میهن نما
میهن نما
گفتاورد

دکتر صفر عبدالله

منش ایرانی ، زبان پارسی ، نوروز و مهرگان و سده ، عامل مشترک همه ی ایرانی تبارهای جهان از نیمه ی غربی هند تا مناطق کردنشین سوریه است.به رغم لاتین شدن الفبای ترکیه، نزدیک به ربع واژه های زبان این جمهوری ریشه پارسی دارد و تا قرن نوزدهم زبان پارسی در هندوستان و قلمرو عثمانی رایج و رسمی بود و چند امپراتور عثمانی پارسی گو بودند و به پارسی شعر می گفتند. منش ایرانی که در دنیا شاخص است عبارت است از: آزاده بودن، مستعد فراگیری دانش و پیشرفت، دارای هوش سرشار و توان بیش از حد متعارف در اندیشیدن، سخاوت و دست و دل بازی، شرمگین بودن و نجابت. بنابراین تاجیک یعنی ایرانی .

دکتر صفر عبدالله ، دانشمند بزرگ تاجیکستان

کاربردی
پیشنهاد ویژه

بدان هنگام که در یونان شهریان و آزادگان دارای دهها , صدها و هزاران برده بودند که از خود هیچ نداشتند و نماینده ی اندیشه ی یونانی , ارسطو , کارگر را ابزاری جاندار می خواند چنانکه ابزار , کارگری بی جان است . برای ساختن تخت جمشید , کارگران و استادکاران همگی مزد دریافت می کردند و فهرست دستمزد آنان بر روی تخته های گلین پیدا شده که افزون بر مزد , همه هفته چندی گوشت و می نیز دریافت می کرده اند , و از همه برتر آنکه کار زنان باردار کمتر از دیگران بوده , و از ماه هفتم بارداری تا شش ماهنگی فرزند , مزد بی انجام کار بدانان داده می شده است .

در سنگنوشته ی داریوش در ساختن کاخ شوش , از کار کارگران کشورهای گونه گون یاد شده است , برای آنکه آیندکان نیز بدانند که هر بخش آن بر دست کارگران کدام کشور ساخته شده است . و گزیده ای از آن چنین است : کندن زمین و شفته و زدن خشت از بابلیان , آوردن الوارهای کاج لبنانی تا بابل بر دست آسوریان , و از بابل تا شوش بر دست کاریها و یونانیان . سنگ ستونها از روستای ابیرادوش خوزستان آورده شد و سنگ تراشان یونانی و ساردی بر روی آن کار کردند , زرگرانی که کاخ را به پیرایه ی زر آراستند , از ماد و مصر بودند و مردانی که بر روی چوب کار کردند ساردی و مصری .
در هوسپارم نسک , بندی درباره ی کارگران و مزد آنان آمده است , و آنکه اگر کارگران انیران (غیرایرانی) بوده باشند , می باید بدانان مزد پرداختن و نیز در هوسپارم نسک , برابر آیین داد , بخشی "اندر چگونگی پرداخت مزد کودکان و زنان آبستن " آمده است . و دادگاه , آن کسان را که از این داد پیروی نمی کردند , کیفر می داده است .
سه آتشکده ی بزرگ در ایران باستان وجود داشته که نخستین آن در آذربایجان و کردستان به نام آذرگشسب  ویژه ی شاهان و ارتشتاران و دو دیگر ,در لارستان پارس به نام آذرفرنبع ویژه ی موبدان بوده است . یک آتشکده نیز در کوه ریوند نیشابور (خراسان) ویژه ی کشاورزان و دستورزان بوده است به نام آذربرزین مهر , و بندهش درباره ی این آتشکده می نویسد : از درخشش این آذر است که واستریوشان (کشاورزان) و هوتوخشان  (دستورزان) پاکیزه تر و شستک جامک تر هستند .
و این خود , نشانه ی آن است که کارگران از دیدگاه زندگی اجتماعی با دیگر رده ها همتراز بوده اند . داستان پرداخت هزینه ی لشکر کشی انوشیروان به روم از سوی یک کفشگر , خود نشانه ی رونق شگفت بازار کار در ایران باستان بوده است , تا آنجا که در این بازار , شاگردان نیز از حقوق بایسته برخوردار بوده اند چنانکه در داستان بهرام گور و "شاگرد بازرگان" در شاهنامه آمده است .باید نگریستن که در همان هنگام در یونان کارگران چگونه می زیسته اند, و اندکی پیش از آن در مصر چگونه جان می باخته اند و در بابل چگونه گذران داشتند و حتی دو هزار سال پس از آن , چگونه در لای دیوار چین به جای خشت و آجر می رفته اند .


استاد فریدون جنیدی - کتاب "حقوق جهان در ایران باستان"

  • بازدید: 2961
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ از شما می خواهیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ پرسشهای خود را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه ها پس از بررسی (از 1 تا 72 ساعت) نمایش داده می شود.


برگ نخست فرهنگ ایران گرامیداشت و حقوق کارگران در ایران باستان
گفتگو و پرسش و پاسخ
داستانزد ایرانی

آه از نهاد کسی بر آمدن

بسیار اندوهگین شدن

پیشنهاد
دیدگاه کاربران
  • توران شهریاری
    خانم توران شهریاری افتخارادبیات شعر تاریخ گونه ایران الان در کجا هستند اگر در تهران برنامه ای دارند مشتاق دیدار مجدد این بانو هستیم ....آشعارش که زینت بخش روح ملی ماست. نمایش / پاسخ
    فرستنده : فاطمه عاطفی فرد-پادنگ


Your SEO optimized title