میهن نما
میهن نما
گفتاورد

آنگاه که بی جنگ و پیکار به بابل درآمدم , همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند .من برده داری را برانداختم . فرمان دادم هر کس در پرستش خدای خود آزاد باشد .شهرهای ویران را آباد کردم.

کورش بزرگ

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 0
بسیار بدبسیار خوب 

ملا محمد تنکابني مشهور به " فاضل سراب" يكي از دانشمندان برجسته اواخر عهد صفويه است. وی در سال 1040 هـ ق در روستاي " سراب " از توابع تنكابن در مازندران متولد شد. پس از تحصيلات مقدماتي راهي اصفهان شد و از درس علماي بزرگ حوزه اصفهان به ويژه " علامه ملا محمد باقر مجلسي" و " ملا محمد باقر محقق سبزواري" بهره گرفت و در علوم روزگار خود مهارت يافت.
فاضل سراب در تقوا و پارسايي از الگوهاي اخلاقي مهم به شمار مي رفت.او سالها به تدريس علوم ديني پرداخت و شاگردان بسيار تربيت كرد كه از جمله مهمترين آنها مي توان به فرزندش " ملا محمد صادق تنكابني " و" مير محمد اشرف علوي عاملي " و شيخ زين الدين علي بن عين علي خوانساري" اشاره كرد.
اين عالم بزرگوار در فقه، كلام، حديث ، حكمت و تفسير مهارت به سزايي داشت و تاليفاتي از خود به يادگار نهاد كه از جمله " سفينه النجاه "، " ضياء القلوب " و " اثبات صانع القديم " را مي توان نام برد.
وفات اين عالم فرزانه در سال 1124 هـ. ق در اصفهان روي داد، پيكرش را به تخت فولاده برده و به خاك سپردند و آرامگاهي بر سر مزار او بنا كردند .

  • بازدید: 1815
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست بزرگان ایران ملا محمد تنکابنی (فاضل سراب)
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

هر دم از این باغ بری می رسد

اشاره به رخدادها و دگرگونی های بسیار زیاد

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title