میهن نما
میهن نما
گفتاورد

استاد غلامحسین یوسفی

کسی که ملت و مملکت خود را بحقیقت بشناسد، آنرا آگاهانه دوست خواهد داشت و هیچ انگیزه ای موجب نخواهد شد این پیوند در وجود او سستی گیرد. برعکس آنکه با مردم این مرز و بوم و روح و فکر آنها و فرهنگ ایران آشنا و بدان دل بسته نیست به اندک چیزی فریفته می شود و از ملت و وطن خود می گسلد . نمونه  آن را در بر خی از جوانان ما می توان یافت که خود را بدان راضی کرده اند که در کشوری دیگر ، شغلی دارند و خانه و اتوموبیلی و همسری غالبا بیگانه ، غافل از آنکه اگر تا پایان عمر هم در آن سرزمین خدمت کنند مردم آن دیار هرگز آنان را در خود جذب نخواهند کرد و از خودشان نخواهند شمرد . نتیجه آن که از خانه مانده اند و از بیگانه رانده.

شادروان استاد غلامحسین یوسفی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
تاریخ و پیشینه ی ایران دریای پارس در گذرگاه تاریخ
میانگین امتیار کاربران: / 0
بسیار بدبسیار خوب 

حميد زارعي
خليج فارس يكي از مهم ترين آبراه هاي جهان به شمار مي رود كه از دير باز مورد توجه اقوام مختلف بوده و از اهميت خاصي برخوردار مي باشد هر چند از گذشته اين آبراه مخصوصا دوران پيش از تاريخ آن اطلاعات دقيقي در دست نيست اما وجود بقاياي آثار و ابنيه بجاي مانده در منطقه خود دليلي بر آباداني و رونق نواحي ساحلي خليج فارس است.

منطقه خليج فارس در دوران عيلامي ،هخامنشي ،سلوكي ،پارت و ساساني و مخصوصا دوران اسلامي از اهميت ويژه اي برخوردار بوده ، كشف آثاري از دوران عيلامي در منطقه ريشهر نفوذ عيلاميان در اين منطقه را نشان مي دهد همچنين وجود بنادري از دوران هخامنشي چون :ديلمون ،آويستانه،هرمزي و ... دليل بر استفاده هخامنشيان از اين آبراه مهم است.
هخامنشيان داراي ناوگان دريايي بسيار قدرتمند بودند كه در حقيقت جنگل هاي ماراتن سالامين درخشان ترين دوران شكوفايي دريانوردي ايران باستان است.در اين دوره سعي شد خط ارتباطي بين سند و درياي احمر برقرار شود . در همين راستا حفر كانال سوئز انجام گرفت كه گامي مهم در توسعه راه هاي دريايي بود كشف كاخ هاي كوروش در چرخاب براز جان ،كاخ درودگاه ،كاخ بردك سياه در روستاي جنوط نزديك برازجان خود گواه بر حضور هخامنشيان در نزديك ساحل خليج فارس است . در زمان ساسانيان يكي از سياست هاي فرمانروايان تلاش در جهت ايجاد مراكز و بنادر سواحل خليج فارس در جهت رونق بخشيدن بازرگاني و مراودات تجاري بوده است بر همين اساس بنادري چون ابله،ريشهر، هرمز و ... به وجود آمدند.

دریای پارس

ريشهر كه در ده كيلومتري جنوب شهر بوشهر قرار گرفته در زمان اردشير بابكان ساخته شده ،اردشير بابكان پس از اين كه براي تهيه سپاه به ريشهر آمد و آنجا را براي شهر سازي و دريانوردي مناسب ديد پس فرمان داد تا بر بقاياي بندر قديمي « خط » شهر « را و اردشير» يا بنياد اردشير بسازند. نام ديگر آن بوخت اردشير است طي بازديدي كه به تازگي از ريشهر به عمل آمده شواهد و مواد باستان شناختي از قبيل قطعات سفال و معماري مربوط به اين دوره شناسايي شده است.
اوج فعاليت هاي بازرگاني را مي توان در زمان انوشيروان عنوان كرد در اين دوره فعاليت هاي تجاري و دريانوردي به حد اعلاي خود رسيد و سراسر خليج فارس از شمال تا جنوب و كرانه هاي خليج عدن و عربستان و يمن تحت تسلط ايرانيان بود و نيروي دريايي سراسر درياهاي آسيا و شرق آفريقا را تحت كنترل خود داشت.
در دوره ساساني و دو قرن هجري تجارت دريايي با چين رونق و توسعه زيادي داشته است. پس از سقوط ساسانيان هر چند نواحي خليج فارس به طور رسمي در قلمرو خلفا محسوب مي شد اما تا ورود پرتغالي ها نفوذ ايرانيان بر خليج ادامه يافت شايد نخستين دودمان ايراني مسلمان كه پس از گسترش اسلام به دريا پرداخته ديلميان بودند.


  • بازدید: 2268
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گذاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات


Your SEO optimized title