{از امید عطایی فرد}:

لولوبیان(لولو، لوللو) که اجداد لرها محسوب شده اند، در گذشته ی دور در زهاب، سلیمانیه و شهر «زور» زندگی می کردند. کهن ترین سندی که در باب لولوبیان در دست است، سنگ نبشته ی «نارام سین» است که در نیمه ی دوم هزاره ی سوم ق.م نوشته شده است...سند دیگری که می شناسیم نقش و کتیبه ای است از  « آنوبانی نی» شهریار «لولویی» که بر صخره های سرپل زهاب (بر کوه هزار گریه() بر ساحل چپ آب حلوان) هنوز پا برجاست...
«سپایرز» و «اُمستد» معتقدند که در سده های نوزدهم و هجدهم ق.م فرمانروایان آشوری از لولوبیان بودند.1

پی نوشت:
1.مسعود گلزاری: کرمانشاهان-کردستان، مقدمه.

به نقل از:
کتاب ایران بزرگ، رویه 82 تا 84. پژوهشی از امید عطایی فرد.انتشارات اطلاعات.

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

-64 # احوازی 1391-01-23 00:39
عیلام یکی ازطوایف بزرگ عربی میباشندوبه هیچ وجهی ربطی به اقوام پارسی وآریایی نداردوپیش ازپیدایش این اقوام درشوش(سوس)وکنارکارون می زیستند.
پاسخ دادن
+26 # امید 1399-12-28 23:01
خود عربها از زمان صفویه و توسط محمد مشعشع به خوزستان مهاجرت کردند و بیشتر از ۳۰۰،۴۰۰ سال بیشتر قدمت ندارن
پاسخ دادن
+12 # اوان دزفول 1400-02-09 15:27
کمتر تاریخ رو تحریف کنید ، اون عیلام منظور شما اولا نه طایفه بوده و نه عرب بوده بلکه یکی از پسران سام بن نوح بود که در سوریه کنونی ساکن شد ابوریحان بیرونی در اثار الباقیه به این مسئله اشاره کرده است ، داستان خروج اعراب از شبه جزیره و ساکن شدنشون در بحرین و حیره ( جنوب عراق ) و کم کم به کل عراق رو هم طبری به خوبی توضیح داده ، تمدن های بین النهرین ربطی به اعراب ندارند و اینکه هر کسی سامی بود به معنای این نیست عرب باشه ! اشوری ها ، عبری ها هم سامی هستن ولی عرب نیستن ، طوایف عرب هم پانصد سال هست وارد خوزستان شدن مراجعه کنید به کتاب تاریخ پانصد ساله اعراب خوزستان نوشته یوسف بنی طرف پان عرب
پاسخ دادن
+8 # تیام 1400-08-09 17:24
عیلام یا هالتمتی اجداد لرها بودن این ثابت شده و عیلامی ها همان اریایی ها هستند ک هیچوقت از جایی ب ایران نیومدن و همیشه در ایران بودن.موزه رو باز جهان ایذع هست ک دقیقا نشون میده مرکز عیلام بوده.عربها بعد از حمله ب ایران ب خوزستان نفوذ داشتن و بخشهای جنوبیشو متصرف شدن در دوران صفویه محمدمشعشع از اعراب حمایت بیشتر شد.نصف خوزستان از ایالت چارمحال بختیاری بود ک از هفتگل .دزف.ل.اندیمشک.گتوند و شوشتر.لالی و اندیکا.باغملکو مسجد سلیمان و رامهرمز و ایذه.که توسط رضا شاه ب دلایل سیاسی ب خوزستان اطلاق شد.همچنین بخش بهبهان از کهگیلویه و بخش ممسنی جدا و‌ب خوزستان اطلاق شد.اوان احتمال نودو نه درصد بخشی از ایذه بوده اما هلن جی کامتور باستان شناس امریکایی حدس زد اوان ممکنه بخش چغامیش در دزفول باشه این کاوشگر یند دریانوردی.الواح گلی.سند موسیقی را در بخش چغامیش پیدا گرد و کتاب چغامیش را هم ب چاپ رسوند و تقدیم قوم بختیاری کرد.بخش چغامیش بختیاری نشین هست.بطور کلی شهر دزفول هفتاد درصد بختیاری تبار و سی درصد اعم از اقوام گوناگون با پیشنه قومی غیر مشترک مثل عربها.سیدها.گرج ها.کورد و ترکها.افشار رشنو رومی چگانی ارمنی صبی(صابیان)و....هست ک لهجه ای از لری و بختیاری را فراگرفتن و تگلم میکنن.اما نژادا ایرانی نیستن و طی دو س سلسله گذشته ب این شهرستان امدن
پاسخ دادن
+20 # حق شناس 1400-03-03 20:28
عربا خودشون بعد اسلام اومدن ایران ومهاجرن تواین کشور..بعدمیگی قبل پیدایش قوم آریایی عرب ها تواین سرزمین توشوش زندگی میکردن؟ خود شوش قبل جنگ ایران وعراق عرب نداشته و عربای شوش جنگ زده ی خرمشهرن.
پاسخ دادن
+8 # مرجان حقيقي 1391-09-27 20:13
باسلام درمتون اساطيري خوانده ام كه بناي اوليه شوش راهوشنگ شاه پيشدادي بنيان گذاشته آيادرداستانهاي اساطيري هم شوش به همين نام است وسؤال ديگرم اين است كه آياكانالهاوسدهاي آب رساني كه درمنطقه شوشترتحت عنوان سازه هاي آبي است بناي اوليه ايي داشته ياازابتدابه ساكن بنيان آن راساسانيان گذاشته اند
پاسخ دادن
0 # هادی 1403-01-07 01:01
با سلام سازه های آبی از زمان هخامنشیان بوده ،نهر داریون یا داریوش و نهر دست کند گرگر ک سازه ها آنجاست کار هخامنشیان بوده ولی زمان شاپور ساسانی با استفاده از توان اسرای رومی توسعه پیدا کرده است.
پاسخ دادن
-15 # متاسفم 1392-02-24 09:35
چقدرمتعصبانه درباره تاریخ عیلام حرف میزنید واطلاعات شما بسیار پایینه
همه جا میگن عیلامیها آریایی نیستن ولی اینجا تونهارو به اسم آریا سند میزنید چقدراحساس حقارت درشما وجودداره که میخواهید بادروغ خودتون رو تسکین بدید
پاسخ دادن
+9 # مهدی 1399-11-28 22:50
برای خودتون بیشتر متاسف باشید که اینقدر به شنیدن اسم آریایی و پارسی و ایرانی حساسید و ترس دارید از شنیدنشون
پاسخ دادن
-5 # بهمن 1400-09-25 13:14
لطفا از نام مجعول عیلام یا ایلام استفاده نکنید، زیرا در هیچ کجا و در هیچ نگاره ای این نام وجود ندارد، تنها در تورات که همه میدانند جقدر دستکاری شده، آمده است، ولی مردم این ناحیه هرگز و در هیچ دوره ای خود را عیلامی ننامیده اند
پاسخ دادن
+13 # جلال 1392-06-11 14:22
سلام. کاملا موافقم که ایلامی ها از نژاد آریایی هستند.حتی خود نام ایلام گواه بر این مدعاست. در چین به ایران( ایر+ ان= سرزمین آریا) می گویند "ایلوم" یا "ایلان". و از آخرین بررسی های ژنتیکی که دکتر مازیار اشرافیان بناب انجام داده اند همانندی ژنتیکی اسکلت های باقی مانده از مردمان بومی ایران، با ژنتیک کنونی مردم ایران( که به ادعای همه ی دنیا از نژاد آریایی هستند) تایید شده است.
در علم انسان شناسی و بررسی جمجمه و اسکلت بدن نیز با مردم آریایی هیچ تفاوتی ندارند.
زبان ایلامی نیز هیچ ربطی به زبان های هندو اروپایی و عربی و سامی و اورارتویی ندارد و زبانی تک خانواده است.
پاسخ دادن
+4 # عبدالله واشقانی 1393-11-19 20:48
با سلام و خسته نباشید
در یکی از کتابهای تاریخی کرمانشاهان خواندم که لولوبیها یک دوره پادشاهی کردند و مرکز حکومت آنها سر پل ذهاب فعلی بوده. اما شما هیچ اشارۀ به این موضوع نداشتید.
با تشکر 19/11/93 کرج.
پاسخ دادن
+8 # اذرنوش 1394-02-30 06:03
هرچیزی یه راه و روشی داره / برای نمونه هیج نوشته ای یا سنگ نوشته ای از عیلامی ها به زبان و خط عربی به جا نمونده -2- دست کم پوشش عربها مهمترین نشانه شناسایی شماست و اون رو صده هاست که نگهداری کردین تا به امروز. کوچکترین همسانی باپوشش عیلامی ها نداره --3--مهمترین ویژگی خود نام عیلام هست . زبان عربی شیوه واژه سازی خودش رو داره اینو دیگه باید بهتر از من بدونی بگو ببینم واژه عیلام بر کدوم وزن واژگان عربیه ؟ یه چیز دیگه کتابهایی که در این باره هست و مهمتر از اون اثاری که به دست اومده واینکه بیشتر پژوهشگران و باستان شناسان اروپایی و امریکایی هستند و بی طرف . تازه دانش ژنتیک هم این رو رد کرده.
پاسخ دادن
+17 # سعیدی 1395-07-17 22:20
باسلام چگونه میتوان مجسمه مردی را که طرح لباسش هیچ شباهتی به لباس عربی ندارد ربط داد در حالی که لباس مردم بختیاری نماد لباس مردی است که مجسمه آن را دربخش پیان ایذه پیدا شده خودتان قضاوت کنید چه شباهتی به لباس عربی دارد.
پاسخ دادن
+7 # محسن 1396-07-04 22:00
عیلام به معنی سرزمین بلند و کوهستانی است که امروز جایگاه لرهاست تمام اثار باستانی عیلامیان زیر پای لرهاست شما متاسفانه اطلاعاتتون بیسار کم هست عیلامیان قبل هخامنشیان و بعد از کاسیت ها بودند و اجداد لرها محسوب میشن
پاسخ دادن
+2 # اریایی 1399-02-16 15:43
ایلام یکی از اقوامی بوده که قبل از اومدن آریایی ها در قسمتی از خوزستان فعلی و ایلام و قسمتی از عراق تمدن و حکومت داشته. ایلام نه ایرانی بوده نه لر و نه عرب. زبانشون هم مستقل بوده. خوزها هم ظاهرا شعبه ای از ایلامی هستند.
پاسخ دادن
+4 # تیام 1400-08-09 17:34
لر خودش اریایی هست اریایی از جایی ب ایران نیومده و همون عیلامی ها بودن .عیلامی ها اجداد لر وبختیاریهان و مرکز و پایتختشون ب گواه موزه رو باز جهان در ایذه و اندیکا بوده و شوش ک همگی صددرصد لر و بختیارین.البته شوش الان بخشیش عرب شده چهل درصدش.باتوجه ب اینکه هخامنش چیش پیش کورش و....هم در مناطق بختیاری زاده شدن این صددرصده ک عیلام اریایی بودن و هخامنشیان از نسل عیلام.لرها بیش از صد لهجه دارن خوز یکیشه.درضمن نصف خوزستان قبلا جزو چارمحال بختیاری بود ک رضاپالان ب دلایل سیاسی اطلاق کرد ب خوزستان.حالا هر بی اصل و نسبی از راه میرسه میخاد تاریخ اریایی و عیلام و ایلیماییان رو جعل کنه تاریخ مشخصه یاحق
پاسخ دادن
+3 # حمید 1399-03-22 03:58
درود،
من در یک روستایی بدنیا آمدم که گرچه لرنشین میباشد ، اما لهجه ما کلا با لری متفاوت است ، و در اینترنت و کتب که دیدم انگار به زبان خوزی معروف شده و جاهایی هم گفته شده که زبان قدیم ایرانی و...
به هر حال واژه ها را که دیدم ، زبان مادری ما الان هم همین طور صحبت میکنیم،
بغیر از خودمون کسی متوجه نمیشه ،
و در محل روستا آتشکده قدیم هم هست،
عجیب تر اینکه چطوره فقط مردم روستای ما به این زبان حرف میزنن و روستاهای مجاور لری صحبت میکنن
پاسخ دادن
+2 # امین 1400-08-03 14:23
سلام دوست عزیز
روستای شما کجاست؟
پاسخ دادن
-10 # علی 1399-07-01 13:43
خوزیها دو نژآد آشوری و عیلامی هستند که ساکنان کنونی خوزستان هستن یعنی قوم عرب و لر که قبل از حضور اریاییها ساکنان اصلی اینجا بوده ند ک دارای تمدن بالایی بوده ند
پاسخ دادن
-5 # مانی 1399-07-08 16:49
حقیقت مطلب اینه که ایلامی ها و بعدتر خوزی ها نه آریایی بودن و نه سامی، بلکه نژادی اورالی داشتن و از آسیای میانه به جنوب ایران و عراق مهاجرت کرده بودن. ظاهرشون هم شبیه سرخپوستان آمریکایی بوده و حتی زبانشون اما بعد ها متاسفانه درون اقوام عرب و فارس و لر حل شدن و استقلالشون رو از دست دادن‌. الان هم اگه به شهر های خوزستان مخصوصا اهواز و دزفول و شوش سری بزنید، بازماندگان خوزی هارو میبینید، که البته زبان و فرهنگشون رو از دست دادن.
پاسخ دادن
-3 # لر 1399-10-20 19:20
خوزی ها مردم سه شهر امروزین بهبهان،شوشتر و دزفولند.که همان مردم غیر لر و غیر عرب خوزستان هستند.آنها توسط لرها که شاخه باختری و کوچ نشین پارسی بودند،عقب رانده شده و فرهنگ و زبان شان به پارسیان تازه وارد شبیه شد.
پاسخ دادن
-1 # اوان دزفول 1400-02-09 15:30
کاملا درست هست حرف شما
پاسخ دادن
+8 # سیروان قلطاق ساز 1400-08-09 17:51
کاملا مخالفم.و دروغ و جعل را نمیپذیرم مثلا دزفول سرزمین ابا و اجدادی بختیاری ها بوده چغامیش.سردشت.سالند.سربیشه.چغاس رخ.قلعه خلیل و فضیلی.جندی شاپور یا شاه آباد.سیاه منصور.بخش شهیون و بخش لیوس و دریاچه شهیون املاک قوم بختیاری هستن .من خودم بختیاری نیستم اما از جعل تاریخسازی و دروغ بیزارم.بنده از سمت مادر غیر بختیاری و ارمنی تبارم.شصت تا هفتاد درصد دزفول راقوم بختیاری تشکیل میدن و سی درصد باقیمانده همگی اقوام مختلفین از جمله خوده بنده ک مادرم ارمنی هست .ولی چون در سیصد سال گذشته در این شهرستان لرتبار ساکن شدن میگن ما دزفولی هستیم.مثلا صبی ها+عربها+سیدها+گرج ها+ارمنی ها(قمیشان و ..)+ترکها(افشارها و بیگدلی و بیدلی و..) رشنوها وچگنی و سیاه پوش و کرناس (اصالت لرستونی)+سادات گوشه و....من تعجب میکنم برخی دوستان چطور این اقوام مختلف را میخان یکی جلوه بدن و تاریخسازی دروغین کنن.من مادرم ب ارمنی بودن و دزفولی بودنش افتخار میکنه منم افتخارمیکنم از سمت پدر بختیاری پارسی عیلامی و اریایی هستم از سمت مادر ارمنی ایرانی تبار و اریایی هستم.چون ارمنستان قبلا جزو ایران بود. اهواز هم سرزمین لرو بختیاریها بوده ک اعراب بخشیشو متصرف شدن و الان همگی شامل بختیارولروعرب تبارن و بیست درصد فارسی حرف میزنن ک همونها هم یا عربن یا لر یا بختیاری. دزفول همین بخش سی درصدی غیربختیاری ک اقوام گوناگونن لهجهشونم از لروبختیتری گرفته شده و بد لیل نااگاهی با زبان بوم ب این شکل تثبیت شده .کاش روزی بیاد هممون واقعیات رابیان کنیم با سپاس از مدیریت سایت
پاسخ دادن
+3 # اریایی 1400-05-26 22:26
من دقیقا متوجه اینهمه کامنت سلیقه ای و کارشناسی نشده نمیشم.حقایق همگی مشخصه.اثارباستانی همگی مشخصه.کتب خارجی و داخلی از بهترین تاریخدانان هست برید مطالعه کنید.دوستی که لر را از فارس جدا میدونی.اولا فارس کلمه عربیه و پارس درسته.دوما لر لقبی هست که اعراب بعد از فتح ایران به کاسی ها و پارسوماشی ها دادن.و انها را ب دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم بندی کردن.کاسی ها لرستانی ها و ایلامی ها و بخشی ازهمدان هستن و پارسوماشی ها بختیاریها قسمت اعظمی از خوزستان از لالی ایذه تا شوش و هفتکل و ماهشهرو بویراحمدیها و برخی شیرازی ها هستن.دامنه پارسوماشی ها به دلیل حکومت بزرگ ک ایجاد کردن فراتر از محدوده کوچکی شد ک در مسجدسلیمان کنونی تحت تسلط داشتن.و به سایر نقاط مثل بوشهر و بندرعباس کنونی وقسمتهایی از اصفهان رفتن و حکومت منطقه ای تحت ریاست داشتن.زادگاه پارس ها در پارسوماش بوده چنانچه از نامش هم مشخصه.هخامنش.چیش پیش.اریامنه.کورش اول.و کمبوجیه و کورش دوم(کبیر) در کاخ قلعه بردی ما بین اندیکا و لالی.همچنین در مسجدسلیمان.و ایذه کنونی بوده.منشور بزرگ سوسینا در گلگیر و سوسن در توابع مسجدسلیمان کشف شد که کورش شرح حال خودش را گفته.اینها ب کنار اون دوستی ک میگه دزفول و شوشتر و بهبهان خوزی اند طبق چ سندی این حرف را میزنی؟دزفول و شوشتر ک بخشی از حکومت عیلام قدیم و پارسوماش و هخامنش و...بوده و ساکنین بوم این مناطق بختیاریها بوده و هستن.بعنوان مثال شهر دزفول تمام مناطق تاریخیش بختیاری(پارسوماش) نشین هستن.ک شامل سردشت و سالند.چغامیش ک حفاری ها انجام شده تایید کرد شهری باستانی بود.شاه اباد.تا مناطق صحرا بدر.کرناسیان.و سیاهپوشان.وقسمتی از قلعه. دزفول و شوشتر نصفش پارسوماشی نیستن و دقیقا همان اسرای رومی هستن که شاپور ساسانی هزارو پانصد سال قبل برای ساخت پل ساسانی و اسیابهای ابی شوشتر به این دوشهر اورد و ماندگارشدن.تفاوت کم وریزی در گفتار دارن اونهم بدلیل این بوده ک زبانشون روم بوم بوده.و ربطی ب خوزی ندارند.بهبهان هم قسمتی از کهگلویه بویراحمد بوده که ب خوزستان اضافه شدن.
پاسخ دادن
0 # هادی 1403-01-07 01:22
چه خوب تاریخ رو تقسیم کردی،خود بختیاریها طبق گفته هرودوت ازبلخ و شرق دریای خزر اومدن ایران ،حمدالله مستوفی و شرف خان بدلیسی ۱۰۰ طایفه را از جبل السماق سوریه نام میبره ک شما بختیاریها هستین،در تاریخ گزیده آمده ک جد بختیاری فرد مغولی بوده ب نام بختیار ک بهمراه افراسیاب از توران ب ایران حمله میکنند،شوشتر در زمان شاپور پایتخت بوده و اسرای رومی رو ب گندی شاپور میبرن و در تمام کشور فرستاده میشن برای کار و در شیفتهای منظم ب کار گمارده میشن،فکر میکنی شاپور اینقد احمق بود ک اسرای رومی رو با ایرانیها ادغام بکنه، شوشتریها خوزی هستن لغت نامه دارن هلتمتی یا ایلام دو قوم داشته کاسیها در مناطق کوهستانی و خوزیها در دشت خوزستان در شوش و شوشتر،بهبهان،هندیجان ،شوشتر هیچگاه بختیاری نشین نبوده تا دوران محمد رضا شاه ک اسکان عشایر شکل گرفت خود خوانین بختیاری در جنت مکان بودن ن در شوشتر ،بختیاری سه ماه از سال در حومه شوشتر بودن و بعد عید ب ایذه و بعدا ب چهلگرد میرفتن ،چرا اجدادتون توی شوشتر خاک نیست،کدومتون پدربزرگتون در قبرستانهای قدیمی شوشتره،چرا برد شیر در شوشتر نیست
پاسخ دادن
-8 # #محمد 1400-09-22 09:55
خطاب دوستی که مادرش ارمنی است.
دوست گرامی تمام بختیاری های ساکن دزفول مهاجر هستند، شما دزفول فعلی را نبینید، دزفول ۲۵۰۰ سال پیش را ببینید.
دزفول بازار خرید برای بختیاری های اطراف ان بوده و بختیاری ها در دزفول ساکن نبودند. عمده مهاجرت بختیاری ها به دزفول بعد از انقلاب بوده. اتفاقا مهاجران اولیه به دزفول لرستانی ها بوده اند که در شمال دزفول ساکن شده اند مثل ساکی ها و سیاهپوشان ها و رشنو ها که در غرب رودخانه دزفول ساکن هستند. دزفول مردمانی مهربان و مسالمت امیز دارد و همیشه پذیرای مهاجرین بخصوص در این اواخر بختیاری ها بوده !و یکی دیگر از علل مهاجرت به دزفول وجود کار و کشاورزی و نعمات زیاد و رودخانه پر اب و زیبا بوده. بهر حال دزفول هم قسمتی ازایران است و ایران سرای همه ایرانیان.
پاسخ دادن
-9 # بهروز 1401-01-10 01:57
سلام با تمام احترامی که به همه اقوام ایرانی و خوزستان دارم ولی حقیقت چیز دیگری است،قوم بختیاری همه جا ایران معروفه به کولی یعنی کوچ نشین و ادغامی از چند نژاد هستند و در هند و حتی از قدیمیهای خود بختیاری بپرسین همینو میگن ی قوم کولی هستند.
پاسخ دادن
+4 # بختیاری 1402-05-22 10:21
لرهای بختیاری ها با قدمت ترین قوم هستن که فقط لباسشون بیش از 2700سال قدمت داره در ضمن اون کسایی که دشمن بختیاری هستن ایرانی نیستن و یک ایرانی همیشه به اقوام احترام میزاره و باعث افتخارشه حالا یه بهروز میخواد تاریخ چند هزار ساله مارو زیر سوال ببره که در این حد نیستی.تو اصلا نمیتونی که اسم جد و طایفه خودتو بگی.ما خود تاریخ هستیم
چغازنبیل و ایلام گواه تاریخ ما هست.
