مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

جشن جهاني نوروز بهانه‌اي براي خودنمايي فرهنگ ايران

ايرانيان باستان معتقد بودند که شادي از جلوه‌هاي نيک و هم‌نوا با زندگي‌ است و بر اساس همين نگرش پيوسته مي‌کوشيدند در هر مناسبتي اندوه و سوگواري را از خود دور سازند.چه بهانه‌اي مي‌تواند زيباتر از جان گرفتن گل، گياه و زنده شدن جهانِ طبيعت و رنگارنگي آفرينش باشد؟ با ورود اسلام به ايران اين آيين معنايي فلسفي هم به خود گرفت تا بدين تريتب تبلور آييني، ديني و باستاني همگي در نوروز متجلي شود.

آييني که با ظهور اسلام از کالبد عيدانه طبيعت به مفهوم «يا مقلب القلوب و الابصار» رسيد و اين آغاز راهي بود تا نوروز تنها در خانه تکاني و پوشيدن لباس نو خلاصه نشود و تعريف صله‌ رحم، کمک به نيازمند، سير و سلوک و هر آنچه با پرورش روح آدمي ارتباط دارد به مفهوم نوروز افزوده شود و شايد همين معاني نوع دوستي بود که سبب شد نوروز به ثبت ميراث معنوي يونسکو درآيد و به يک جشن جهاني مبدل شود.

و اکنون نوروز، به عنوان قديمي‌ترين جشن تمدن بشري مورد تاييد و احترام مردمان بسياري از سرزمين‌هاي جنوب غربي آسيا، آسياي ميانه، قفقاز، شبه‌قاره هند و بالکان است؛ جشني که هر سال بيش از ۳۰۰ ميليون نفر در جهان آن را پاس مي‌دارند.

سازمان ميراث فرهنگي با برگزاري دو دوره جشن جهاني نوروز با حضور نمايندگان عالي‌رتبه کشورهاي عضو، گامي بزرگ در معرفي گوشه‌اي از تاريخ و تمدن کهن ايران‌زمين برداشت، کاري که نتنها براي ايرانيان بلکه براي ساير ملت‌هايي که نوروز را بزرگ مي‌دارند فرصت مغتنمي پيش آورد تا داشته‌هاي خود را به رخ جهانيان بکشند.

نوروز داراي ظرفيت گسترش در سرتاسر جهان است

جشن نوروز با 3 هزار سال قدمت، بي‌ترديد ظرفيت‌ها و زواياي ناشناخته‌اي دارد که بررسي و شناسايي آن‌ها در معرفي اين عيد باستاني به جهانيان بي‌تاثير نخواهد بود. مرکز افکارسنجي رياست جمهوري در هفته دوم فروردين ماه سال گذشته همزمان با برگزاري دومين جشن جهاني نوروز، نظرسنجي‌اي را در سطح شهر تهران درباره دستاوردها و تاثير فرهنگي و بين‌المللي برگزاري اين جشن انجام داد که بر اساس آن ٨٥ درصد مردم نوروز را ميراثي ملي و مذهبي دانستند که بايد در حفظ آن کوشا بود و در نظرسنجي ديگري ٨٠ درصد مردم نوروز را داراي ظرفيت‌هايي براي گسترش روابط در سرتاسر جهان دانستند.

نوروز مهم‌ترين و فراگيرترين پديده فرهنگي

اما آنچه در اين ميان بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد حفظ و پاسداشت اين آيين‌ ملي است؛ وظيفه‌اي خطير که به نظر مي‌رسد سازمان ميراث فرهنگي در سال‌هاي اخير توجه ويژه‌اي به آن داشته است. «مسعود علويان صدر»، معاون ميراث فرهنگي کشور، در اين باره مي‌گويد: از ميان آيين‌ها و رسوم کهن ايرانيان، نوروز مهم‌ترين و فراگيرترين پديده فرهنگي است که حيات خود را در گذر تاريخ حفظ کرده و تا به امروز تداوم يافته است؛ هرچند در اين رهگذر، همچون هر پديده ديگري، گهگاه تغيير شکل داده و گاه آرايه‌هايي بدان افزوده يا از آن کاسته شده است. وي در ادامه مي‌افزايد: اهميت نوروز را نمي‌توان تنها در رخدادهاي تقويمي دانست، بلکه راز ماندگاري آن را بايد در جايي ديگر و هم‌زماني آن را با آغاز بهار و نو شدن طبيعت جست‌و‌جو کرد.

گسترش نوروز در سطح بين‌الملل يک ضرورت است

نوروز بيش از آنچه ما مي‌دانيم و مي‌بينيم بين‌المللي است. براي تشريح ابعاد جهاني اين آيين فراملي به سراغ «حجت‌الاسلام محمد جواد ادبي» قائم مقام رئيس سازمان در امور بين الملل مي‌رويم. وي با شعري در وصف نوروز سخنانش را آغاز مي‌کند و مي‌گويد: نوروز در ادبيات ايراني و اسلامي و روايات ما به لحاظ هويتي جايگاه بسيار منحصر به فردي دارد، نوروز روزي است که کشتي نوح به جبل جودي رسيد و روزي است که توبه آدمي قبول شد.

ادبي مي‌افزايد: نوروز در ايران باستان نيز جايگاه ويژه‌اي داشته و ايرانيان هميشه نوروز را از دو جهت هويت ملي و هويت ديني پاس داشته‌اند.

به گفته قائم مقام رئيس سازمان در امور بين‌الملل، به دليل قدمت تاريخي اين عيد و تاثيرگذاري مستقيم آن بر تمدن بشري و تکامل آن پس از اسلام، به نظر مي‌رسد گسترش جايگاه ماهوي نوروز در سطح بين‌الملل يک ضرورت است؛ به‌ خصوص اين‌ که امروز ايران اسلامي در مسير پيشرفت عدالت بر پايه راهبري‌هاي مقام معظم رهبري و خدمات بي‌نظير دولت خدمتگزار در سپهر پيشرفت جهاني مي‌درخشد.

ادبي پرداختن به جايگاه نوروز و تشريک مساعي بين‌المللي درباره آن را زمينه مناسبي براي تعامل بين‌المللي و تفاهم هويتي بين کشورهايي که اين جشن را برگزار مي‌کنند مي‌داند و يادآور مي‌شود: جشن جهاني نوروز، همبستگي ميان همه مردماني است که به نوروز به عنوان يکي از نشانه‎‌هاي خداوند اعتقاد دارند.

وي سخنانش را با بياني ادبي و بهاري به پايان مي‌برد و مي‌گويد: رستاخيز طبيعت، بازنمايي رستاخيز جان است و رستاخيز جان، بازنمايي رستاخيز آگاهي آدمي است. دعا مي‌کنيم در نوروز پيش روي لايق آن باشيم که همه جهان نداي ظهور منجي عالم بشريت را بشنوند و سرور عيدانه آن‌ها با ظهور انسان کامل معنايي ديگر پيدا کند.

جشن جهاني نوروز عامل پيوند ملت‌هاي منطقه

برگزاري مراسم گراميداشت عيد نوروز نتنها در بين کشورهايي که آن را جشن مي‌گيرند از نقش و اهميت ويژ‌ه‌اي برخوردار است بلکه براي مردم سراسر جهان الهام‌بخش و نويد‌بخش دنيايي زيبا همراه با صلح و آرامش و نشاط است. اين بخشي از سخنان مدير مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد است. «آرش لشکري» در ادامه مي‌گويد: جشن جهاني نوروز با چنين ابعاد وسيعي به طور قطع مي‌تواند عامل مهمي در ايجاد پيوند و همبستگي ملت‌هاي منطقه بوده، در تحکيم، صلح و دوستي و ثبات و روابط ديپلماسي بين کشورهاي منطقه تاثيرگذار باشد.

نوروز، مهمترين عيد مردم تاجيکستان

«دولتعلي حاتم اف» سفير تاجيکستان، کشوري که ميزبان جشن جهاني نورز 91 خواهد بود، نوروز را يکي از مهم‏ترين جشن‏هاي ملي مردم تاجيکستان مي‌داند و همين علاقه را موجب درخواست اين کشور براي ميزباني سومين جشن جهاني نوروز، عنوان مي‌کند.

نماينده دولت تاجيکستان در ايران با اشاره به حضور يافتن رئيس‌جمهور ايران در جشن جهاني نوروز امسال تصريح مي‌کند: خوشحالم که امسال کشور ما با برگزاري جشن جهاني نوروز، ميزبان رئيس جمهوري اسلامي ايران و ساير مقامات بلندمرتبه کشورهاي مختلف است.

وي يادآور مي‌شود: در اين جشن که ششم فروردين‌ماه سال آينده برگزار خواهد شد، هياتي از ايران به رياست دکتر احمدي‌نژاد؛ رئيس‌جمهوري ايران در اين جشن حضور پيدا مي‏کنند.

در عصر تکنولوژي، پاسداشت آيين‌هاي سنتي و کهن و پيشکش اين ميراث ارزشمند به آيندگان وظيفه‌اي خطير است که بي‌شک از عهده يک سازمان و نهاد خارج بوده، عزم و ارادهّ‌اي ملي و فراملي را مي‌طلبد. برگزاري جشن جهاني نوروز به باور بسياري از متخصصان و صاحب‌نظران گامي اساسي در مسير حفظ اين ميراث معنوي است.

برگرفته از : میراث آریا - Chtn.IR

در همین زمینه

دیدگاه‌ها  

+1 # کوباطا 1390-12-27 22:50
ساقیا آمدن عید مبارک بادت
جای غم باد هر آن دل که نخواهد شادت
عیدت پیشاپیش مبارک[گل]
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML