میهن نما
میهن نما
گفتاورد

لوريس چکناواريان

من هيچ گاه خودم را از اقليت‌ها نمي‌دانم، هر کس تعريف ايران را بداند بايد قبول کند که هيچ کس اقليت نيست. نسل ما از کوروش بزرگ است و ايران هم اسم يک ملت نيست اسم يک سرزمين است. در تاريخ گاهي جنگ مي‌شود و سرحدات مرزها تغيير مي‌کند اما قرار نيست هويت ما از بين برود، ايران هميشه کشور من بوده است.

لوريس چکناواريان

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 0
بسیار بدبسیار خوب 

مردم روستا(جاورتن و روستاهاي همسايه) 2 ماه از زمستان را چله مي نامند،دوره اي 60 روزه كه از آغاز دي ماه سر مي گيرد و سرانجام در آغاز اسفند پايان مي پذيرد.البته اين پايان كار نيست چراكه اين چرخه ي 60 روزه خود به دو برهه ي 40 روزه (= چله بزرگ / آغاز ديماه تا 10 بهمن) و 20 روزه ( چله كوچك يا خرد / 10 بهمن تا آغاز اسفند) بخش ميشود.

آغاز چله ي كوچك يا خرد يعني دهمين روز از بهمن ماه همزمان است با جشن باشكوه و كهني كه در ادامه به بررسي چندوچون آن مي پردازيم؛جشن سده؛جشني كه پيشينه اي بس كهن در فرهنگ والا و ديرنده ي ايرانزمين دارد و در گويش جاورتني با لغزشي آشكار سره خوانده مي شود.اين جشن برخلاف آن چه برخي از پژوهشگران مي انديشند و مي نويسند جشني كاملا ملي و ميهني است يعني هيچ گونه وابستگي اي به هيچ دين و آيين خاصي ندارد بلكه همچون نوروز برخاسته از ژرفاي جامعه ي ايراني است.چرائي برگزاري اين جشن هم اين است كه به باور ايرانيان كهن با پايان يافتن چله ي بزرگ - كه اوج سرماي استخوان سوز زمستان است - زمين اندك اندك رو به گرمي مي رود. يا به گفته ي مردمان ده ( جاورتن):زمين از خودش گرم ميشود.نكته اي كه امروزه با روشها و برهانهاي دقيق علمي اثبات شده است كه ما از بازگفت آن چشم مي پوشيم.به هر روي ايرانيان و همسو با ايشان مردم روستاي جاورتن به پاس اين فرخندگي ارجمند در چنين روزي بر بام خانه هاي خود آتش مي افروزند و گرداگرد آن به خواندن سرودهاي محلي و ايراني گوناگون مي پردازند ... البته آنچه پرس و جوهاي من بدست مي دهد اين است كه اين آيين نيك در گذشته هاي نه چندان دور (شايد كمتر از 5 سال پيش) با شور و شكوه بيشتري برگزار مي شده است.چنان  كه مردمان ده پيش از تاريك شدن هوا با ريسمان و تيشه و داس به دامن دشت و صحرا مي رفته اند و هيزم ويژه ي اين روز را _ كه آنهم سره نام دارد- مي چيده اند و به روستا مي آورده اند،روي پشت بام كمتر خانه اي هم آتش روشن نمي شده و كمتر كسي هنگام زبانه كشيدن آتش در خانه مي مانده است.

فرستنده نوشتار به مهرمیهن : مجتبی - بن مایه : javartan.blogfa.com

  • بازدید: 1172
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست ایران امروز جشن سده در روستاي جاورتن
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

بازی اشکنک دارد ، سر شکستنک دارد

برای دلداری دادن به کودکی که در بازی آسیب دیده، بکار می رود

پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد شاپور ذوالاکتاف با عربان
    دو قرن سکوت که قضیه اش مشخصه نویسنده اش خودش هم بعداً گفت این منابع این کتاب معتبر نیست تاریخ طبری نمی دونم چطور بعضیها به تاریخ طبری استناد میکنند طبری نه مورخ بود و نه کتیبه خوان طبری وقتی واقعه شاپور را گفته چند صد سال از اون قضیه گذشته بوده ، بعنی طبری اون قدر از تاریخ اون زمان میدونسته که آدم عادی این دوره میدونه ، شاید هم ماها بیشتر از او به واسطه کتیبه ها و ترقّيِ علم و تاریخ و کتیبه خوانی ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : آزاد
تبلیغات


Your SEO optimized title