میهن نما
میهن نما
گفتاورد

سید مصطفی محقق داماد

ايرانيان باستان شادي مردمان را توأم با شادماني زندگي براي جانوران و گياهان و زمين و جهان مي‌دانستند.ايرانيان به شخصيتي مانند كوروش مفتخرند كه به نظر ما بهترين عقيده دربارة وي آن است كه او همان «ذوالقرنين» قرآن كريم و از پايه‌گذاران حقوق بشردوستانه، و رعايت اصول انساني و حمايت از منابع زيست‌محيطي در زمان جنگ و درگيري مسلحانه است. ساختمان‌هاي باقي‌مانده از ايران باستان نشان مي‌دهد كه آنان نسبت به مصرف كردن منابع طبيعي قناعت مي‌كردند و كاملاً جانب احتياط را رعايت داشته و منابع طبيعي را از هر گونه آلودگي محفوظ مي‌داشتند .اين است ايران ما واجداد ايرانيان. جاي آن دارد كه خطاب به ايرانياني كه امروز براي طبيعت زيبايشان اهتمام نمي‌كنند، جنگل‌ها را ويران و با طراوت‌ترين نقاط را به زباله دان تبديل مي‌كنند، گفته شود: تو يادگار آن پدراني/ در عرقت از چه خون پدر نيست؟

دكتر سيد مصطفي محقق داماد

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 3
بسیار بدبسیار خوب 

چادر ایرانیچادَر یا چادُر واژه ای پارسی و ریشه دار در زبان های ایرانی است . چادر به معنی پوشاننده و یا پوشش است که می تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد . یکی از کاربردهای چادر در جایگاه پوشانندگی بانوان است که بانوان ایرانی از آن برای پوشاندن تن و چهره ی خود بهره می برند.بانوان ایران زمین از دیرباز گونه ای از پوشش را برای خود برگزیده و به کار می بسته اند که با نگرش بر داده های تاریخی چرایی این پوشش آشکار می شود .

1– سپندارمز زمین برای ایرانیان بسیار گرامی بوده و آلوده کردن آن گناه بزرگی بشمار می آمده است ، از این روی بانوان ایرانی برای آنکه موی آنان به زمین نیفتاده و زمین را آلوده نکند ، سر و موی خود را می پوشانده اند .

2 – ایرانیان از دیرباز مردمانی با شرم (حیا) بوده اند و شرم گونه ای از رفتارهای پسندیده در میان ایرانیان به ویژه بانوان ایرانی بوده است و آنگونه که از داده های باستانی برداشت می شود ، بانوان ایرانی روی خود را از مردان بیگانه (نامحرم) می پوشانده اند .

نگاره هایی از ایران باستان و پادشاهی هخامنشیان بدست آمده است که بانوان ایرانی را با پوشش چادر نشان می دهد .

چادر ایرانی

چادر ایرانی

چادر ایرانی

در شاهنامه و در هنگام نبرد بهرام پور گشنسپ با خسروپرویز ساسانی ، گردیه خواهر بهرام نیز در اردوگاه بهرام در کنار برادر بود . گردیه برای باشندگی در انجمن ها و رای زنی های لشکر که در آن مردان گرد هم آمده بودند ، چادر به سر می کرد و به گفتگو با بزرگان لشکری می پرداخت :

چو خواهرش بشنید کآمد ز راه

برادرش پر درد زان رزمگاه

بینداخت آن نامدار افسَرَش

بیاورد فرمانبری چادَرَش

بیامد بنزد برادر دمان

دلش خسته از درد و تیره روان

فردوسی در شاهنامه بارها بانوان ایرانی را با پاژنام هایی چون " پوشیده رویان " و " روی پوشیدگان " یاد کرده است .

دکتر بقایی ماکان درباره ی پیشینه ی چادر در ایران می نویسد :

چادر یکی از پوشش های بانوان ایرانی پیش از اسلام است .پس از آنکه اسلام وارد ایران شد از آنجا که تأکید بر پوشش زنان بوده و باز از آنجا که بسیاری از عقاید اسلامی را ایرانیان با عقاید قابل قبول پیشین خود درآمیختند چادر را مناسب ترین وسیله برای حجاب دانستند که امروز به طور خاص در میان زنان ایران معمول است و از همین روست که نظیر آن را این چنین که در البسه ایرانی به کار می رود و مصرف دارد در سرزمین های دیگر نمی بینیم و اگر هست در واقع تقلیدی است از نوع پوشش که ریشه ایرانی دارد.

...............................

پژوهش : مهدی زیدآبادی نژاد (گروه نویسندگان مهرمیهن)

  • بازدید: 2153
 

دیدگاه ها 

 
+1 #1 ممحود 29 شهریور 1394 ساعت 17:00
درود - اولین عکس فکر کنم مربوط به ایرانیان نباشد و مربوط به مهمانانی باشد که به تخت جمشید به دبدار پادشاه آمده اند و با خود هدایا به همراه دارند
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
0 #2 نسیم 29 مهر 1394 ساعت 12:45
گفتاورد ممحود:
درود - اولین عکس فکر کنم مربوط به ایرانیان نباشد و مربوط به مهمانانی باشد که به تخت جمشید به دبدار پادشاه آمده اند و با خود هدایا به همراه دارند

درست است اینها میخاهند چادر را هم به ما وصل کنند
پاسخ دادن به این دیدگاه
 
 
-1 #3 مهدی زیدآبادی نژاد 29 مهر 1394 ساعت 18:28
گفتاورد ممحود:
درود - اولین عکس فکر کنم مربوط به ایرانیان نباشد و مربوط به مهمانانی باشد که به تخت جمشید به دبدار پادشاه آمده اند و با خود هدایا به همراه دارند

گفتاورد نسیم:
درست است اینها میخاهند چادر را هم به ما وصل کنند

درود بر شما دو هم میهن ارجمندم .
در پاسخ به گفتار نخست " محمود " گرامی یادآور می شوم که میهمانانی که در نوروز به پارسه می آمدند و ارمغان ها و خواسته هایی به شاه هخامنشی پیشکش می کردند ، جزو پهنه ی فرهنگی ایران زمین بودند و بسیاری از آنان از شهرهای گوناگون ایرانی می آمدند و دارای فرهنگی همسان و بسیار نزدیک به فرهنگ دیگر توده های ایرانیان بوده اند همانگونه که اکنون نیز پس از هزاران سال می بینیم که جشن نوروز و آیین ها و فرهنگ های ایرانی در سرزمین هایی که با نیرنگ استعمار از ایران زمین جدا شد ، روان است و گرامی داشته می شود .
در پاسخ به بانو "نسیم " گرامی :
چنانکه می بینید نوشتاری که در بالا گرد آورده ام بر بنیاد بن مایه و برهان است و من در گردآوری این جستار آرمان و هدفی را دنبال نکرده ام و تنها خواسته ام به پیشینه ی پوشش چادر در ایران زمین بپردازم .
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست فرهنگ ایران پیشینه ی پوشش چادر در ایران
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

از هر دست بدهی از همان دست پس میگیری

هر بدی یا خوبی که در حق دیگران انجام دهیم در حق خودمان هم انجام میدهند

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title