میر سید شریف جرجانی

زندگی نامه میر سید شریف جرجانی
مير سيد شريف جرجاني از ادبا و متکلمين نيمه دوم قرن هشتم و اوايل قرن نهم هجري است كه در سال 740 در نزديكي استر آباد (گرگان ) به دنيا آمد. اما از كودكي به همراه خانواده پدر به شيراز كوچ كرد و در آنجا به تحصيل علوم پرداخت تا آنجا كه دردربار آل مظفر از احترام ويژه اي برخوردار شد و به تدريس در دارالشفا شيراز پرداخت . اما با حمله تيمور به شيراز وي به همراه ديگر دانشمندان به سمرقند فرستاده شد ودر آنجا با سعد الدين تفتازاني آشنا شد و به مباحثه و مناظرات علمي مشغول شد . اما پس از مرگ تيمور در سال 807 ، مير سيد شريف دوباره به شيراز بازگشت و تا زمان مرگ در آنجا ماند . مير سيد شريف جرجاني در بسياري علوم مهارت داشت اما شرح هاي وي كتب عقل از همه مشهورتر است كه از آن جمله اند شرح مطول تفتازاني ، شرح شمسيه و شرح رضي ، شرح مواقف قاضي عضدالدين ايجي .

چنانكه از نام ميرسيد شريف جرجاني بر مي آيد وي از سادات بود ه است .   مير سيد شريف جرجاني گرچه در استر آباد بدنيا آمد، اما كودكي و دوران تحصيل و با اندكي خود را در محيط علم پرور شيراز گذراند تا آنجا كه نزد سلاطين آل مظفر در شيراز حرمت يافت . وي سپس از حمله تيمور به مهاجرت اجباري به سوي سمرقند تن داد و در آن خطه، مطالعه خود را در انواع علوم ادامه داد تا آنجا كه در سمرقند با دانشمندي چون سعد الدين تفتازاني مناظره مي كرد و وي را شكست مي داد .

ميرسيد شريف جرجاني پسري داشت كه در علوم گوناگون شاگرد پدر خود بشمار مي رفت .    مير سيد شريف الدين نزد سلاطين آل مظفر از احترام و عزت برخوردار بود و مدتي را دارالشفاي شيراز به تدريس مشغول بوده است پس از آنكه امير تيمور گوركاني شيراز را فتح كرد ، مير سيد شريف را به سمر قند برد وي در آنجا به تاليف و نشر علوم مشغول شد . پس از وفات تيمور 807 ه .ق به شيراز بازگشت و تازمان مرگ در آنجا ماند . مير سيد شريف جرجاني درسال 816 در شيراز وفا ت يافت .    مير سيد شريف از دانشمندان ملازم تيمور در سمرقند و پيش از آن مدرس دارالشفاي شيراز بوده است .  مير سيد شريف جرجاني مدتي در دارالشفاي شيراز تدريس كرد .  پسر مير سيد شريف جرجاني از شاگردان مشهور وي به شمارمي رفته است .

مير سيد شريف جرجاني از نظر شرح علوم عقلي با سعد الدين تفتازاني هم راي و معاشر بود و بارها با همديگر به مناظره برخاسته بودند .   مير سيد شريف جرجاني درتوضيح و تشريح مسائل مشكل قدرت قلم ويژه اي داشت . زبان تاليفات وي نيز ساده و شيرين است . وي در علم كلام معتقد به حاشيه نويسي و تشريح آثار بزرگان كلام فلسفه بوده وبسياري از آثار خود رابه آن زمينه اختصاص مي داده است . تاليفات مير سيد شريف جرجاني دو بخش جداگانه را دربر مي گيرد يكي كتابهاي مستقل درباره علوم گوناگون و ديگري شرح هاي وي بر كتب ديگران .

آثار:

تعريفات: درشرح اصطلاحات علوم و فنون گوناگون است.

مقايد العلوم: خلاصه اي است درباره علوم گوناگون.

صرف مير: كتاب علم صرف در عربي.

كبري: درباره مقدمات منطق بوده است .

مواقف قاضي عضد ايجي:

شرح فنون البلاغه يا مفتاح سكاكي:

حاشيه كتاب مطول تفتازاني-

شرح شمسيه-

شرح رضي-

شرح كتاب حكمه العين

نوشتن دیدگاه