کار شگفت رضاشاه در زمان گشایش پل ورسک

پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد. پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌كند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.

نام پل ورسک در كتاب ركورد گينس، در بخش پل‌های با ارتفاع بيش از ۶۱ متر به ثبت رسيده است.

لادیسلاوس فون رابسویچ (L. Von Robcevidc) مهندس سازنده پل ورسک می‌باشد. رابسویچ (1893-1975) که اهل اتریش بود و مهندس ورسک نامیده می‌شد در مصاحبه‌‌ خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز که این پل احداث گردیده همه من و رفقایم را تحسین می‌کنند و آن را در شمار بهترین پل‌های قشنگ و شاهکار مهندسی می‌دانند.» سمت مهندس رابسویچ رئیس نظارت ساختمان پل بوده است و او به همراه خانواده‌اش در خانه‌ای واقع در دره ورسک و نزدیک پل اقامت داشت و مراحل ساخت پل ورسک را دنبال می کرد .

رضاشاه پس از آنکه ساخت و ساز پل به پایان رسید برای گشایش (افتتاح) پل به سواد کوه آمد.او پس از بررسی و نگرش بر چگونگی ساخت پل در کاری شگفت، فرمان داد تا سرمهندس اتریشی همراه با خانواده اش به زیر پل رفته و همانجا بمانند تا نخستین قطار از روی پل گذر کند .رضاشاه می خواست از کار مهندس اتریشی اطمینان بدست آورد و مهندس اتریشی هم چون از کار خود و گروهش مطمئن بود به این کار تن در داد و نخستین قطار از روی پل گذشت و  پس از آن مهندسان اتریشی و آلمانی این پل زیبا را 70 سال تضمین کردند. کار رضا شاه برای بومیان و دیگر کسانی که این داستان را دیدند و شنیدند بسیار شگفت بود و امروز هم  پس از گذشت دهه ها  همچنان این داستان در میان ایرانیان روان است .

پل ورسک

نمایی از پل زیبای ورسک

.............

قطار روی پل ورسک

گذر قطار از روی این پل ( فرتور : مهدی کمالی)

دیدگاه‌ها  

-102 # حکیم 1393-02-14 10:55
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.
پاسخ دادن
+60 # کیمیا حکمت روان 1393-07-24 22:06
اگه پل به این قشنگی بریزه دیگه هرگز این پل قشنگو نمی بینیم.
پاسخ دادن
+29 # علی 1393-08-26 15:58
کی گفته این پل می ریزه این پل تضمینش 100 ساله است توسط یک مهندس المانی
پاسخ دادن
-1 # دشتی 1402-09-25 17:57
مهندس اتریشی هستند نه آلمانی . آلمان و انگلیسی ها نتوانستند . دیپلم والتر اینکر اتریشی بود
پاسخ دادن
-6 # اهورا 1393-09-24 22:31
ورسك هم اسم دختر لادیسلاوس فون رابسویچ است كه بنا به تقاظاي ان مهندس گذاشته شده احتمالا مطمئن نيستم
پاسخ دادن
+6 # رسول 1401-06-11 12:51
خیر چووون نزدیک روستایی به نام ورسک هست نام گذاری شده .......
پاسخ دادن
-4 # مریم 1402-06-17 02:18
خیر اسم روستا عباس آباد بوده و بعد از ساخت پل و بخاطر وجود پل تغییر نام پیدا کرد
پاسخ دادن
+32 # سپهر 1393-10-15 17:49
مهندسش المانی بوده تضمینشم هفتاد سال بوده
پاسخ دادن
+24 # داریوش 1393-12-28 02:20
این سایت دوستدارم زیرا صحبت از ایران باستان
پاسخ دادن
+17 # حسین 1394-03-29 12:20
مهندس المانی گفتند که این پل ضمانت هفتادساله دارد و قبر ایشان نیز در روبروی خانه ی ما یعنی ییلاقمان ورسک است و تاالان 79 سال گذشته است و به عقیده ی من تاسال 1400 پابرجا خواهد ماند.
پاسخ دادن
+27 # سورنا 1394-03-30 15:27
من تازه این پل رو از نزدیک دیدم .هزاران معنا در خود نهفته دارد.
پاسخ دادن
+17 # حسنی 1394-04-24 10:20
نام این پل از روستای نزدیک پل که به همین نام هست گرفته شده
پاسخ دادن
+67 # مهدیار 1394-05-02 11:45
تا کسی از نزدیک و به شخصه نره روی پل و به پایین نگاه نکن عظمت پل و کاری که اون زمان با اون امکانات انجام دادن رو درک نمکین..حتی با قطار و عبور از پل هم درکش سخته..خدا باعث و بانی این بنا رو بامزه..
پاسخ دادن
+4 # ناشناس 1394-05-14 10:23
گفتاورد از حکیم:
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.

2 تا ده سال هم تمدید شده
پاسخ دادن
+29 # احمد 1394-05-19 22:57
گفتاورد از حکیم:
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.

اگه قراره خراب بشه خب بعد 70سال یکی دیگه مثلش رو بسازن ببینیم میتونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ دادن
-205 # بنده خدا 1394-05-29 17:48
اگر داستان راست باشه فقط عوام فربیه یه دیکتاتور بوده.در ضمن این هنر هیتلر ملعون برای رسیدن به شوروی در زمان جنگ بوده .وزحمت ساخت و هزینه بردوش اونها بوده .این همجا توایران بوده که هم ازنظ اقتصادی نیاز به راه اهن داشته وهم فرهنگی اجتمای وحتی نظامی
پاسخ دادن
+13 # منصور 1400-02-09 17:17
کینه شتری برای چی ؟ !! فقط کمی مطالعه کن تا بفهمی راه اهن ایران در چه تاریخی شروع به ساخت شده و جنگ جهانی دوم در چه زمانی اتفاق افتاده.
پاسخ دادن
+7 # امید 1401-06-03 01:09
جنگ جهانی دوم کجا ساخت این پل کجا
پاسخ دادن
+11 # امیر 1400-06-12 14:16
این بنده خدا همه چیزرو عوام فریبی و داستان میبینه... باکمی اطلاع از تاریخ و گذر از ورسک و اقداماتی که انجام شده منصفانه نظر میداد نه مقرضانه ...واقعیات انکار ناپذیرند
پاسخ دادن
+10 # علی 1400-07-03 09:25
راه اهن سراسری ' جاده چالوس و تونل کندوان ثبت احوال و ثبت اسناد دانشگاه تهران و کارخانه های قند وشکر و روغن و تلویزیون و خودروسازی و خیلی دیگر از خدمات دیکتاتور بیسوادی چون رضاشاه تاسیس شد . اگر بگوییم برای انگلیسیها ساخت بی انصافی است " مهمات سازی و جنگ افزارسازی هم به خدمات او اضافه کنید و بگویید کدامیک از انها تا زمانی که حکومت شاهنشاهی بود از بین رفت .. خیلی کارخانه هاهنوز هست و راه اهن و جاده و تونل هم که هست اگر برای انگلیس هم بود ماایرانیها استفاده کردیم
پاسخ دادن
+12 # علی 1400-07-03 09:31
به فرض محال که رضاشاه یکی دوتا کار اشتباه انجام داده باشد ولی خدمات ان خیلی بیشتر است
پاسخ دادن
0 # ایران بانو 1402-05-06 08:56
.اگر این که میگی درسته چرا هنوز ازش استفاده میکنن
پاسخ دادن
+51 # بنده خدا 1394-06-22 10:00
با سلام مهم این است که اثری ماندگار و نیک از گذشتگان باقی مانده. سعی کنیم از خود یادگار نیکو باقی بگذاریم
پاسخ دادن
+48 # علی سلیمانی 1394-11-08 15:47
من بچه ورسک هستم وبالای این کوه رفتم هیچکی مثل من سازنده رو درک نمیکنه
پاسخ دادن
+89 # احمد 1394-12-25 00:07
چرا بعضیا سعی در تخطئه کار بزرگ رضاشاه دارند آیا رضا شاه کف دستش را بو کرده بود که چند سال پس از ساخت راه آهن سراسری ایران جنگ جهانی دوم شروع میشه و متفقین برای کمک به شوروی هم پیمانانشان نیاز به راه آهن دارند ساخت راه آهن سراسری ایران حدود 15 سال قبل از آغاز جنگ جهانی دوم کلید خورد و 1315 مورد استفاده قرار گرفت خوبه تاریخ خوب مطالعه کنیم بعد نظر بدیم .
پاسخ دادن
+51 # افشین 1395-02-08 13:28
احسنت به شما
ودر جواب آقای "بنده خدا " بگم اولا سازنده اتریشی بوده نه آلمانی و ثانیا این پل در زمان جنگ جهانی به داد متفقین رسید نه هیتلر
یاد گرفتیم همینطوری مسائل رو به هم ببافیم.
پاسخ دادن
+40 # milad 1395-02-12 11:44
رضا شاه اولين طرح واكسيناسيون رايگان را در ايران پياده كرد،زمان قاجار مردم از بيماري هاي سل وبا و حصبه جون خودشون رو از دست ميدادند
پاسخ دادن
0 # دشتی 1402-09-25 17:59
گر اگر طبیب بودی سر خود دوا میکردی
پاسخ دادن
+44 # حمیده 1395-03-23 03:02
من این پل رو از نزدیک دیدم,و به شخصه معتقدم رضاشاه, شاهکار کرده...
پاسخ دادن
+26 # جواد 1395-03-24 12:46
سلام این پل محشره هنوزم ازش استفاده میشه
پاسخ دادن
-20 # زنده باد ایران 1395-06-25 10:20
دمه مهندسه رابسویچ گرررررم درسته درزمان رضا شاه بوده خودش که نساخته فقط مثله حالا ربااااانشو قیچی کرده وگفته مهندسه بره زیر پل که اگر.....ولی انصافا جزء نابغه های قرن محسوب میشه رابسویچ
پاسخ دادن
+15 # حسن 1395-09-25 23:08
ازشاهکارهای تاریخ است خدا نکنه خراب بشه که ساخت مجدد مستلزم بودجه هنگفتی حتی با امکانات شگرف امروزیست.
پاسخ دادن
+12 # Farahmand 1395-11-18 00:41
گفتاورد از حکیم:
هفتاد سال تضمین پل در 1385 تمام شده.احتمالا" باید منتظر سقوط پل بود.

100سال دیگه سر جاش هست
پاسخ دادن
-8 # محمدرضا 1395-12-20 23:46
ای کاش این پل شوم فرو می ریخت تا متفقین نتونن به شوروی کمک برسونن و هیتلر کبیر رو شکست بدن.اگه هیتلر سقوط نمیکرد وضع ایران طور دیگه ای میشد...
پاسخ دادن
+13 # افشین 1396-01-24 11:32
گفتاورد از محمدرضا:
ای کاش این پل شوم فرو می ریخت تا متفقین نتونن به شوروی کمک برسونن و هیتلر کبیر رو شکست بدن.اگه هیتلر سقوط نمیکرد وضع ایران طور دیگه ای میشد...

چرا آرزویی میکنی !که مورد لعن و نفرین مردم قرار بگیری؟؟؟ مگر نه اینکه این عقیده یک فاشیسته...؟؟!!
پاسخ دادن
+17 # سوادكوهي 1396-04-12 19:17
از دل سنگ خط هاي طلايي كشيدند
پاسخ دادن
+31 # میهن 1396-05-24 00:03
من به تازگی سفری به ورسک داشتم
دقیقا منزلمان روبروی پل بود
دوست داشتم از منزل هر چند ساعتی پل را نظاره گر باشم و لدت میبردم واقعا شاهکار و باعظمت
این درسته که مهندسینی از اروپا طرح ریزی کرده اند ، اما اگر خواست و تصمیم شاه مملکت نیود میتوانست هزینه و مخارج هنگفت آن را جاهای دیگری خرج میکرد و برایش مهم نبود، اما برخلاف تصور خیلی ها به فکر پیشرفت و آینده مردم و مملکت بود و این گونه خدمات بزرگ و آثار جاویدان و ماندنی آن هم سالهایی که مثل امروزه علم مهندسی و صنایع در ایران پیشرفتی نداشت، از خود به جای گذاشت .
مسیر دوگل تا ورسک بسیار بسیار زیبا و ووهم انگیز وباعظمت است.
بدرود.
پاسخ دادن
0 # آریایی 1402-11-29 02:56
اگر نگران مردم بود با کمترین هزینه میتوانست جاده بکشه بقول جان فوران که نیاز مردم رو رفع کنه یا راه آهن شرق ب غرب ن راه آهنی ک هیچ توجیح تجاری ترانزیتی امنیتی نداشت
پاسخ دادن
+38 # غلامحسین 1396-07-11 21:04
حتما دانشگاه تهرانم ساخته بود هیتلر بیاد درس بخونه
پاسخ دادن
+7 # ابراهیم 1397-01-29 09:50
من خودم بچه شهسوارم
متاسفانه سعادت دیدن این پل روازنزدیک نداشتم اما عکس گویای ابهت این پل هست
پاسخ دادن
+4 # آریایی 1397-06-30 15:17
گفتاورد از بنده خدا:
اگر داستان راست باشه فقط عوام فربیه یه دیکتاتور بوده.در ضمن این هنر هیتلر ملعون برای رسیدن به شوروی در زمان جنگ بوده .وزحمت ساخت و هزینه بردوش اونها بوده .این همجا توایران بوده که هم ازنظ اقتصادی نیاز به راه اهن داشته وهم فرهنگی اجتمای وحتی نظامی

با اون امکانات کم چه کارهای بزرگی رو انجام داده . بهتر هست بیشتر تحقیق و مطالعه کنید .
پاسخ دادن
+12 # محمد 1397-07-15 20:23
هر کی برای ایران زحمت کشیده باید قدرشو بدونیم فرقی نداره رضاخان بوده یاقاجاریا
پاسخ دادن
+15 # محمد 1397-10-10 00:21
ساخت این پل نشان از مدیریت و وطن پرستی رضا شاه داشت
پاسخ دادن
0 # آریایی 1402-11-29 04:48
ساخت این پل نشان از حماقت و خیلنت است که هیچ توجیح تجاری ترانزیتی و امنیتی نداشت کمااینکه همین راه آهن و پل کشور اشغال شد
پاسخ دادن
0 # مهم نیست 1402-12-13 16:54
روسها علاوه بر تهران به استانهای خراسان و آذربایجان هم حمله کردند آیا آنجا پل ورسک داشت؟! گیرم حرکتشان کمی کند میشد در هر حال متفقین هواپیما داشتند کامیون هم داشتند در نهایت یک جاده مختصری احداث میکردند و رفع مشکل میکردند.
اتفاقا انگلیسها به سبب مصالحشان پیشنهاد کردند خط آهن ایران غرب به شرق باشد تا بتوانند استیلای بیشتری بر هند داشته باشند و اگر این اتفاق افتاده بود شاید ایران و هند توسط فاشیستهای آلمان نازی متصرف میشد! از آن گذشته چرا رضاشاه که دستنشانده انگلیس بود از پیمانکاران انگلیسی جهت ساخت راه آهن ایران بهره نبرد؟
خودت الان شاه بودی دو دریای شمال و جنوب را با خط آهن مرتبط میکردی یا رشته کوه زاگرس را به هندوکش؟!؟ آیا امروز چنین خطی ساخته شده؟!
زمان جنگ هشت ساله این خط آهن شمال به جنوب رتق و فتق امور مملکت را نکرد؟
پاسخ دادن
+12 # اسفندیار 1397-11-21 17:22
این خود واقعا جای سواله که اون زمون نه چرثقیلی بوده و نه امکانات امروزی چطور این پل ظرف دو سال با آن سختی و مرارت و با این ارتفاع 110 متری و.....ساخته شد و با اینکه 70 سال تضمین داده شده بود امروز 82 سال عمر کرده؟
پاسخ دادن
0 # آریایی 1402-11-29 02:53
هر ساله رسیدگی میشود فیلم سرویس و نگهداریش در طول این سالهای موجود است
پاسخ دادن
+15 # جوزانی 1398-01-05 21:08
سلام.هرکسی خدمتی کرده خداخیر دهد و هرکسی خیانت می کند خدا صدبرابر لعنتی کند . ولی به هر حال رضا خان در آن مقطع زمانی واقعا خدمت کرده است چون زمان قاجار ایران چیزی برای گفتن و پیشرفتی نداشت و بی انصافی است که همه خدمات را نادیده بگیریم و وقایع تاریخی را قبول نکنیم .
پاسخ دادن
-2 # مجید 1398-02-05 14:29
رضا شاه به مهندس اتریشی امر رفتن با خانواده به زیر پل رانمیکنه بلکه این خود مهندسه که برای نشان دادن ضمانت کار داوطلبانه با خانواده اش به زیر پل میره که بعد از او تمام اعضای تیم به زیر پل میرن
پاسخ دادن
0 # آریایی 1402-11-29 02:52
خرافه ای بیش نیست
دو فرد به عنوان مهندس طرح معرفی شده اند یکی اتریشی و دیگری ایتالیایی
نوه اتریشی که این خبر رو تکذیب کرد
ایتالیایی هم که در کتابش خبری ب این مهمی اصلا اشاره نکرده
پاسخ دادن
+7 # zahra 1398-02-09 20:37
من خودم اهل ورسکم هر روز هم دارم این پل رو میبینم واقعا شاهکاره عالیه و حرف نداره
پاسخ دادن
+5 # Maryam 1398-02-18 18:58
واقعا مشتاق شدم برم به این منطقه
اگر خدا یاری کنه، بسیار زیباست
پاسخ دادن
-12 # حمیدرضا 1398-07-06 07:47
این داستان دروغ یک عکس یا فیلم نباید از این حرکت رضا شاه باشه,مهندس اتریشی به چه دلیل باید به این کار تن میداد,
پاسخ دادن
+4 # آرمویی 1398-11-22 23:34
اگہ خدای نکردہ این پل فروبریزہ دراین دورہ زمانہ ھیچ شرکتی قادر بہ احداٹ آن نیست البتہ مسیولین راہ آھن را باز سازی می کنند پنج ھزار سرویس ولو دہ چرخ مخلوط شن کوھی می ریزند و کل درہ را تا ارتفاع صدودہ متر را پر می کنند
پاسخ دادن
0 # S 1399-10-26 04:26
این پل دو سال پیش بازسازی شد
پاسخ دادن
+1 # رضا 1399-08-25 00:36
واقعا این پل زیباست من زیر این پل رفتم و از زیبایی تای این پل لذت بردم باورم نمیشه که توی اون زمان تونستند هچین پلی بسازند که تا الان هم ازش دارت استفاده میشه .
پاسخ دادن
+3 # رمضان 1400-01-01 19:57
فقط میتوان گفت باشکوه وبا عظمت
پاسخ دادن
+2 # صادق 1400-02-03 03:38
در عجبم از این همه هنر و مهندسی و معماری عظیم در اون زمان و در زمانهای بسیار دورتر از آن در تخت جمشید پرشکوه و بزرگ
پاسخ دادن
+6 # شهرام 1400-03-17 00:04
باسلام خداوند هر شخص حقیقی یا حقوقی را که به این خاک خدمت کرده (بیامرزد) و میکند حفظ کند
پاسخ دادن
+2 # هومن 1400-05-06 16:52
نام راننده دیزل یا لکوموتیوسلطنتی رضاشاه هادی شهرو است،پدربزرگ مرحوم من اهل سمنان
پاسخ دادن
+4 # Jamshid 1400-06-11 16:32
درترکیه مصطفی پاشا و در ایران رضاشاه مملکت شان راازبدبختی به اوج رساندن ترک ها اورا (اتاترک) نامیدن روزتولد تعطیل رسمی است درایران شد رضاقلدر
پاسخ دادن
+6 # علی 1400-07-03 09:43
پل ورسک یکی از دهها خدمتی است که رضاشاه انجام داده " تونل کندوان جاده چالوس سد امیرکبیر " دانشگاه تهران " کارخانجات مهماتسازی و جنگ افزارسازی و ایران ناسیونال وبلر و شاوب لورنس وقند وشکر و روغن نباتی ثبت احوال و ثبت اسناد و مدرسه به شکل امروزی تبدیل خزینه به حمام دوشی کارخانه هواپیماسازی شهباز تاسیس فرودگاه مهراباد و خیلی خدمات دیگر کمی اگاهی خود را افزایش دهید و با کینه نظر ندهید
پاسخ دادن
0 # آریایی 1402-11-29 02:49
با منابع ملی و بیت المال صرف منافع شخصی و بیت الحال و اجنبی
متعصبانه نظر نده
پاسخ دادن
-1 # حامد حسینی 1400-10-03 22:23
راه آهن جنوب-شمال ایران که در زمان رضاشاه ایجاد شد، به جای عبور از شهرهای بزرگ ایران از دشت ها و بیابان ها عبور می کرد، از شهر بزرگ ایران عبور نمی کرد و فقط از تهران عبور می کرد. جنبه اقتصادی نداشت و جنبه نظامی داشت! دکتر مصدق اعتقاد داشت که هزینه و زمان اجرای چنین طرحی توجیه اقتصادی و فنی ندارد. روزنامه های غربی در آن زمان نوشتند که شاه ایران راه آهنی ساخته که از«هیچ کجا به هیچ کجا میرود»
پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می کرد. به دستور رضا شاه ساخته شد. رضاشاه پس از آنکه ساخت و ساز پل به پایان رسید برای افتتاح پل به سواد کوه آمد.او پس از بررسی و نگرش بر چگونگی ساخت پل، فرمان داد تا سرمهندس اتریشی همراه با خانواده اش به زیر پل رفته و همانجا بمانند تا نخستین قطار از روی پل گذر کند. در جنگ جهانی دوم متفقین بی طرفی ایران را نقض کردند و ایران اشغال کردند. رضاشاه مجبور به استعفا شد.
غلات ایران و تسلیحات متفقین با راه آهن جنوب-شمال جابجا می شد. این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.
در قحطی جنگ جهانی دوم 4-5 میلیون ایرانی با قحطی مصنوعی انگلیسی جان باختند. ملکه مادر در خاطراتش می‌نویسد: «یادم هست که رضا دو سه روز بعد از اشغال ایران به من گفت: تاجی جان ما خبط (اشتباه) بزرگی کردیم که پل ورسک را منهدم نساختیم، ما باید از‌‌ همان اواسط مرداد ماه که زمزمه حمله به ایران را شنیده بودم، اقدام به نابود کردن راه آهن می‌کردیم. رضا تا پایان عمر همیشه غبطه می‌خورد که چرا پل ورسک را، خراب نکرده و راه متفقین را نبسته است.»
پاسخ دادن
+1 # عجب 1400-11-06 01:43
در جنگ جهانی اول که خبری از پل ورسک نبود باز هم ایران پل پیروزی انگلیس و روسیه شد پس انقدر در توهمات غرق نباش،با پل یا بدون پل سریعترین مسیر دسترسی به روسیه از طریق دریاهای آزاد دارای آب گرم مسیر ایران هست
پاسخ دادن
-1 # عبدالله 1401-04-13 14:34
البته در اين که اين شاه کار - پل ورسک - و اصلا احداث اين راه اهن سراسري بزرگ و با عظمته شکي نيست.
ولي دو نکته منفي داره که شيريني کار را به کام انسان هاي آگاه و مطلع وطن پرست تلخ ميکنه
اول اون که خود رضا شاه علاقمند به احياي جاده ي ابريشم بود که از جنوب شرق تا شمال غرب ايران کشيده مي شده و ارزش ترانزيتي بالايي براي ايران داشت.
ولي اربابان رضا شاه ملاحظات و منافع خودشان را بر مصالح کشور و ملت ايران و نظر خود را بر نظر شاه ايران تحميل کردند.
نکته ي دوم ـن که احداث اين پروژه ي مهم امتياز و افتخاري براي صنعتگران و مهندسان ایراني محسوب نمي شود.
چرا که تمام مراحل کار طراحي و اجرا بجز کارهاي خرد و عملگي مربوط به مهندسان خارجي بود.
پاسخ دادن
+1 # امین 1402-01-19 02:34
اون مهندس نگفته که بعد 70 سال میریزه و خراب میشه اون گفته من 70 سال تضمین و ضمانت میکنم وگرنه پل ک خراب نمیشه کمی دقت کنید به کلمات. تضمیننن*
پاسخ دادن
0 # اهران مندا 1402-03-06 21:28
واقعا عالیست هرکس از نزدیک ورسک رو ندیده بره ببینه چونکه یکی از بزرگترین کارهای جهان بود و هست.
پاسخ دادن
+2 # ناصر 1402-05-19 09:19
مگر مهندس های که دانشگاه آزاد را طراحی کرده اند درست است که خارجی بوده ولی غیرت و انسان دوست بود واز کارش دزدی نکرده همین مهم است
پاسخ دادن
-1 # جعفرصمدی 1402-08-13 13:41
واقعا این اثرماندگاروتاریخی کشورمان بحساب میاد. بهتره درست قضاوت کنیم وقدردان خدمات گذشتگان باشیم واحساسی صحبت نکنیم
پاسخ دادن
+1 # یاعلی 1402-09-06 10:51
سلام دوستان،این کاربه دست یه شرکت دانمارکی انجام گرفته،مهندس اتریشی هم طراح این پل بوده،درسته که کارخوبی بوده ولی زمانی افتخارداره که ایرانی بسازه نه خارجی،اون موقع ایران شمالش دست شوروی وجنوبش دست انگلیس بوده،رضاشاه همونیه که ارتش به اصطلاح قدرتمندش ده دقیقه هم دوام نیاورد وشکست خورد،رضاشاه همونیه که کشف حجاب رو قانونی کرد،رضاشاه همونیه که مسجدگوهرشادو به گلوله بست،رضاشاه همونیه که دشت ناامید،کوه ارارات روداد رفت،خاک کشورداد رفت،البته جاهای دیگه هم داد که الان ذهنم یاری نمیکنه،رضاشاه همونیه که راه اهن شمال به جنوب رو به زور خارجی ها ساخت،شماببینین چراباید راه اهن از وسط بیابان رد بشه؟یکم تاریخ بخونین لطفا،رضاشاه همونیه که زمانی که سرکاراومد یه خونه داشت ووقتی بیرونش کردن کل شمال به نامش بود،به قول یکی ازهمراهاش گفت اون شمال رو دوست داشته.
اصلایه سوال پدرومادر این قزاق چه کسایی هستن؟
پاسخ دادن
0 # fdaahmdrhmtyrhmty@gm 1403-01-28 13:40
پدرومادر رضا شاه ایرانی های باغیرتی بودند که ازطریق کشاورزی ودامداری امرارمعاش می کردند و رضا شاه ایران دوست بود که زحمت برا ایران کشید
پاسخ دادن
0 # آریایی 1402-11-29 04:43
قرار دادن سازده پل ب هنگام افتتاح خرافه ای بیش نیست
نوه لادیسلاو فون رابسویچ ک بازهم به غلط مهندس سازنده و طراح خواندید از این رویداد شگفت انگیز و حیرت آور اظهار بی اطلاعی دارد
پرفسور وولف شوورت استاد فنی دانشگاه گرالس اتریش نوه دختری رابسویچ.
ضمنا مهندس مشاور طرح شرکت دانمارکی سوئدی کامپساکس به مدیرعاملی یورگن ساکسیلد، مدیر ارشد بخش شمالی، اینا پاک دانمارکی، مدیر دپارتمان پل سازی، هانس اتوناتر سوئیسی، مهندس ناظر ارشد، لادیسلاو فون رابسویچ اتریشی و پیمانکار ساخت، شرکت پیتزاگالی ایتالیا بود.
و طراح و سازنده چزاره دله آنی میباشد که او هم
ب این رویداد اصلا اشاره ای ندارد.
دله آنی در گزارش خود به بازدید سال ۱۳۱۴ رضا شاه از پروژه و قدردانی ویژه شاه از وی اشاره دارد. با توجه به دقت او در درج جزئیات عمرانی، مکالمات و ارتباطات انسانی، می‌توان خط بطلانی کشید بر افسانه قرار گرفتن سازنده پل در زیر سازه به هنگام افتتاح که هیچ جایی در روایت مستند ساخت این پل ندارد.
دیگه دوره دستاوردسازی برای دوره نکبت و وحشت پایان یافته مردم مردم ۴۰ ۵۰ سال پیش نیستن هر خرافه ای رو باور کنن.
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه