میهن نما
میهن نما
گفتاورد

دکتر صفر عبدالله

منش ایرانی ، زبان پارسی ، نوروز و مهرگان و سده ، عامل مشترک همه ی ایرانی تبارهای جهان از نیمه ی غربی هند تا مناطق کردنشین سوریه است.به رغم لاتین شدن الفبای ترکیه، نزدیک به ربع واژه های زبان این جمهوری ریشه پارسی دارد و تا قرن نوزدهم زبان پارسی در هندوستان و قلمرو عثمانی رایج و رسمی بود و چند امپراتور عثمانی پارسی گو بودند و به پارسی شعر می گفتند. منش ایرانی که در دنیا شاخص است عبارت است از: آزاده بودن، مستعد فراگیری دانش و پیشرفت، دارای هوش سرشار و توان بیش از حد متعارف در اندیشیدن، سخاوت و دست و دل بازی، شرمگین بودن و نجابت. بنابراین تاجیک یعنی ایرانی .

دکتر صفر عبدالله ، دانشمند بزرگ تاجیکستان

کاربردی
تبلیغات
شاهنامه ی فردوسی
تبلیغات
میانگین امتیار کاربران: / 0
بسیار بدبسیار خوب 

تاريخ خيامي يا همان تاريخ شمسي که امروز مورد استفاده قرار گرفته، 6 روز با تاريخ باستاني ايران تفاوت دارد. اين 6 روز در تعيين برخي جشن‌هاي ايراني از جمله سپندارمذگان مشکلاتي را به همراه دارد. برخي معتقدند با کسر اين شش روز سپندارمذگان بايد در 29 بهمن برگزار شود و برخي نيز تاکيد مي‌کنند که اين جشن بايد در 5 اسفند برگزار شود.

 

 


در ايران باستان هر روز يک نام داشت و از 30 روز ماه، 12 روز به نام ماه‌هاي سال بود. هم‌روز شدن نام ماه با همان ماه سال موجبات جشن را فراهم مي‌کرد. پنجمين روز هر ماه را اسفند روز (سپندارمذ) مي‌ناميدند که لقب ملي زمين است؛ يعني گستراننده، مقدس، فروتن. زمين نماد عشق است چون با فروتني، تواضع و گذشت به همه عشق مي ورزد. زشت و زيبا را به يک چشم مي‌نگرد و همه را چون مادري در دامان پر مهر خود امان مي‌دهد. به همين دليل در فرهنگ باستان اسپندارمذگان را به عنوان نماد مهر مادري و باروري مي‌پنداشتند. ابوريحان بيروني در آثارالباقيه آورده است که ايرانيان باستان اين روز را روز بزرگداشت زن و زمين مي دانستند.
به همين علت پنجمين روز ماه اسفند را روز سپندارمذگان روز عشق و مهرورزي مي‌نامند. بسياري معتقدند طبق تاريخ باستاني که در آن ماه‌هاي سال 30 روز است، بايد 6 روز ماه تابستان را که در تاريخ امروز شمسي وجود دارد از 5 اسفند کسر کرد و به اين ترتيب روز 29 بهمن‌ماه، را به عنوان روز سپندارمذگان مي‌شناسند. اما برخي طبق سنت کهن همچنان پنج اسفند را گرامي مي‌دارند.
«فريدون جنيدي»،‌ پژوهشگر تاريخ و فرهنگ ايران درباره اين اختلاف تقويمي به CHN مي‌گويد: «خيام با دانش شگفت‌ و عظيم خود دريافت که 6 ماه ابتداي سال 31 روز است و امروز دانشمندان با بررسي آنچه خيام کشف کرده، مهر دوباره تائيد بر آن زده‌اند. به واقع گاهشماري خيامي دقيق‌ترين گاهشماري جهان است.»
وي در ادامه مي‌گويد: «از سوي ديگر گاهشماري باستاني ايران که حدود 8 هزار سال قدمت دارد هم در نوع خود بي‌نظير است و در زمان خود بهترين گاهشماري محسوب مي‌شده‌است. اما آن گاهشماري 6 روز عقب‌تر از گاهشماري خيام است و به همين علت در تاريخ برخي جشن‌ها و رسوم کهن اختلافاتي وجود دارد.»
جنيدي پيشنهاد مي‌کند که با احترام به گاهشماري خيامي و گاهشماري ايران باستان و اهميت جشن اسفندگان (سپندارمذگان) بهتر است 6 روز 29 بهمن تا 5 اسفند را به عنوان هفته عشق و مهرورزي بناميم.
ايران کشوري با پيشينه فرهنگي کهن است و نگاهي به گذشته باستاني‌اش، هر بيننده‌اي را مبهوت جشن‌هاي کهن اين سرزمين مي‌کند. در ميان بيش از 50 جشن باستاني، "سپندارمذگان"، روز گراميداشت زن و زمين يکي از مهمترين آن‌هاست. روزي که عشق و مهرورزي بخشي از سنت‌هاي آن است. با اين‌حال چنين جشني به ورطه فراموشي سپرده شده و فرهنگي نامربوط چون "ولنتاين" جاي آن را گرفته‌است.

گفتگو با استاد فریدون جنیدی - خبرگزاري ميراث فرهنگي

۱۳۹۰/۱۱/۲۵

  • بازدید: 1382
 

دیدگاه خود را بنویسید

▒ خواهشمندیم :
◄ دیدگاه های خود را در پیوند با همین جستار بنگارید.
◄ برای سپاسگزاری یا گله گزاری از جستار ، از امتیازدهی بهره ببرید.
◄ از فرستادن دیدگاه های همانند (تکراری) بپرهیزید.
◄ چنانچه پرسشی دارید آن را در انجمن پرسش و پاسخ برشمارید.
--------------------------------------------------------
√ مهرمیهن در ویرایش دیدگاه ها آزاد است.
√ دیدگاه های شما پس از بررسی نمایش داده می شود.


برگ نخست ایران امروز 29 بهمن تا 5 اسفند را هفته عشق و مهرورزي بناميم
تبلیغات
تبلیغات
گفتگو و پرسش و پاسخ
تبلیغات
داستانزد ایرانی

چوب خدا صدا ندارد

خداوند بدکاران را کیفر می دهد


پیشنهاد
تبلیغات
پیام های کاربران
  • نبرد قادسیه نخستین جنگ بزرگ ایران و عرب
    بنده خدا ؛ معلومات شما از تاریخ و دین بسیار کم می باشد مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر کنید ؛ ایرانیان از زمان پیش از اسلام یکتا پرست بودند و تقدس آتش به خاطر مظهر و تجلی از نور الهی است و در واقع اصلاً آتش پرستیده نمیشد ؛ زرتشتیان خود همیشه منکر عبادت آتش بوده و آن را «واسطه» عبادت خدا دانسته‌اند و نه «خودِ خدا».(دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، جلد. یکم، ذیل «آتش‌پرستی».) با طرز تفکر شما این گونه باید قیاس کرد که مسلمانی که طواف کعبه می کنند خانه پرستند!!! یا شیعیان که به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم ... نمایش / پاسخ
    فرستنده : یحیی
تبلیغات


Your SEO optimized title