میهن نما
میهن نما
گفتاورد

استاد غلامحسین یوسفی

کسی که ملت و مملکت خود را بحقیقت بشناسد، آنرا آگاهانه دوست خواهد داشت و هیچ انگیزه ای موجب نخواهد شد این پیوند در وجود او سستی گیرد. برعکس آنکه با مردم این مرز و بوم و روح و فکر آنها و فرهنگ ایران آشنا و بدان دل بسته نیست به اندک چیزی فریفته می شود و از ملت و وطن خود می گسلد . نمونه  آن را در بر خی از جوانان ما می توان یافت که خود را بدان راضی کرده اند که در کشوری دیگر ، شغلی دارند و خانه و اتوموبیلی و همسری غالبا بیگانه ، غافل از آنکه اگر تا پایان عمر هم در آن سرزمین خدمت کنند مردم آن دیار هرگز آنان را در خود جذب نخواهند کرد و از خودشان نخواهند شمرد . نتیجه آن که از خانه مانده اند و از بیگانه رانده.

شادروان استاد غلامحسین یوسفی

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 5
بسیار بدبسیار خوب 

تاوان و بیمه در ایرانبر بنیاد واژه نامه ها ، بیمه واژه ای است هندی که برابر پارسی آن تاوان است . بر پایه‌ نوشته‌های جاحظ، نویسنده‌ عرب که کتاب‌هایی پیرامون تاریخ باستانی ایران نوشته است، دولت‌های باستانی ایران از خانواده‌هایی که در آیین جشن‌های نوروز هدیه‌ای به ارزش 10 هزار درهم یا بیش‌تر به پادشاه می‌دادند، در رویدادهای ناخواسته و گرفتاری‌های مالی پشتیبانی می‌کرد. او در کتاب التاج فی اخلاق الملوک چنین آورده است:

 

،، اگر ارزش هدیه‌ها به ده‌ هزار درهم رسید آن را در دیوان ویژه بنویسند و اگر در طی سال اتفاقی برای هدیه‌دهنده رخ دهد که نیازمند کمک گردد، مانند این که بلیه‌ای بر او برسد یا ساختمانی بسازد یا مهمانی بزرگ و ولیمه‌ای بدهد یا پسر زن دهد یا دختر به شوی فرستد و هدیه‌ او ده هزار درهم بوده، دو برابر آن را به عنوان کمک به او بدهند. ولی اگر هدیه‌ او چیز کوچکی بوده، مانند پیکانی یا سیبی یا ترنجی و مانند آن‌ها، بر شاه است که در هنگام نیازمندی او به اندازه‌ای که اخلاص و وفاداری هدیه‌دهنده مقتضی آن و خیلی بیش از اندازه‌ هدیه‌ او باشد، او را پاداش دهد. و اگر کسی از این افراد در هنگام نیازمندی کمکی به او نمی‌رسید، وظیفه داشته است که آن را به دیوان اطلاع دهد و از زنده نگه‌داشت این آیین غفلت نکند.،،

 

بیمه ی حوادث در زمان بهرام گور ساسانی :

در ایران باستان تاوان (بیمه) برای پیشامدهای نابهنگام ، یا ناهنجار نیز پرداخت می شده است :

کسی کاو ندارد بر و تخم و گاو            تو با او بتندی و زفتی (1) مکاو

بخوبی نوا کن مر او را ز گنج               کس از نیستی ، تا نباشد به رنج

ور ایدونکه باشد زیان از هوا(2) / نباشد کسی بر هوا پادشا

چو جایی بپوشد زمین را ملخ             بر و سبزه کشتمندان بشخ

تو از گنج ، تاوان آن ، بازده           به کشور ز فرموده ، آواز ده

از آنجا که کشور بفرمان شاه است و کارگزاران شاه و کشور را می باید که زندگی و جان مردمان را پاسدار باشند ، هر آینه دزدی چیزی از کسی می برد ، تاوان آن نیز از گنج پرداخت می شد:

بیمه ی دزدی (سرقت) :

اگر در ، گذشته ز شب ، چند پاس                 بدزدد ز درویش ، چندی پلاس(3)

بتاوانش ، دیبا فرستم ز گنج                    بشویم دل غمگنان را ز رنج

و گر گوسپندی برند از رمه (4) /  به تیره شب و روزگار دمه (5)

یکی اسب پرمایه تاوان دهم                مبادا که بر وی سپاسی نهم

 

بیمه ی عمر :

و نیز آنانکه در جنگ آسیب و سختی می دیدند ، از تاوان برخوردار بودند .

