مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

دیدگاه های شهروند افغان درباره ی ایران و ایرانیان

برای ما ایرانیان جای کنجکاوی است که بدانیم افغانهای باشنده در ایران درباره ی ما و کشورمان چگونه می اندیشند و جایگاه خود را در پهنه ی سرزمین ایران چگونه می بینند. در زیر گفتگوی من(مهدی زیدآبادی نژاد ) با ملاشاه محمد مرد 29 ساله ی افغانی نشسته (ساکن) در ایران درباره ی ایران و ایرانیان را می خوانید.این گفتگو بی هیچ کم و کاست و افزایشی آورده شده است .

پیوستگی ایران و افغانستان

ملا جان اندکی درباره ی خودتان بگویید و خود را برای ما بشناسانید

ملا شاه محمد هستم . 29 ساله-3 فرزند دارم و زاده ی ایران هستم اما ریشه ی افغانی دارم و پدر و مادرم 35 سال پیش از افغانستان به ایران آمدند و من و خواهران و برادرانم در ایران زاده شدیم .پدرم خودش بی سواد بود اما نگذاشت هیچیک از ما بی سواد بزرگ شویم ، من و خواهر و برادرانم همه با سوادیم.  کارم بنایی ساختمان است که چندی است دیسک کمر امانم را بریده و نمی توانم بدرستی بکارم بپردازم .

از افغانستان و سرزمینتان بگویید

افغانستان یکبار بیشتر نرفته ام . پدرم در روستایی در بغلان، زمین کشاورزی دارد اگر روزگاری بتوانم آنجا بروم و در زمین ها بکار بپردازم خیلی خوب می شود . آنجایی که ما زمین داریم شمال افغانستان است و با مرز تاجیکستان (با ماشین) نزدیک به 2 ساعت راه است .جای سرسبز و خوش آب و هوایی است .افغانستان وطنم است و خیلی دوستش دارم .

درباره ی ایران بگویید ، ایران در نگاه شما و خانواده تان چگونه است ؟

ایران سرزمین شما و ماست . افغانستان و ایران یکی بوده است و مرزی میانشان نبوده است . بهر حال ما ایران را بیشتر از دیگر کشورها دوست داریم چون زبانتان با ما یکی است و دینمان یکی است . خانواده های ما معمولا فرزندان زیادی پرورش می دهند . دولت ایران چند سال پیش تبلیغ می کرد که فرزند کمتر زندگی بهتر ولی اکنون دریافته اند که نادرست بوده است و می گویند فرزند بیشتر بیاورید چرا که جمعیت رو به پیری رفته است .کشور ما و سرزمین های دور و برش همه زیر فرمان پادشاهی ایران بوده است و یکی از استان های ایران بوده است .ایرانیان و ما افغانها خیلی به هم می مانیم البته خانواده های ما در ایران بیشتر از شما قناعت می کنند و اسراف کمتری می کنند ولی برخی از بانوان ما هم بتازگی از همدیگر چشم و همچشمی می کنند .

پیوند شما با مردمان کدام یک از شهرهای ایران بهتر است ؟

ما در همه جای ایران هستیم و زندگی می کنیم . با مردمان مشهد و سیستان و بلوچستان پیوسته تریم . بویژه با مردمان زاهدان و بلوچ ها چون مذهبمان (اهل سنت ) یکی است ولی نژادمان یکی نیست آنها بلوچ اند و ما پارسی هستیم .

برنامه های تلوزیون ایران را هم میبینید ؟

بله من فقط تلویزیون ایران را می بینیم . بعضی از افغان ها ماهواره می گذارند و شبکه های افغانستان را می گیرند ولی من برنامه های ایران را بیشتر دوست دارم . فوتبال ها  را حتما نگاه می کنم . هوادار تیم استقلال هستم . خانوادگی استقلالی هستیم . چندبار هم ورزشگاه رفته ام . دیدن فوتبال ها با گزارش گزارشگران ایرانی خیلی لذت بخش است .

احمد شاه مسعود را می شناسید ؟

کیست که او را نشناسد . مرد بزرگی بوده است .

.........................

گزارش : مهرمیهن

دیدگاه‌ها  

+7 # جمشید 1396-03-15 01:16
درود بر مردم سخت کوش افغانستان
پاسخ دادن
+3 # ر.مولود 1396-04-12 13:00
درود بر شما و سپاس برای این سایت پرارزش و درود بر همه گرانقدرانی که روزی به سبب پاره پاره شدن تن ایران بزرگ از هم دور ماندیم و اکنون زبان و نژاد و ریشه ما را بهم دوباره می پیوندد . درود بر افغانها و تاجیکهای هم زبان و درود بر هم میهنان باکویی و ارمنی و ...
پاسخ دادن
+2 # جواد 1396-04-17 18:44
من افغانی ها رو از بسیاری از کسانی که ساکن ایران هستن، ایرانی تر میدونم. چون یک عده استعمار گر ما رو به زور از هم جدا کردن دلیل نمیشه ما هم قبول کنیم. این استعمار گرها هنوز هم ول نمیکنن و با صنعت توهین و جوک سعی در افزایش اختلاف بین اقوام ایرانی و سرزمین های جداشه با ما دارن. حواسمون باشه فریب نخوریم و ساکت هم نشینیم
پاسخ دادن
+2 # حسن 1396-06-26 15:09
ایران سرزمین همه پارسی گویان است و ما افغانها نیز «پارسی وان» هستیم ما را در افغانستان که به زبان فارسی دری صحبت می کنیم «پارسی وان» خطاب می کنند. در کتاب های تاریخ چاپ افغانستان، نام قدیم افغانستان را آریانا (ایران) ذکر کرده اند. یعنی سرزمین آریاها...در دوره اسلامی سرزمین ما را خراسان می نامیدند و اکنون افغانستان اش کرده اند...
پاسخ دادن
0 # مینا 1400-05-16 02:23
چقدر خوشحالم که مردم عزیز افغانستان با ایرانی ها یک دل شده اند
امیدوارم که روزی برسد دو کشور به اشتباهات تاریخی و سیاسی خود پی ببرند و تصمیم بگیرند که روابط نزدیکتری را با هم داشته باشند .
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML