كمال‎الدين فارسي پايه‎گذار فيزيك نور در جهان

کمال الدین فارسی

كمال‎الدين فارسي فيزيك‎دان برجسته ايراني، در سال 645 خورشيدي (665مهي/ 1267م) در شيراز به دنيا آمد. وي در روز 30 دي ماه 697 (19 ذيقعده 718/ 12 ژانويه 1319) در تبريز، چشم از جهان بست. كمال‎الدين شيرازي از دانشمندان نامدار دانش فيزيك در رشته نور بود و كتابي به نام «تنقيح المناظر» (تنقيح به معناي پاكيزه و خالص كردن) درباره ماهيت نور نوشت.
«كريستيان هويگنس» فيزيك‎دان نام‎آور فرانسوي، حدود 377 سال بعد از درگذشت كمال‎الدين فارسي، در فرانسه به دنيا آمد. او از دانشمندان نامدار دانش فيزيك در رشته نور بود و كتابي به نام «فيزيك نور» نوشت...

كمال‎الدين فارسي در كتاب خود درباره‎ي نور چنين نوشته است:

نوري كه از جسم نوراني خارج مي‎شود، در اصل از جنس حرارت و آتش است؛ زيرا اگر نور آفتاب را به آيينه مقعر
(كاس) بتابانيم، در يك نقطه جمع مي‎شود و هر گاه در آن نقطه، جسم قابل سوختني باشد، آن را مي‎سوزاند.

چهارصد سال بعد از كمال‎الدين فارسي، هويگنس در كتاب خود در مورد نور، چنين نوشته است:
نور از جنس آتش است و همه مي‎دانند كه از شعله آتش، نور به وجود مي‎آيد. هر گاه نور را بر آيينه مقعر ]كاس[ بتابانيم و آن را در يك نقطه متمركز كنيم، نقطه‎اي نوراني توليد مي‎شود كه اين نقطه نوراني سوزاننده است و حرارتي دارد كه اگر جسم قابل سوختني را در برابر آن نگه‎ داريم، آن را مانند آتش مي‎سوزاند.
«ماكسول» از دانشمندان معروف فيزيك و رياضي است كه در سال 1860 ميلادي نظريه خود را به نام «الكترومانيتيك» بعد از تجربه‎هايي به اين شرح انتشار داد:

نوري كه ما مي‎بينيم، عبارت است از دو بردار الكتريكي و مغناطيسي عمود بر هم بر شعاع نوراني كه هميشه در حال ارتعاش است. چنين حالتي نور طبيعي را ايجاد مي‎كند.

اما كمال‎الدين فارسي پيش از ماكسول گفته بود:
هر گاه نور به طور مايل از محيطي به محيط شفاف ديگري داخل شود، مي‎توان حركت آن را نتيجه دو حركت دانست: يكي حركت در جهت عمودي و حركت ديگر در جهتي كه عمود بر عمود اول است.
كمال‎الدين دانشمندي است كه براي اولين بار در اثبات نظريه‎هاي خود، از قوانين و قضيه‎هاي هندسه در فيزيك نور استفاده كرد. اين كار در آن زمان بسيار نو بود و در فعاليت‎هاي علمي ارزش زيادي داشت. افزون بر اين، يكي‎ديگر از كار‎هاي كمال‎الدين، ساختن تاريك‎خانه و تاباندن پرتو نور از سوراخ و روزنه بود كه 270 سال بعد، «دكارت» دانشمند فرانسوي آن را تكرار كرد.
كمال‎الدين فارسي اولين كسي بود كه نظريه‎ خطاي چشم را شرح داد و براي بهبود خطاي چشم، استفاده از عدسي‎هاي مختلف را پيشنهاد كرد. اين نظريهٌ‏ي جالب و بي‎نظير سبب شد كه بعد‎ها در قرن نوزدهم ميلادي در اصول عكاسي و ساخت ميكروسكوپ‎ها و تلسكوپ‎ها از عدسي‎ها استفاده شود.
اما نكته مهم اين است كه در گذشته ترجمه لاتين كتاب «تنقيح المناظر»  كمال‎الدين فارسي، مانند بسياري از كتاب‎هاي دانشمندان ايراني، به كتاب خانه‎هاي اروپا راه يافته بود. در بسياري از موارد، نام نويسنده‎ و يا صاحب اثر، در ترجمه، آورده نشده است. بدين سان، غربي‎ها با قصد و عمد، اين آثار ازرشمند را بدون صاحب اعلام كرده بودند، تا هر كس زودتر از راه رسيد، آن را به نام خود ثبت كند. بدين‎سان، بسياري از نظريه‎ها و تجربه‎هاي كمال‎الدين از كتاب‎ها و زبان‎ دانشمندان غربي سر در آورده است!
البته اين امر، محدود به كمال‎الدين فارسي نيست. در بسياري از رشته‎هاي دانش شگرد‎شناسي نيز اروپايي‎ها، دست آورد‎هاي ايرانيان را به نام خود كرده‎اند. از نمونه‎هاي بسيار گوياي آن، عزيز الدين نسفي و داروين است. با فاصله چند صد سال، داروين نظريه‎ي تكامل عزيز‎الدين نسفي را به نام خود به ثبت رسانيد. البته بايد توجه داشت كه نظريه‎ي عزيز‎الدين نسفي، كامل‏تر و ژرف‎تر ازآن چيزي است كه داروين مي‎گويد.
اين وظيفه‎ مهم به عهده‎ي مركز‎هاي علمي، دانشگاه‎ها و نيز وزارت علوم است كه با گسيل هيات‎هاي كارشناسي به كتاب‎‎خانه‎هاي بزرگ اروپا و به ويژه «واتيكان»، اين كار بزرگ را پي‎گيري مي‎كنند.


بن مایه : پایگاه فر ایران