چو با دشمنان ، کارزاری بود                و  زان رزم ، خسته سواری بود

فرستمش هر ساله گنج و درم                  نداریم فرزند او را دژم (6)

این پاسداری تنها از مردمان نبوده است که جانوران پیر نیز تا پایان زمان ، از پرورش کارفرمایان خود برخوردار بوده اند .

 

بیمه ی جانوران :

مریزید هم خون گاوان ورز               که ننگ است از گاو کشتن به مرز

ز پیری ، اگر گاو ، بیکار گشت                    بچشم خداوند (7) او خوار گشت

نباید ز بن (8) کشت ، گاو رهی                     که از مرز بیرون شود فرهی (9) !

 

تاوان در میان فرمانروایان ایرانی پس از اسلام:

در ایران پس از اسلام از جمله بیمه‌هایی که در سرزمین‌های ایرانی وجود داشت، بیمه‌ بهداشت بود..بیمارستان هایی در شهرهای گوناگون، بویژه ری، فیروزآباد، نیشابور، سیستان، اصفهان، مرو، خوارزم ، بنیان‌گذاری شده بود که هزینه‌ آن‌ها، از دستمزد پزشکان و کارکنان تا هزینه‌ دارو و غذا، را دولت می‌پرداخت یا در بیش‌تر جاها از موقوفه‌ها پرداخت می‌شد. بیمارستان عضدی بغداد، که به فرمان عضدالدوله دیلمی (فرمانروایی که نژاد خود به ساسانیان می رسانید) ساخته شد و محمد بن زکریای رازی به ریاست آن برگزیده شده بود، از پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های آن زمان بود. در آن بیمارستان حتی پس از این که بیمار از بیمارستان مرخص می‌شد، هزینه‌ زندگی او برای شمار روزهایی که بنا به تشخیص پزشک باید استراحت می‌کرد، از سوی بیمارستان پرداخت می‌شد تا بار دیگر بیماری او بازنگردد و هزینه‌ای به بیمارستان تحمیل نشود.

...........................

*

1  - زُفتی = بخیلی

2 - منظور خشکسالی و زیان هایی است که از برف و باران های سخت به کشاورزان وارد می آید .

3 - پلاس = جامه ی پشمی

4 - رمه = گله

5 - دمه = تیره شب و مه و ابر

6 - دژم = اندوهگین و ناخرسند

7 - خداوند = صاحب . دارنده

8 - بن = بیخ - از بن = از بیخ = اصلا و هرگز

9 - فرهی = شکوه و شوکت

*

..........................................

یاری نامه های نوشتار :

حقوق جهان در ایران باستان – فریدون جنیدی - نشر بلخ

تاریخچه بیمه در جهان – همشهری

شاهنامه ی فردوسی - ویرایش مهدی قریب - نشر دوستان

گوشزد : برای آگاهی از چگونگی حق بیمه و تاوان در زمان پادشاهی کیقباد می توانید به کتاب " حقوق جهان در ایران باستان " نوشته ی فریدون جنیدی - رویه ی 182 بنگرید .

  • بازدید: 1554
 

دیدگاه ها 

 
+1 #1 ابراهيم 01 امرداد 1394 ساعت 11:29
ايرانيان سرآمد جهانيان هستند
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #2 سیدعلی موسوی 09 امرداد 1394 ساعت 08:52
واقعا سایت عالی هستش نیاز داشتم چندتا از مطالب بسیار زیبا و خواندنی سایت شما را برای افرادی که در تقابل با میهن پرستان واقعی این سرزمین قرار دارن از مطالب استفاده بکنم با اجازه لینک مطالب شما رو در شبکه های اجتماعی تلگرام و سایت کلوب قرار میدهم امیدوارم باعث بشه که هموطنان بیشتری با سایت وزین شما آشنا بشوند
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست گذشته ی ایران پایه گذاری تاوان (بیمه) در ایران باستان
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟

خردمند دست به کاری که پایانش پشیمانی است، نمی زند

پیشنهاد
تبلیغات
تبلیغات
پیام های کاربران
  • عرب های خوزستان
    با سلام خدمت هموطنان عزیز... همه اقوام ایران از عرب،لر،کرد،بلوچ،ترک،گیلکی،شیرازی و کل اقوام و زبان و گویش و لهجه ها و...مسلمان و ایرانی و برادریم و هیچ اختلافی بین ما نیست و همه کنار هم کشور سرافراز ایران رو تشکیل می دهیم. تو ایران هیچ قومی بر قوم دیگری برتری نداره همه و همه ایرانی،مسلمان و برادریم... زنده باد تمام اقوام و زبانها و مردم ایران زمین. نمایش / پاسخ
    فرستنده : حسین الباجی
تبلیغات


Your SEO optimized title