مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

چرا ارزش داشته هایمان را نمی دانیم؟

از عجایب تاریخ است در حالی که اولاد ترکمنانان سلجوقی ، نام کیقباد ، و کیخسرو بر خود می نهادند ، و اولاد و احفاد چنگیزخان در مملکت ما خدابنده می شدند و عابد و زاهد و مسلمان ، و پادشاه آخرین آنان هم اصلا به نام "انوشیروان عادل" معروف بودند !

آری ، در چنین شرایطی ، ما کوشش می کردیم ، اسم اولاد و بچه هایمان ارغون و اوگتای و قا آن و اباقا باشد ، و حتی وقتی شاهنامه ی خودمان را مصور می کردیم - که در واقع یک سند ایرانی و تمام آن حاکی از جنگ با تورانیان است - در این شاهنامه ، رستم که همه ی هیبت و شکوه او در جنگ با افراسیاب تورانی و در واقع در جنگ با ترکان و یافث اغلان هاست ، آری رستم در این شاهنامه به شکل یک سردار مغولی در می آید ، با ته ریش نازک کم کو و چشمانی مورب و قدی کوتاه و دماغی پهلن و کوفته و خلاصه یک مغولی تمام عیار ، خوب است نمونه ی آن را در شاهنامه ی بایسنقری ببینید.

کار آن نقاش هیچ تفاوتی ندارد با آن سردار بزرگ پارتی که به جای رستم ایرانی دستور می داد بر دامنه ی کوه های کردستان ، تصویر هرکول ، قهرمان و پهلوان یونانی را تصویر کنند.

روزی آقای رمضانی مدیر موسسه ی ابن سینا میگفت :

بعد از مرگ حکیم الملک من به خانه ی او رفتم تا بعضی کتاب هایش را بخرم . وراث او ، هر چه داشت ، در زیرزمین ریخته و بر آن قفل زده بودند ، به زیر زمین رفتم ، یک تابلو رنگی بود که در کف اتاق افتاده بود و از رطوبت تغییر ماهیت داده بود ، معلوم شد تابلویی بوده است به قلم کمال الملک از چهره ی حکیم الملک !  گنج در ویرانه و آب انگور در خانه ی خرس !

حال ببینید دیگران از داشته های فرهنگی خود چگونه پاسداری می کنند :

یادم آمد وقتی در موزه نقاشی آمستردام بودم ، تابلو معروف رامبراند - تحت عنوان نگهبانان شب را به من نشان دادند و گفتند که در جنگ دوم جهانی در حالی که مردم هلند روزانه بیش از چند صد کالری حرارت جیره ی نان و شکر و سوخت نداشتند ، دولت آمریکا حاضر شد این تابلو را با پنج کشتی آذوقه مبادله نماید ، اما مردم هلند نپذیرفتند ، به گرسنگی ساختند و گفتند :

ما یوسف خود نمی فروشیم

تو سیم سیاه خود نگهدار

.........

باستانی پاریزی - حماسه ی کویر

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML