مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

پرستشگاه هندوها در هرمزگان

پرستشگاه هندوها در شهر بندر عباس استان هرمزگان جای دارد. همانطور که از نام معبد پیداست این معبد اثر بجا مانده از هندوهاست که در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی در سال 1268 خورشیدی ساخته شده است.پرستشگاه هندوها یا معبد هندوها از آنجاییکه معماری منحصر به فرد دارد و گنبدی که تنها در بندرعباس می‌توان یافت، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است که فقط میتوان در بندرعباس یافت معبد هندوها با معماری ایرانی - هندی ساخته شده است.

معماری معبد هندوها

در ساخت این معبد از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌هاى مرجانى خاک و گچ هاى ضخیم ماده و گچ لویى استفاده شده و در اتاق آن طاقچه و قاب هاى کور به چشم می خورد. دورتا دور اتاق هم 4 راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت مى کردند، اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که بر روی آن گنبدی قرار گرفته‌ است. داخل راهروها حجره‌های کوچکی است که برای طلبه‌های مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاق‌ها نقاشی‌های مذهبی دیده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها خدای فلوت زن به نام کریشنا است. از داخل راهرو غربی راه پله‌ های مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی می‌شود که ساق معبد است و با جرزهای پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شده‌ است که 4 نورگیر در 4 طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایه‌های ذوزنقه‌ای و تزئینات آیین هندویی دیده می‌شود. در قسمت ضلع شرقى گنبد نیز تالار بزرگى وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشى هاى مختلفى به چشم مى خورد که هر کدام از آن ها بیانگر فلسفه خاصى از اعتقادات مختلف مردم هند است.

پرستشگاه هندوها

موقعیت معبد هندوها

بنا به گفته استاد باستان شناسی ایران، این معبد برای نیازهای هندوهای مقیم شهر بندرعباس که از سال‌ های1300 تا 1344 خورشیدی سکونت داشته و به کارهای تجاری می‌ پرداختند ساخته شده است .  پرستشگاه هندوها نشانه‌ای زنده از روابط تجاری باشکوه میان هندی‌ ها و ایرانی‌ ها ست. نشانه زنده‌ ای که امروز آنچنان مورد بی‌ محلی‌ است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. مردم بومی بندرعباس هم با ویژگی‌های تاریخی این بنا بیگانه‌ اند،چون اطلاعات زیادی از این بنا و معماری معبد هندوها ندارند. این معبد یکی از آثار منحصر به فردی است که از سوی پولدارهای شهری به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شد و در سال 1302 خورشیدی که بندرعباس را ترک کردند، بت‌هایی که در معبد و در طاقچه محراب بود نیز با خود بردند و این بنا کم‌ کم مخروبه شد تا این که از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تعمیر اساسی شده‌ است. هم اکنون عملیات مرمت این معبد به دلایل نامعلومی متوقف شده‌ است.

پرستشگاه هندوها

بن مایه : پایگاه نون و آب

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML