مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

ایرانیان را نیازی به تاریخ سازی نیست

تاریخ ایران اصالت دارد و هیچ نیاز به تاریخ سازی و نسب پردازی نیست . نه احتیاج است که کردی را عرب کنیم و عربی را فارس و نه لازم می نماید که فارسی را هندو و هندویی را افغان جلوه دهیم . نخستین بیانیه ی کورش را در بین النهرین دیده ایم ، و کتیبه ی داریوش را در کانال سوئز بدست آورده ایم و لوحه ی خشایارشاه در کنار دریاچه وان پدید آمده است و قبر دختر انوشیروان در بلخ زیارتگاه است و برکتیبه گور تیمور در سمرقند و یادبودهای غزنه و بر صفحه کاخها و حمامهای سلاطین عثمانی (قاپی سرای) و بر گرد مدرسه خیوه شعر پارسی می نوشته اند . و هزار و صد و پنجاه سال پیش که بابک خرمی را از قلب دهات اردبیل به سامرای عرب نشین بردند و کارد بین دو دنده ی سینه اش فرو کردند ، گفت : آسانیا ! فارسی بحت و بسیط و خالص و خلص !!

پانصد سال پیش (1453 م) وقتی سلطان محمد فاتح ، فسطنطنیه را فتح کرد و پای در کاخهای امپراطوران روم گذاشت ، همان لحظه این شعر فارسی را به زبان آورد :

پرده داری می کند در کاخ قیصر عنکبوت

بوم نوبت می زند بر طارم افراسیاب !

پس امروز اگر ما در باب تاریخ گذشته ی خود صحبت می کنیم ، هرگز احتیاجی نداریم که برای خود فلسفه ی تاریخی بسازیم ، نژاد نو بیافرینیم و شخصیت و رجال تاریخی از چوب بتراشیم  یا از همسایه قرض بگیریم .

...................

شادروان باستانی پاریزی – نای هفت بند

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

+1 # javadsadeghi0915@gmail.com 1393-11-28 16:45
درود برتو که گذاف نگفتی
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML