گفتاوردی از حضرت محمد (ص) درباره ی کورش بزرگ
- توضیحات
- دسته: گذشته ی ایران
- بازدید: 112128
جلال الدين سيوطي از عالمان پرکاروکوشاي اهل سنت-در درالمنثور (ج4، ص 165) به نقل از ابن جرير از حذيفه ابن اليمان صحابي پيامبر(ص) مي آورد که آن حضرت فرمود: «چون بني اسرائيل در روز سبت سرکشي کرد و برتري جست و پيامبران را کشت،خداوند بختنصر را بر ايشان برانگيخت تا اينکه به بيت المقدس وارد شد و در عوض خون زکريا(ع)، هفتاد هزار نفر از ايشان را کشت و خاندانشان و فرزندان انبيا را به اسارت گرفت و زينت آلات بيت المقدس را با خود به بابل برد.»
حذيفه مي گويد: عرض کردم: «اي پيمبر خدا، بيت المقدس که در نزد خداوند مهم بود.» حضرت تأييد کردند و درباره نحوه ساختن و جواهرات به کار رفته در آن توضيح دادند و اينکه بختنصر آنها را به بابل برد و بني اسرائيل در حالي که بينشان برخي پيامبران و پيغمبرزادگان بود، سالها عذاب کشيدند تا اينکه خداوند بر ايشان رحم آورد: «... فاَوحي الي ملک من ملوک فارس، يقال له کورس و کان مؤمنا، اَن سر الي بقايا بني اسرائيل حتي تستنقذهم... : پس به يکي از پادشاهان پارس که مرد مؤمني بود، به نام کوروش، وحي کرد که به نزد بازماندگان بني اسرائيل برود و آزادشان سازد... فسار کورس ببني اسرائيل و دخل بيت المقدس حتي رده اليه: کوروش چنين کرد و داخل بيت المقدس شد و زينت آلات آن را بازگرداند و بني اسرائيل صد سال فرمانبردار خداوند بودند. سپس دوباره به گناه بازگشتند و خدا يکي از پادشاهان روم را بر ايشان چيره گردانيد که به بيت المقدس آمد و اهالي را اسير کرد و مسجد را سوزانيد و به آنها گفت: «اي بني اسرائيل، ان عدتم في المعاصي، عدنا عليکم في السبائ: اگر به گناهان بازگرديد، ما هم به شيوه اسير بردن شما برمي گردیم...»(38) آنگاه حضرت فرمود: «اين بود بخشي از صفت زينت آلات بيت المقدس و مهدي آنها را به بيت المقدس بازمي گرداند ...» اين حديث را سواي درالمنثور، با کمي اختلاف در جزئيات، محمد بن جرير طبري – متوفاي 31 ق- در جامع البيان (ج15، ص 17) و ثعلبي در کتاب الکشف البيان عن تفسير القرآن يا تفسير ثعلبي (ج6، ص 70) آورده است. مرحوم شيخ ابوالفتوح رازي در روض الجنان (ج12، ص 163) در ترجمه همين حديث مي نويسد: «... خداي تعالي بر زبان بعضي پيغامبران امر کرد پادشاهي را از پادشاهان پارس، نام او کوروش، و او مردي مؤمن بود، که: برو و بني اسرائيل را از دست بختنصر بستان و حلّي بيت المقدس از او بستان و باز جاي بر... مهدي(ع) در روزگار خود حلّي بيت المقدس باز جاي فرمايد بردن... و خداي تعالي خلق اولين و آخرين را در بيت المقدس جمع کند.» ناگفته نماند که آن مرحوم در جاي ديگر (ج12، ص 186) از کوروش به صورت کيرش بن احشو برش ياد کرده که احتمالاً کوروش بن خشايارشا منظور بوده که البته اشتباه است! اما طبري در تاريخ (ج1، ص 385) نسبتاً درست نقل کرده: اخشويرش بن کيرش. مرحوم جرجاني نيز در تفسير گازر (ج5، ص 255) به حديث نبوي و روايت حذيفه اشاره کرده است، و نيز سيد جعفر مرتضي به طور خلاصه در الصحيح من السيره (ج3، ص 41) همين معاني را آورده است. طبري در تاريخش (ج1، ص 141) چند جا از کيرش الماوذي (کوروش مادي) ياد کرده است و اينکه او بني اسرائيل را به ديارشان بازگرداند (ج1، ص 381)؛ همين طور ابن خلدون در تاريخ (ج2، ص 108). اقدام کوروش در بازسازي بيت المقدس که مسعودي- متوفاي 345 ق- در التنبيه و الاشراف (ص 171) بدان اشاره مي کند، در اشعار عربي نيز بازتاب داشته است؛ چنان که ابن سعد تميمي سمعاني- متوفاي 562 ق- در کتاب الانساب (ج5، ص 363) در اين باره نخست به ويراني بيت المقدس به دست بختنصر مي نويسد و آنگاه شعر «وافر» را نقل مي کند که: و بيت المقدس المعمور بيت ورثناه عن المتقدمينا بناه کورش الباني المعالي بأمره الله خير الآمرينا يعني: بيت المقدس، اين خانه آباد را ما از پيشينيان خود به ميراث برده ايم. کوروش – آن بنيانگذار بزرگواري ها- به دستور خداوند که بهترين فرماندهان است، آن را بنا نهاد. در تفسير نمونه (ج12، ص 29) حديثي نبوي به نقل از تفسير طبري آورده مي شود که مضمون احاديث گذشته را تأييد مي کند.
محمد حميد يزدان پرست لاریجانی - پایگاه راسخون
دیدگاهها
کوروش بزرگ پدیده والای هستی است که دوست ودشمن به بزرگواری ، مردمداری و مهرورزی او خستو (معترف) است ، هرچند که امروز مردمانی بی ریشه و ددمنش در پی خودنمایی و هویت سازی بر نکوهش ابرمرد آریایی می کوشند ولی این خورشید تابان از پس هزاراه ها همچنان درخشان و نکونام است .
ولی احیانا اینا اصول آیین زرتشتی نیست ...؟
در عصر اینترنت جعل اطلاعات به راحتی قابل شناسایی است.همچنانکه جعل شاهنامه فردوسی.ترجمه بلعمی تاریخ طبری.جعل حقایق و سخنان امام خمینی در مورد کوروش (که در صفحه32کشف الاسرار اسکندر را حکیم دانسته نه کوروش را)سخنان ائمه و معصومین را در ایران جعل کنیم چه پاسخی برای جهان عرب و اسلام داریم.هردوت و کتزیاس و... هم پس از کشف اینترنت حرفهایش رصد شد و جعلی بودن برخی داستان سرایی ها در مورد هخامنشی معلوم شد.فیلم 300را فرض کن نفی کنیم چون توطیه دشمن برای ضربه به کشور است .اما اگر کسی history of greeceرا دانلود و با کلید وازه خشایارxerses را سرچ کند در عرض چند دقیقه متوجه حقایق مطرح شده در مورد خشایار و خواهرش اتوسا خواهد شد...چرا با جعل حقیقت تاریخی دیگران را تحریک می کنید اسناد دیگر افشا کنند.تاریخ برای عبرت است نه هویت سازی نادرست.هویت را باید با اتکا به انسان های شفاف درست کرد .معصومین و...یا برای مثال خسرو انوشیروان..
ضمنا باید در نظر بگیریم که هرودوت ویونانی ها در جنگ با ایرانی ها بودند و جانبدارنه مینوشتند،هرچند که خیلی از همعصران هرودوت به اون لقب دروغگو دادند.
همچنین اگر ملاک اعتبار نزدیک بودن به زمان کوروش هست که پس روایتی که از تورات هست از همه محکم تره چون اونو خود یهودیانی که کوروش رها کرده ثبت کردند.
مگر شما نمیگویید خدا حکم به کفر و مرگ بت پرستان سرکش داده؟
که از ذوالقرنین به معنی دو شاخ در کتاب حضرت دانیال (ع) به عنوان دو شاخ(ذوالقرنین) نام برده شده است.
و جبرئیل (ع) فرشته خداوند در تعبیر به حضرت دانیال (ع) میگوید دوشاخ پادشاه پارس و ماد است.
به این موضوع پی میبریم که ذوالقرنین پادشاه پارس و ماد بود حال برای اینکه بفهمیم که ذوالقرنین کدام پادشاه پارس ماد است؟
کافیست کتاب اشعیا نبی (ع) آیه ۴۸ را بخوانیم تا پی ببریم کوروش پیامبر خداست پیامبری که خدا او را به نام خواند و مستقیم به او وحی کرد.
در آیه ۴۸ کتاب اشعیا نبی ع خدا میفرماید:
خداوند کوروش رابرگزیده و به او توانایی بخشیده تا پادشاه شود و سرزمینها را فتح کند و پادشاهان مقتدر را شکست دهد خداوند دروازه های بابل را به روی او باز میکند خداوند میفرماید: ای کوروش من پیشاپیش تو حرکت میکنم کوها را صاف میکنم دروازه های مفرغی و پشت بندهای آهنی رو میشکنم گنجهای پنهان شده در تاریکی و ثروتهای نهفته را به تو میدهم آنگاه خواهی فهمید که من خداوند خدای هستم و تو را به نام خواندم من تورا برگزیدم که به اسراییل که خدمتگذار من و قوم برگزیده من است یاری نمایی هنگامی که تو هنوز مرا نمیشناختی من تورا به نام خواندم من خداوند هستم و غیر از من خدایی نیست زمانی که مرا نمیشناختی من به تو توانایی بخشیدم تا مردم سراسر جهان بدانند که غیر از من خدایی دیگر وجود ندارد.
و در ادامه خداوند میفرماید:
اکنون نیز کوروش را برانگیخته ام تا به هدف عادلانه من جامه عمل بپوشاند من تمام راه هایش را راست خواهم ساخت او بی آنکه انتظار پاداش داشته باشد شهر من اورشلیم را بازسازی خواهد کرد و قوم اسیر مرا آزاد خواهد ساخت این است کلام خداوند قادر متعال.
ادامه در کتاب مقدس اشعیا نبی (ع) ۴۸ قابل مطالعه میباشد
بعضی در مخالفت میگویند که کوروش به مردوک بت بابل احترام گذاشت حال آنکه قابل اثبات است منظور از مردوک در کتیبه حقوق بشر خدای یکتاست و کوروش به خدای یکتا احترام گذاشت که توسط نویسنده بابلی وقتی کوروش به او به زبان پارسی میگوید خدا از من خشنود گشت نویسنده از نام مردوک به زبان بابلی بجای خدا استفاده میکند.
توجه کنید دقیقا همین کلمات در مورد به نام خوانده شدن کوروش توسط خداوند در کتاب مقدس در کتیبه حقوق بشر هم نوشته شده که کوروش میگوید: مردوک مرا به نام خواند و از من خشنود گشت.
منظور از مردوک اینجا یعنی خدای یکتا مرا به نام خواند فقط با این تفاوت که نویسنده بابلی کتیبه از واژه مردوک به زبان بابلی بجای خدا به زبان پارسی استفاده میکند زیرا بابلی ها به واژه خدای اصلی مردوک میگفتند همانطور که یونانی ها به خدای ایرانیان زعوس میگفتند و بت پرستان اعراب در مکه بت بزرگشان و اصلی آنها که پدر لات و اوزا بود نامش الله بود و مسلمانان بعد از مسلمان شدن به خدای یکتا نیز الله میگفتند پس آیا مسلمانان بت پرستند؟
پس در کتیبه حقوق بشر هم وقتی کوروش میگوید: خدا مرا به نام خواند یا خدا از من خشنود گشت نویسنده بابلی بجای واژه خدا از نام مردوک الهه و خدای بزرگ بابلیان را مینویسد چون بابلی ها به واژه خدای بزرگ مردوک میگفتند و منظور از مردوک الهه مردوک نیست بلکه خدای یکتاست.
سمبل صلح و تمدن و زندگی نیک است
فقط افرادی که نسبت به این مسائل خوشنود نیستند به نوعی مخالفت می ورزند
من در کتاب تاریخ خوندم که کوروش به بابل رفت و بنی اسرائیل رو آزاد کرد.
اما نشنیدم و ندیدم که پیامبر چیزی درمورد کوروش بگه.
همانگونه که مستحضر می باشد شهربانو ملکه زیبای ایرانی همسر امام حسین که درود خدا بر او باد است و بعد از او نسل امامان علیه السلام ایرانی هستند .
رئیس مکتب شیعه امام جعفر صادق که درود خدا بر او باد در باره نوروز این آیین زیبا و دوست داشتنی که با رگ و خون ایرانیان آمیخته است فرموده است :
هر گاه عید نوروز آمد غسل کن و پاکیزه ترین لباسهایت را بپوش ( وسائل الشیعه جلد 5 ص 288) فرمایش امام صادق علیه السلام فرمایش رسول خداست که درود بیکران بر همه آنها باد می باشد .
آرزو دارم همیشه سلامت و تندرست باشید - تشکر
کمی تاریخ سواسل یا سلسله هارو مطالعه کنید
بعد بیاید اینجا چیزی که نمیدونید راجبش نظر بدید
کوروش کبیر به هر دینی احترام قاعل بود بهترین شاه زمان خودش به حساب میاد
کوروش کبیر به ادیان خیلی احترام میذاشت.
ولی یک چیزی ذهنم درگیر کرده نامه حضرت محمد به کوروش کبیر بود. کسی داستان نامه ای حضرت محمد به کوروش کبیر چی بوده؟
روایت داریم به سخن نگاه کن نه به کسی که گفته
نمیدونم این حرفا رو کوروش زده یا نه اما وقتی حرف خوبیه بهتره بهشون عمل کنیم چونکه حساب هر کس حساب خودشه
خدا خودش میدونه یه آدم چجوری بوده به جای اینکه خودتونو به دیگران ثابت کنید اول خودتونو به خدا ثابت کنید که حرف دیگران سودی به حال شما نداره...