مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

ساعت پیشرفته ی ایرانیان در فرانسه نماد شیطان شناخته شد !

استاد فریدون جنیدی در گفتگو با ماهنامه ی سرآمد گفت :

هنگامی که شارلماني فرانسه را تشکيل داد، خليفه وقت مسلمين براي شارلماني هديه فرستاد؛ جام شراب خسرو پرويز که هنوز در گنجينه (موزه) نگه‌داري مي‌شود. با اين پيشکش يک دستگاه‌ گاه‌شمار (ساعت) نيز همراه بود که دو برادر ايراني آن را ساخته بودند که هنگام ظهر، دريچه آن باز مي‌شد و خروسي از آن بيرون مي‌آمد و آواز مي‌خواند!

آن سال در فرانسه خشک‌سالي شد و فرانسويان گفتند آن خروس شيطان است و به واسطه آوازخواني او خشک‌سالي شده است. پس همراه شدند و به ميدان بزرگ پاريس که جايگاه سات (ساعت) بود رفتند و دستگاه را شکستند! اين داستان در نوشته‌هاي ايراني نيامده است، زيرا ما از سرنوشت آن آگاه نشده بوديم. اما نوشته‌هاي اروپايي سرشار از گفتار درباره اين ساعت است. اکنون بايد پرسيد آن دستگاه که مي‌توانسته خروس را در سات (ساعت) و زمان تعيين‌شده از محفظه بيرون آورد و بانگ خروس را به گوش‌ها رساند، از چه پيچيدگي دانش مکانيک برخوردار بوده است که هيچ نادرستي و اشتباه در آن راه پيدا نمي‌کرده است. اکنون از شما مي‌پرسم که دانشي به نام مکانيک را اروپاييان پدید آورده‌اند يا ايرانيان؟

بن مایه : ماهنامه سرآمد - بنیاد ملی نخبگان

دیدگاه‌ها  

+1 # محمود 1395-08-29 11:05
اروپاییان هرچه دارند از کتب دانشمندان پیشین ایرانی برای نمونه کتاب طب زکریای رازی 700 سال در دانشگاه های اروپا تدریس شده است .
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML