میهن نما
میهن نما
گفتاورد

کاشفی سبزواری

اگر پرسند که چهار ادب کدام است؟ بگوي اول به دو زانو نشستن هم پير را و هم جماعت را. دويم سخن بسيار ناگفتن. سيّم بسيار در خود نگه ناکردن. چهارم آب دهن نا انداختن.

روانشاد حسین واعظ کاشفی سبزواری

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
یادگارهای فرهنگی دروازه ارگ سمنان
میانگین امتیار کاربران: / 3
بسیار بدبسیار خوب 

یکی از آثار تاریخی و با ارزش و زیبای سمنان دروازه ارگ بازمانده هنر دوران قاجار است که در تقاطع خیابان های آیت الله طالقانی و شیخ فضل الله نوری واقع شده است . دروازه ارگ در گذشته درِ شمالی ارگ دولتی بود که هنگام تخریب ارگ به سبب شکایت فرهنگ دوستان و پیگیری آنان از ویرانی این دروازه جلوگیری به عمل آمد .

استان سمنان به لحاظ برخورداری از قدمت تاریخی زیاد بناها و آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده که هر یک دارای زیباییها و جاذبه هایی است .در بین آثار تاریخی این استان دروازه ارگ سمنان را می توان در زمره یکی از آثار زیبا و باشکوه دانست که پس از سال ها همچنان گردشگران را به خود فرا می خواند .

ارگ دولتی سمنان مجموعه ای بزرگ از ابنیه و اماکن مورد نیاز اداره شهر بوده است که در زمان حاجی بهمن میرزا بهاء الدوله فرزند فتحعلی شاه قاجار بنا شده است .

ارگ سمنان اماکنی را در گذشته نظیر تلگراف خانه ، قراولخانه ، آب انبار ژحمام ، حسینیه و را در خود جای می داده است . در سال 1284 ه- ق زمانی که برای نخستین بار ناصر الدین شاه قاچار به قصد زیارت مشهد مقدس از ایالت کومش یا سمنان گذر می کند به مدت سه روز در ساختمان ارگ دولتی سمنان سکنی می گزیند . در آن زمان این ساختمان دارای 12 برج با عمارت و ابنیه بسیار زیبا بود ولی هنوز دروازه های شمالی و جنوبی ارگ ساخته نشده بود .

دروازه شمالی ارگ سمنان تنها بازمانده دارحکومه قدیم شهر است که در زمان رضا شاه به هنگام ساخت و تعریض خیابات ها و ساخت ابنیه جدید باقی مانده است . دروازه ارگ شمالی دارای دو نمای شمالی و جنوبی است که نمای شمالی دارای دو اتاق در دو طرف به قرینه یکدیگر ، دو راهروری کوچک ، ایوان هایی در جلوی اتاق ها و مدخل اصلی که محل عبور و مرور بوده است . نمای اصلی این قسمت از آجر است و راهرو های اصلی با پلان مربع به وسیله فیلپوش ها به گنبد کم خیز منتهی می شود .

تزئینات کتیبه ای از عناصر جالب توجه نمای شمالی است که به شکل نیم دائره در بالای مدخل اصلی به خط نستعلیق زرد بر زمینه کاشی های لاجوردی نوشته شده است.

نمای جنوبی هم از حیث استفاده از تزیینات کاشی کاری پر کارتر و مفصل تر از نمای شمالی است و در تزئینات این نما کاشی های هفت رنگ و مناره های تزئینی زیبا به چشم می خورد .

استفاده از نقوش هندسی و نقش و نگار اساطیری در این جبهه اهمیت نمای جنوبی را به عنوان دروازه ورودی شهر بیشتر می کند . به قرینه کتیبه نیم دایره نمای شمالی طرح نیم دایره ای بر پیشانی نمای جنوبی کاشیکاری شده که در آن نبرد رستم و دیو سفید به تصویر کشیده شده است

و در بالای مدخل ورودی نقش سربازان قاجاری و تسلیحات آنها کاشیکاری شده است.

از دیگر تزئینات کاشیکاری این نما به قرینه شکل گرفته است نقوش افسران قاجاری و شیر و خورشید به تصویر کشیده شده است . بربالای دیوار دروازه کتیبه هایی در پنج سطر متوالی به خط نستعلیق سفید بر زمینه لاجوردی وجود دارد که در لا به لای سطور آن طرح و برگ های اسلیمی به چشم می خورد .

ارگ

  • بازدید: 2077
 

دیدگاه ها 

 
0 #1 مهرزاد 29 شهریور 1390 ساعت 17:27
چقدر زیباست، جزء معدود آثاریست که نقش های آن سالم مانده. نام ناصرالدین شاه، شیروخورشید، داستان شاهنامه و کاشی کاری های زیبا.
پاسخ دادن به این دیدگاه
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گذاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

از ماست که بر ماست

هر نیک و بدی که به ما می رسد از خود ما و برآیند کردارهای ماست

پیشنهاد
تبلیغات
تبلیغات
پیام های کاربران
تبلیغات


Your SEO optimized title