مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

روش زندگی ایرانی را دریابیم

زندگی ایرانی

ایران چیست؟ آیا مرزهای سیاسی میتواند نشانگر خوبی برای ایران ما باشد؟! اگر این سخن را بپذیریم، بر مرزهای کدام دوره ی تاریخی باید چشم بدوزیم؟ایرانی کیست؟ آیا به داشتن شناسنامه یا گذرنامه یا سندی دیگر میتوان برای شناسایی ایرانی بسنده کرد؟ آنچه از این دو پرسش بر می آید این است که باید ویژگی هایی را در میان ایرانیان جست تا بتوان به یاری آن ایرانی را شناخت و گستره ای که آن ویژگیها در آن دیده می شود را ایران نامید. اما آن ویژگیها چیست؟

بیگمان شیوه ی زندگی ایرانی یکی از ویژگیهاییست که ایرانی را به ما میشناساند و مرزهای ایران را باز مینمایاند. پوشش ایرانی را از روزگاران کهن تا امروز کم وبیش میشناسیم. ایرانی در پوشیدگی خود همواره رنگهای بسیاری را به نمایش گذاشته. پوشش رنگارنگ بانوان که نماد سپندارمزد و زمین بوده اند همواره شادی، زیبایی و شادابی زمین را یادآوری کرد ه اند. امروز شوربختانه پوشش ایرانی کمتر به چشم می آید.انگار روند پیشرفت و بالیدن جامه های ایرانی از یک جایی بریده شده است و اگر زود نجنبیم، به تاریخ خواهد پیوست!

خوراکهای ایرانی نیز یکی دیگر از ویژگیهایی هستند که در شیوه ی زندگی ایرانی باید به چشم بیایند. اما امروز کمتر به کار گرفته میشوند. خوراکهایی که بیشتر آنها نه تنها مانند فست فودها زیانبار نیستند، بلکه با پیروی از اصل گوناگونی مواد خوراکی و میانه روی در به کارگیری هر کدام بسیار سودمند هستند و برای تندرستی بایسته. خورشهای ایرانی، سبزی و حبوبات و حتا برخی از میوه ها را در خود دارند و کمی هم گوشت. نوشیدنیهای ایرانی نیز شوربختانه از سبد خوراکی ما رخت بربست ه اند و جای خود را به نوشابه های گازداری داده اند که به بدن ما آسیب میرسانند.

رفتار ایرانی نیز دیگرگون شده است. کانون خانواده که شاهرگ آموزش فرهنگ ایرانی بوده است، امروز دیگر به گرمی گذشته نیست. پدر و مادر و فرزندان اگر زیر یک سقف گرد هم بیایند هر یک به کار خود سرگرمند. کمتر از گذشته با هم سخن میگویند. کمتر از گذشته از حال و روز هم آگاه میشوند. تلویزیون و شبکه های اجتماعی دست بر گریبان کانون خانواده میفشارند تا نفسش را بگیرند. افزون بر این برخی از ارزشهای ایرانی کمتر به چشم می آیند! ارج گذاشتن به بزرگتر که پدر و مادر نماد آنند، روز به روز کمرنگتر میشود؛

راستی کیمیا شده است؛ پدر و مادر با رفتار نادرست خود، ناخودآگاه دروغ را به فرزندان آموزش م یدهند.بیگمان دروغ، به فرد، به خانواده و به هازمان(:جامعه) آسیب خواهد رساند. بیهوده نبود که داریوش بزرگ در نیایش خود از اهورامزدا خواسته که سرزمینش را از دشمن و دروغ و خشکسالی بپاید. دروغ با خودش کاهلی و تنبلی، بدپیمانی و ویرانی میآورد. ایرانی راستین همواره در فرهنگش سختکوش، راستگو و آبادکننده بوده است.

ناگفته پیداست که مهرازی(:معماری) یکی از ویژگیهایی است که بسیار به چشم می آید و بسیار باید درباره ی آن اندیشید. شوربختانه آنچه در شهرهای بزرگ رخ م یدهد چندان نشانی از فرهنگ ایرانی ندارد! خانه ی ایرانی دلباز بود با درها و پنجره هایی که رو به حیاط باز میشد. بیشتر زمانها پدربزرگ و مادربزرگها، عروس و دامادها، فرزندان و نوه ها، همه و همه در این خانه ها گردهم بودند. حیاط بزرگ و خرم در مرکز خود باغچه ای داشت و حوض آبی. امروز اما دیگر کسی خانه ی ایرانی نمیسازد. همه ی آن پیوندهای خانوادگی گسسته شده است. خیلی که ایرانی باشی آدینه ها سری به بزرگترها میزنی وگرنه میماند نوروز تا نوروز! خانه های پرنور و پرشور که سرشار از مهر و آشنایی بود جای خود را به برجهای چند اشکوبه(:طبقه) داده که زندگانش از حال هم خبر ندارند، چه برسد به مهر و دوستی! درد و دریغ که بیرونش نیز بهتر از درونش نیست. نمای ساختمانها کمتر هماهنگی با مهرازی ایرانی دارند!

چشم خود را که باز کنیم میبینیم روز به روز از آنچه که ایرانی باید باشد، دورتر میشویم!
انگار رفتارمان از ریشه های فرهنگمان آب نمیخورد! منش ایرانی را به فراموشی سپرده ایم!
باید آگاهانه خود را بازبیابیم، آنچه بودیم را بازبشناسیم و آن را با روزگار خویش همساز کنیم. نه آنکه یک باره همه ی گذشته را دور بریزیم، خود را فراموش کنیم و چشم به راه آورده ی بیگانگان بنشینیم!
................
بابک سلامتی - هفته نامه ی امرداد شماره ی 331

دیدگاه‌ها  

0 # محمدرضاقیاسی 1394-08-25 13:47
درودبرشما
مطالب فوق کاملاًدرست می باشدکلیه فرهنگ ایرانی،آداب،رسوم،ادب واحترام تاحدودبسیارزیادی اززندگی مردم رخت بربسته،چشم همچشمی،آدم فروشی،تجسس درزندگی همدیگرمسئله ای عادی برای اکثریت شده،خانواده هاهمانندگذشته دیگردورهم جمع نمی شوندوبی احترامی دراکثرخانواده رونق گرفته
پاسخ دادن
0 # REZA 1394-11-25 21:13
درود بر بابک سلامتی گرانمایه که با کوشش فراوان زبان شیرین پارسی را از زبان های بیگانه می پالاید و در شناساندن فرهنگ و آیین های زیبای ایرانی می کوشد.
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML