میهن نما
میهن نما
گفتاورد

روانشاد ذبیح الله صفا

تداوم فعالیت های فرهنگی ایرانیان در بحبوحه حملات و بی ثباتیهای اوضاع در طول قرن های هفتم تا دهم ، نشانه ی آنست که روان روشن و اندیشه ی نیرومند ایرانی حتی در سخت ترین احوال از فعالیت باز نایستاد و در خلال همین روزگاران بود که فرهنگ ایرانی بهمراهی و با دستیاری مهاجمان غیرایرانی از یک طرف به دیوار چین رسید و از جانبی دیگر تا سواحل دریای آدریاتیک را تحت نفوذ خود در آورد و در همان حال تا بنگال شرقی و شبه جزیره ی دکن پیشرفت کرد و مایه ی ظهور شاعران و نویسندگان بزرگی بزبان پارسی گردید .

روانشاد ذبیح الله صفا

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 95
بسیار بدبسیار خوب 

پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد. پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌كند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.

نام پل ورسک در كتاب ركورد گينس، در بخش پل‌های با ارتفاع بيش از ۶۱ متر به ثبت رسيده است.

لادیسلاوس فون رابسویچ (L. Von Robcevidc) مهندس سازنده پل ورسک می‌باشد. رابسویچ (1893-1975) که اهل اتریش بود و مهندس ورسک نامیده می‌شد در مصاحبه‌‌ خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز که این پل احداث گردیده همه من و رفقایم را تحسین می‌کنند و آن را در شمار بهترین پل‌های قشنگ و شاهکار مهندسی می‌دانند.» سمت مهندس رابسویچ رئیس نظارت ساختمان پل بوده است و او به همراه خانواده‌اش در خانه‌ای واقع در دره ورسک و نزدیک پل اقامت داشت.

رضاخان پس از آنکه ساخت و ساز پل به پایان رسید برای گشایش (افتتاح) پل به سواد کوه آمد.او پس از بررسی و نگرش بر چگونگی ساخت پل در کاری شگفت، فرمان داد تا سرمهندس اتریشی همراه با خانواده اش به زیر پل رفته و همانجا بمانند تا نخستین قطار از روی پل گذر کند .رضاشاه می خواست از کار مهندس اتریشی اطمینان بدست آورد و مهندس اتریشی هم چون از کار خود و گروهش مطمئن بود به این کار تن در داد و نخستین قطار از روی پل گذشت و  پس از آن مهندسان اتریشی و آلمانی این پل زیبا را 70 سال تضمین کردند. کار رضا شاه برای بومیان و دیگر کسانی که این داستان را دیدند و شنیدند بسیار شگفت بود و امروز هم  پس از گذشت دهه ها  همچنان این داستان در میان ایرانیان روان است .

پل ورسک

نمایی از پل زیبای ورسک

.............

قطار روی پل ورسک

گذر قطار از روی این پل ( فرتور : مهدی کمالی)

  • بازدید: 41836
 

دیدگاه ها 

 
-60 #1 حکیم 14 اردیبهشت 1393 ساعت 09:55
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+30 #2 کیمیا حکمت روان 24 مهر 1393 ساعت 22:06
اگه پل به این قشنگی بریزه دیگه هرگز این پل قشنگو نمی بینیم.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+19 #3 علی 26 آبان 1393 ساعت 15:58
کی گفته این پل می ریزه این پل تضمینش 100 ساله است توسط یک مهندس المانی
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+8 #4 اهورا 24 آذر 1393 ساعت 22:31
ورسك هم اسم دختر لادیسلاوس فون رابسویچ است كه بنا به تقاظاي ان مهندس گذاشته شده احتمالا مطمئن نيستم
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+20 #5 سپهر 15 دی 1393 ساعت 17:49
مهندسش المانی بوده تضمینشم هفتاد سال بوده
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+12 #6 داریوش 28 اسفند 1393 ساعت 02:20
این سایت دوستدارم زیرا صحبت از ایران باستان
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+9 #7 حسین 29 خرداد 1394 ساعت 11:20
مهندس المانی گفتند که این پل ضمانت هفتادساله دارد و قبر ایشان نیز در روبروی خانه ی ما یعنی ییلاقمان ورسک است و تاالان 79 سال گذشته است و به عقیده ی من تاسال 1400 پابرجا خواهد ماند.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+20 #8 سورنا 30 خرداد 1394 ساعت 14:27
من تازه این پل رو از نزدیک دیدم .هزاران معنا در خود نهفته دارد.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+8 #9 حسنی 24 تیر 1394 ساعت 09:20
نام این پل از روستای نزدیک پل که به همین نام هست گرفته شده
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+41 #10 مهدیار 02 امرداد 1394 ساعت 10:45
تا کسی از نزدیک و به شخصه نره روی پل و به پایین نگاه نکن عظمت پل و کاری که اون زمان با اون امکانات انجام دادن رو درک نمکین..حتی با قطار و عبور از پل هم درکش سخته..خدا باعث و بانی این بنا رو بامزه..
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #11 ناشناس 14 امرداد 1394 ساعت 09:23
گفتاورد حکیم:
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.

2 تا ده سال هم تمدید شده
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+16 #12 احمد 19 امرداد 1394 ساعت 21:57
گفتاورد حکیم:
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.

اگه قراره خراب بشه خب بعد 70سال یکی دیگه مثلش رو بسازن ببینیم میتونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
-107 #13 بنده خدا 29 امرداد 1394 ساعت 16:48
اگر داستان راست باشه فقط عوام فربیه یه دیکتاتور بوده.در ضمن این هنر هیتلر ملعون برای رسیدن به شوروی در زمان جنگ بوده .وزحمت ساخت و هزینه بردوش اونها بوده .این همجا توایران بوده که هم ازنظ اقتصادی نیاز به راه اهن داشته وهم فرهنگی اجتمای وحتی نظامی
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+35 #14 بنده خدا 22 شهریور 1394 ساعت 09:00
با سلام مهم این است که اثری ماندگار و نیک از گذشتگان باقی مانده. سعی کنیم از خود یادگار نیکو باقی بگذاریم
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+28 #15 علی سلیمانی 08 بهمن 1394 ساعت 15:47
من بچه ورسک هستم وبالای این کوه رفتم هیچکی مثل من سازنده رو درک نمیکنه
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+40 #16 احمد 25 اسفند 1394 ساعت 00:07
چرا بعضیا سعی در تخطئه کار بزرگ رضاشاه دارند آیا رضا شاه کف دستش را بو کرده بود که چند سال پس از ساخت راه آهن سراسری ایران جنگ جهانی دوم شروع میشه و متفقین برای کمک به شوروی هم پیمانانشان نیاز به راه آهن دارند ساخت راه آهن سراسری ایران حدود 15 سال قبل از آغاز جنگ جهانی دوم کلید خورد و 1315 مورد استفاده قرار گرفت خوبه تاریخ خوب مطالعه کنیم بعد نظر بدیم .
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+15 #17 افشین 08 اردیبهشت 1395 ساعت 12:28
احسنت به شما
ودر جواب آقای "بنده خدا " بگم اولا سازنده اتریشی بوده نه آلمانی و ثانیا این پل در زمان جنگ جهانی به داد متفقین رسید نه هیتلر
یاد گرفتیم همینطوری مسائل رو به هم ببافیم.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+11 #18 milad 12 اردیبهشت 1395 ساعت 10:44
رضا شاه اولين طرح واكسيناسيون رايگان را در ايران پياده كرد،زمان قاجار مردم از بيماري هاي سل وبا و حصبه جون خودشون رو از دست ميدادند
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+9 #19 حمیده 23 خرداد 1395 ساعت 02:02
من این پل رو از نزدیک دیدم,و به شخصه معتقدم رضاشاه, شاهکار کرده...
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+5 #20 جواد 24 خرداد 1395 ساعت 11:46
سلام این پل محشره هنوزم ازش استفاده میشه
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
-3 #21 سعيد مشهدي 24 تیر 1395 ساعت 08:58
ورسك اونا ساختن .برج سلمان راما
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
-4 #22 زنده باد ایران 25 شهریور 1395 ساعت 09:20
دمه مهندسه رابسویچ گرررررم درسته درزمان رضا شاه بوده خودش که نساخته فقط مثله حالا ربااااانشو قیچی کرده وگفته مهندسه بره زیر پل که اگر.....ولی انصافا جزء نابغه های قرن محسوب میشه رابسویچ
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+2 #23 حسن 25 آذر 1395 ساعت 23:08
ازشاهکارهای تاریخ است خدا نکنه خراب بشه که ساخت مجدد مستلزم بودجه هنگفتی حتی با امکانات شگرف امروزیست.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+1 #24 Farahmand 18 بهمن 1395 ساعت 00:41
گفتاورد حکیم:
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.

100سال دیگه سر جاش هست
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
-5 #25 محمدرضا 20 اسفند 1395 ساعت 23:46
ای کاش این پل شوم فرو می ریخت تا متفقین نتونن به شوروی کمک برسونن و هیتلر کبیر رو شکست بدن.اگه هیتلر سقوط نمیکرد وضع ایران طور دیگه ای میشد...
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
+1 #26 افشین 24 فروردین 1396 ساعت 10:32
گفتاورد محمدرضا:
ای کاش این پل شوم فرو می ریخت تا متفقین نتونن به شوروی کمک برسونن و هیتلر کبیر رو شکست بدن.اگه هیتلر سقوط نمیکرد وضع ایران طور دیگه ای میشد...

چرا آرزویی میکنی !که مورد لعن و نفرین مردم قرار بگیری؟؟؟ مگر نه اینکه این عقیده یک فاشیسته...؟؟!!
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #27 سوادكوهي 12 تیر 1396 ساعت 18:17
از دل سنگ خط هاي طلايي كشيدند
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست گذشته ی ایران کار شگفت رضاخان در زمان گشایش پل ورسک
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

هر کسی دندان دهد نان هم دهد

خداوند که آدمی را می آفریند روزی اش را هم می دهد

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title