پاسخ دادن
+1 # آرش،NK 1402-02-14 15:49
طایفه آسترکی یکی ازطوایف باب دورکی شاخه هفت لنگ ایل بختیاری می باشد که قدمتش به هزاران سال قبل برمیگردد.
مولف كتاب تاريخ و فرهنگ بختياری ( عبدالعلي خسروي ، كتاب سوم ) مي نويسد :طايفه آستركی از كهن ترين طوايف بختياری مي باشد و نام آستركی سابقه ( 3800 ) ساله دارد و اين پيشينه مربوط مي شود به دوران پادشاهی آشتروك ناهونته ایلامی در شهرستان ايذه كه آن روزگاران« آنزان» بوده است.
همچنین درسنگ نوشته یافت شده از عقیلی نزدیک شوشتر که دکتر گیرشمن آنرا ترجمه کرده ازقول (آنتاشکال) که یکی ازپادشاهان ایلام بودچنین مینویسد: من آنتاشکال فرمانروای سرزمین آنزان(آنشان) و کوه های بختیاری هستم اگر چنین باشد پس باید نسل بختیاریها از پادشاهان ایلام دانست، طی تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد که کهن ترین طایفه ای که در بختیاری میتوان روی آن پافشرد آسترکی است.و قدمت آسترکی به دوران آشتروک ناهونته میرسد و این طایفه خود را از اعقاب و اسلاف این پادشاه ایلامی میدانند و دلیل این ادعا را قرابت واژه آستروک و آشتروک خوانده اند. همچنین لازم به ذکر است بختیاری ها حرف ش را به س تبدیل می‌کنند که آشتروک به آستروک و سپس به آسترک تبدیل شده
اما کلمه آشتروک به معنی آستاره و ستاره میباشد و ناهونته معنی خورشید می دهد.
ناهونته در اصل همان آناهیتا=ناهید میباشد.
بااین وصف آشتروک ناهونته=ستاره خورشید.
همچنین کلمه آسترک یا آستراک همان ستاره میباشد که با (ی)آخر پسوند نسبت به آن داده اند.
نام بختیاری با به حکومت رسیدن تاجمیرخان آسترکی به لربزرگ اطلاق شده است
پاسخ دادن
0 # هادی 1403-01-07 01:26
آسترکی اولین قومی بود ک از جبل السماق سوریه ب ایران اومد ،منبع کتاب حمدالله مستوفی،شرف نامه بدلیسی ۲۸ طایفه بودن ک آسترکی ،دورکی،بختیاروند،گتوند و ....
پاسخ دادن
+4 # آرش،NK 1402-02-14 21:56
یکسان بودن تبار ایلامیان و پارسیان
نظر خود را درباره این مطلب درج فرمایید.
ﮋﻭﻫﺸﮕﺮ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺳﻮﺭﻧﺎ ﻓﯿﺮﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﮐﻨﮑﺎﺵ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﯼ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ 3500 ﺗﺎ 6000 ﺳﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺗﭙﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﻭ ﮔﻮﺭﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩﻫﺎﯾﯽ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﺒﺎﺭ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ .
ﺩﺭ ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ ﺳﺎﻟﻬﺎﯼ 1386 ﺗﺎ 1388 ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﯼ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻬﺮﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻧﮕﺮﺵ ﮊﻧﺘﯿﮑﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ او ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻫﺎﯼ ﮊﻧﺘﯿﮑﯽ ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ 8 ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﯾﻼﻣﯽ ‏( ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﻫﻔﺖ ﺗﭙﻪ ﺷﻮﺵ ﻭ ﺩﺯﻓﻮﻝ ﺑﺎ ﻗﺪﻣﺖ ﻫﺎﯼ 1500 ﺗﺎ 2000 ﭖ . ﻡ ‏) ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺎﺭﮐﺮﻫﺎﯼ ﭘﺪﺭﯼ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻭﺳﻌﺖ ﺑﻮﻡ ﻧﮕﺎﺭﺍﻧﻪ ‏( ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ‏) ﻭ ﻧﯿﺰ ﺷﻤﺎﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ‏( 17 ﻧﻤﻮﻧﻪ ‏) ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪُ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺒﺎﺭ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻧﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻃﯽ ﺁﻥ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﻮﺯﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺩﺯﻓﻮﻝ، ﺩﺭ ﺳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺯ ﭘﻨﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻼﻣﯿﺎﻥ ﻫﻔﺖ ﺗﭙﻪ ﺑﺎ ﻗﺪﻣﺖ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺸﺘﺮ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺳﯿﻠﮑﯽ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺩﯾﺮﯾﻨﮕﯽ 6000 ﺳﺎﻝ، ﻣﺎﺭﮐﺮ M17 ﻭ R1a ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﺪ .
ﻫﺎﭘﻠﻮ ﮔﺮﻭﻩ M17 ﺷﺎﺧﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺻﺮﻓﺎ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺗﻮﺯﯾﻊ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺳﺘﻪ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﯾﺮ ﯾﺎﻓﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺍﺯ %50 ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺧﺎﻭﺭﯼ ﺗﺎ %15 ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻏﺮﺑﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﺳﻼﻭﻫﺎﯼ ﺭﻭﺱ %47 ، ﺍﺳﻼ ﻭﻫﺎﯼ ﺍﻭﮐﺮﺍﯾﻦ %54 ، ﮐﺮﻭﺍﺕ ﻫﺎ %29 ، ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﮑﺎﻧﺪﯾﻨﺎﻭﯾﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻧﺮﻭﮊ %28 ، ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺍﺗﺮﯾﺶ %26 ، ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺁﻟﻤﺎﻥ %16 ﻭ ...
ﻫﻢ ﺭﺩﻩ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺭﮐﺮ ﯾﻌﻨﯽ R1b ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ – ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﻏﺮﺑﯽ ﭼﻮﻥ ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺑﺎ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ %45 ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺭﺍﯾﺞ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻣﯽ ﭼﻮﻥ ﻋﺒﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺳﺎﯾﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﺯﺭﺩﭘﻮﺳﺘﺎﻥ ﺩﯾﺪﻩ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﻣﺎﺭﮐﺮ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺧﻮﺯﯾﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺩﻋﺎ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻭﻧﺶ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﻣﯿﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺩﯾﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﮐﻬﻦ ﻫﻢ ﺗﺒﺎﺭ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺗﯿﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﺎﺭﺗﯽ ﻫﺎ، ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ، ﮐﺮﺩﻫﺎ، ﺁﺫﺭﯼ ﻫﺎ، ﺍﺭﻣﻨﯽ ﻫﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ، ﺑﻪ ﺳﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻧﺎﺁﺭﯾﺎﯾﯽ، R1a ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯿﮕﺸﺖ .
ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺗﯽ ﻫﺎﯼ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﻭﻟﯿﺮﺍﻥ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﺲ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ‏( ﺍﺳﻼﻣﯽ ‏) ﺑﻢ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﺎ، ﻭﺟﻮﺩ ﻫﺎﭘﻠﻮﮔﺮﻭﻩ R1a ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪ.
«با سپاس از استاد سورنا فیروزی»

شماعلاوه بر نظر می توانید مطالب خود را به ایمیل () یا قسمت تماس با ما بفرستید نشر مطالب جنبه خبری و لزوما دیدگاه سایت نیست...
منبع.https://tezhgah.ir/597-%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%86.html
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه