مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

سنگ نبشته ها

بخش هایی از سنگ نوشته های داریوش در شوش

خدای بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را آفرید که برای مردم شادی آفرید که داریوش را شاه کرد یگانه شاه از شاهان بسیار یگانه فرمانروا از بسیاری . من داریوش شاه بزرگ شاه شاهان شاه سرزمینهای بسیار با مردمان گوناگون شاه در این زمین بزرگ دور پهناور پسر ویشتاسپ یک هخامنشی یک پارشی پسر پارسی یک اریایی از نژاد آریایی .داریوش شاه گوید : به بخشش اهورامزدا اینها هستند کشورهایی که من خارج از پارس بر انها فرمان راندم بر آنها حکومت کردم خراج آنها بر من می رسد و هر چه از سوی من به آنها فرمان داده شود انجام می دهندوقانون مرا پاس می دارند: ماد ایلام پارت هرات بلخ سغد خوارزم زرنگ رخج سته گوش قندهار هند سکاهای هوم نوش سکاییان تیز خود بابل آشور عربستان مصر ارمنستان کاپادوکیه سارد یونانی های کنار دریا و آنسوی دریا لیبی حبشه کاری ها آنها که آنسوی رود شور می زیند مقدونیه ای ها ایونیانی که کلاه کوتاه و لبه پهن بر سر دارند مکاها. داریوش شاه گوید : آنچه بدی به کار رفته بود من به نیکویی برگرداندم کشورها آشوب می کردند و یکی دیگری را می کشت. من به خواست اهورامزدا آنها را نیکو کردم تا دیگر همدیگر را نکشند هیچ . هر کس بر جای خویش است چون از قانون من می هراسند.در قانون من زورمند ناتوان را نمی زند و لگدمال نمی کند.داریوش شاه گوید : به خواست اهورامزدا بسی کارها که نابسامان شده بود در جای خود قرار دادم.باروی شهری به نام .... بر اثر فرسودگيش فرو ریخت چون مرمت نشده بود. من بارویی دیگر بنا کردم که از آن زمان بکار رود.داریوش شاه گوید : باشد که اهورامزدا و دیگران مرا و سرای شاهی مرا و آنچه به اراده من نوشته شده بپاید.

خدای بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را آفرید که برای مردم شادی آفرید که داریوش را شاه کرد یک شاه از بسیاری .من داریوش شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورها شاه در این زمین پسر ویشتاسپ هخامنشی.داریوش شاه گوید : اهورامزدا که بزرگترین خدایان است مرا آفریداومرا شاه کرد او به من این شهریاری را ارزانی کردکشوری که بزرگ که دارای اسبان خوب و دارای مردان خوب است.

به خواست اهورا مزدا پدر من ویشتاسپ و نیای من ارشام هر دو زنده بودند آنگاه که اهورامزدا مرا شاه در این سرزمین کرد.اهورامزدا را چنین کام بود در همه این زمین مردی چون مرا برگزید مرا در همه این زمین شاه کرد .من اهورامزدا را پرستش می کنم اهورامزدا مرا یاری داد آنچه به انجام آن از سوی من فرمان داده شده بود انجام آنرا برای من نیک گردانید.آنچه من کردم همه را به خواست اهورا مزدا کردم.

این کاخ که در شوش بنیان گذاردم مصالح و زیورهایش از جای دور آورده شد.خاک زمین به ژرفی کنده شد تا آنجا که به زمین سخت و سنگ رسیدم.یک آب گذر ساخته شد وآنگاه به جای خاک شن و سنگریزه در آن انباشته شد.گاه به ژرفای 40 ارش و گاه به ژرفای 20 ارش.کاخ را بر این سنگریزه ها بنا کردم.کندن و پر کردن و خشتهای قالبی کار مردمی از بابل بود.تیرهای سرو از کوهستانی به نام لبنان آورده شد.مردم آشور آنها را به بابل آوردندومردمی از اهالی کاریه و ایونیه آنها را از بابل به شوش آوردند.الوار درخت یاکا از قندهار و کرمان آورده شد.زر،از سارد و بلخ آورده شدودر اینجا بکار رفت.لاجورد گرانبها و عقیق شنگرف از سرزمین سغد و سنگ گرانبهای فیروزه از خراسان فراهم شد.نقره و ابنوس از مصر آمد.زیورهای دیوارها از ایونیه است.عاج از حبشه،هند و آراخوزیه آورده شد.سنگ ستونها از ناحیه ای به نام آبیراد در ایلام بود.سنگبران و پیکرتراشان ساردی و یونانی بودند.آنها که زرگری کردند مادی و مصری بودند.درودگران ساردی و مصری بودند.آنان که آجر پخته ساختند بابلی بودند.آنان که دیوارها را آراستند مادی و مصري بودند.

داریوش شاه گوید فرمان دادم تا کاری بزرگ در شوش انجام شود و این کار بزرگ به خواست من انجام شد.اهوراوزدا مرا و ویشتاسپ پدر مرا و سرزمین مرا بپاید.

بن مایه :
www.iranatlas.info

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

+1 # حسن 1391-10-17 23:12
داريوش چه ادم بزرگواري بود اشك تو چشمهايم جمع شد
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


سخنی از نامداران

برپای خیزید و فرهنگ خویش بازشناسید و جایگاه خویش و کشور خویش را در جهان بازیابید و ارزش دستاوردهای بی شمار فرهنگی پدران و مادران خویش را در پهنه میدان فرهنگ جهانی باز بینید و در این زمان که هیاهویی خفیف، از جنبش آبخیزهای ژرفای دریای جان ایرانیان به گوش میرسد، و از همه سو جنبشهای فرهنگی تازه را پدید میآورد. . . این زمان زرین را، که همهمه نهفته بیداری جان ایرانیان، نرم نرمک آشکار میشود از دست مدهید! این تپش، تپش دل فرهنگ ایران است، آن را دریابید! این دم، دم گرم جان نیاکان است آن را فروبرید!

فریدون جنیدی

دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML