مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

ایران زمین، پایتخت شکوهمند جهان باستان

همه ی علمای باستان شناسی و مردم شناسی همزبان و هم رای اند که تمدن از منطقه ی خاورمیانه سرچشمه می گیرد. در این میان ایران ما سهم عمده ای دارد .فلات ایران که شامل بخشی از ترکستان و افغانستان و قفقاز و قسمتی از ترکیه و عراق امروز است ، درواقع در شروع و آغاز تمدن بیش از هر نقطه ای از جهان دخیل بوده است .وقتی دریابیم که پیش از کشف دنیای جدید یعنی قازه آمریکا ، مرکز جهان در ایران بود بیشتر به اهمیت این امر پی می بریم.

ایران زمین

در مجمل التواریخ که تاریخ کهنی است و در اوایل عصر اسلام نوشته شده ، چنین آمده است :

هفت کشور نهاده اند آباد عالم را و زمین ایران در میان و دیگرها پیرامون آن .

حد زمین ایران که میان جهان است از میان رود بلخ است از کنار جیحون تا آذرآبادگان و ارمنیه تا به قادسیه و فرات و بحرین و دریای پارس و مکران تا به کابل و طخارستان و طبرستان و این سره زمین است که از دیگر نقاط جهان گزیده تر و با سلامت تر است.

مسعودی در مروج الذهب می نویسد :

مردی قریشی از فرزندان هبار ابن اسود در زمانی که فتنه صاحب الزنج در بصره رخ داد از شهر سیراف برفت و عازم چین شد در آنجا بدیدار فرمانروای خانقوا و سپس بحضور شاه چین رسید. وی نقل می کند که وقتی بحضور شاه رسید  از او درباره عرب پرسید که چگونه ملک عجم را از میان برداشتند و او گفت بکمک خدای عزوجل و بسبب اینکه مردم عجم بجای خدای عزوجل عبادت آتش و سجده ی خورشید و ماه می کردند و شاه گفت عرب بر مملکتی معتبر و مهم و وسیع و پر درآمد و مالدار چیره شد که مردمش عاقلند و شهرتش جهانگیر است و سپس شاه پرسید " منزلت دیگر پادشاهان در نزد شما جگونه است ؟ " او گفت درباره آنها چیزی نمی دانم . شاه چین بترجمان گفت به او بگو ما پنج پادشاه را بحساب می آوریم اول آنکه پادشاه عراق ( منظور ایران است از آن روی که تیسپون (ایوان مدائن) پایتخت ساسانیان در عراق جای داشت ) وی از همه شاهان بوسعت ملک پیش است که در میان جهانست و شاهان دیگر اطراف اویند و او را شاه شاهان گوییم.پس از آن پادشاه ماست که او را پادشاه مردم گوییم که هیچیک از شاهان مدبرتر از ما نباشند و ملک خویش چنانکه ما داریم منظم ندارند و هیچ رعیت چون رعیت ما مطیع شاه خود نیست و ما شاهان مردمیم . و پس از ما شاه درندگانست و او شاه ترکانست که مجاور ماست . پس از او شاه فیلان یعنی شاه هند است که او را پادشاه حکمت نیز دانیم که اصل حکمت از هندوانست. پس از او شاه روم است که نزد ما پادشاه مردانست که در جهان نکو خلقت تر و خوش سیماتر از مردان وی نیست .  اینان بزرگان ملوکند و دیگران ملوک به مرتبه پس از ایشان باشند .

در نقشه های جغرافیایی قدیم همواره ایران را در دایره مرکزی و شش کشور روم و آفریقا و عربستان و هند و چین و ترکستان را در اطرافشان بصورت دوایری مماس با دایره مرکزی می نمودند.

صقلاب و روم

ترکستان                                      مصر و شام

ایرانشهر

چین و ماچین                                عربستان و حبشه

هندوستان

پروفسور هرتسفلد و سرآرتور کیث ایران را مرکز تمدن ما قبل تاریخ میدانند و در این باره چنین اظهارعقیده می کنند که :

از اینکه فلات سمت شرقی بین النهرین یعنی ایران در آخرین مرحله عصر حجر یعنی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد دارای یک تمدن بسیار پیشرفته بوده شکی نیست.از طرفی سه تمدن مکشوفه در بین النهرین و آنسو واقع در ترکستان و موهنجودار و واقع در دره سند به قدری دارای وجوه تشابه هستند و وضع نسبی این سه منطقه طوریست که بطور قطع می توان گفت که این سه تمدن محققا یک سرچشمه مشترک در فلات ایران ( که شامل افغانستان و ارمنستان نیز میباشد ) دارند.

بعلاوه حفریات باستان شناسی اخیر در نقاط مختلف فلات ایران نشان می دهد که تمدن این سه نقطه مرزی انعکاسی از پیشرفتهایی است که در فلات مرکزی بوجود آمده و رابطه و بهم پیوستگی با آن دارد . ما می توانیم این شباهتها را حمل بر وجود یک مرکز مشترک کنیم که این سه تمدن از آن منشعب شده باشند و این محل در فلات ایران قرار دارد.

آری ایران زمین این مهد فرهنگ و تمدن جهان همواره در گذشت روزگاران در میان جهانیان از ارج و احترام بسیار بالایی برخوردار بوده است و همواره پایتخت دانش،فرهنگ،یگانه پرستی و تمدن جهان بوده است .ایران این پایتخت بزرگ جهان باستان جایگاه سازمان ملل آن روزگاران بود و از سرتاسر جهان حکمرانان به سازمان ملل جهان یعنی پارسه(تخت جمشید) می آمدند. جهانیان همواره از پادشاهان ایران با فرنام " شاه جهان " یاد  می کرده اند.

به گواهی تاریخ اسکندر مقدونی پس از تاخت و تاز به سرزمین ایران هنگامی که به آرامگاه های پادشاهان پیشین ایران می رسیده است از آنان به نیکی یاد می کرده است . بنا بر گفتار نوشتارهای باستانی به ویژه شاهنامه ، اسکندر پس از مرگ داریوش سوم برای او آیین خاکسپاری با شکوهی برگزار می کند.

پس از پذیرش اسلام نیز ایرانیان در دانش های گوناگون آنچنان درخشیدند که چشم جهانیان خیره گشت . و به گفته ی طبری :

اعراب پس از چیرگی بر ایران دریافتند که بهتر است در امور دیوانی و حکومتی از ایرانیان استفاده کنند . زیرا آنان خواندن و نوشتن نمی دانستند .

اکنون به سخن یک خلیفه ی اموی عرب درباره ی نقش ایرانیان در جهان متمدن بنگریم :

خليفه‌اي كوردل و كين‌توز كه تاب ديدن هيچ ايراني را نداشت. او گفت‌: ايرانيان هزاران سال در جهان فرمان راندند و دمي به ما تازيان نياز نداشتند. ما سالي چند بيش نيست كه فرمان مي‌رانيم اما دمي نبوده است كه از ايرانيان بي‌نياز باشيم.‌

...................

بر فرزندان ایران است که با تکیه بر گذشته ی پرشکوه ایران زمین ، و با کوشش بیش از پیش خود گام در راهی نهند که ایران زمین تبدیل به پایتخت فرهنگی جهان شود.

بار دیگر این سروده ی زیبای نظامی را به یاد می آوریم و به میهن عزیزمان می بالیم:

همه عالم تن است و ایـران دل          نیست گوینده زین قیاس خجل

...................

یاری نامه :  کتاب " سهم ایران در تمدن جهان "  -  روانشاد عبدالحمید نیرنوری

نگارش رایانه ای : مهدی زیدآبادی نژاد ( گروه نویسندگان مهرمیهن )

دیدگاه‌ها  

+1 # HRSNK 1392-03-13 00:46
ایران وطن من.........
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML