مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

گله ای از کار فرهنگستان زبان و ادب پارسی

واژه‌هاي جايگزيني كه فرهنگستان زبان و ادب فارسي براي استفاده در نيرو‌هاي مسلح تصويب کرده است، شامل «راهكنش» به جاي «تاكتيك»، «راهكنشي» به جاي «تاكتيكي»، «راهكنش‌شناس» به جاي «تاكتيشن»، «عمليات راهكنشي» به جاي «عمليات تاكتيكي» و «راهكنش نظامي» به جاي «تاكتيك نظامي» است.

از قلمبه و سلمبه و مبهم بودن واژه "راهکنش" که بگذریم خواهیم دید که همانند پیش این فرهنگستان بر پایه سیاست به داوری مینشیند و گویی خود را به خواب زده است . چگونه است که واژه "تاکتیک" باید برابر سازی شود اما واژه "عملیات" نه ؟! مگر نه اینکه واژگان عربی نیز بیگانه اند ؟ چنانکه پیشتر نیز اشاره کردم این فرهنگستان تنها با نگرش سیاسی و ضد غربی به کار خود ادامه میدهد . امروزه ما میبینیم که برای واژه عربی "مخابرات" برابری نمی آورند اما به محض اندر شدن واژه " اس ام اس " که واژه ای است لاتین بسرعت برق برابر سازی می کنند . باید از خود بیاغازیم و از فرهنگستان پیشی بگیریم . امیدوارم فرهنگستان و یاران فرهنگستانی اندکی به خود آیند و کار خود را در چهارچوب فرهنگ پیش ببرند .

زبان پارسی نیازمند یاری همه ایرانیان است .

مهدی زیدآبادی نژاد (گروه نویسندگان مهرمیهن)


دیدگاه‌ها  

+1 # ناشناس 1390-03-08 23:24
فرهنگستان زبان و ادب فارسی اگر هم بخواهد لغات عربی را معدل سازی کند امکان ندارد چرا که زبان فارسی موجود به زبان دیگری باید تغییر یابد یه متن فارسی رو نکاه کنید بیش از نیمی از آن عربیه
پاسخ دادن
+1 # مهرزاد 1390-03-09 19:26
با پیشرفت علم و فنآوری و مهاجرت تداخل زبان ها اجتناب ناپذیر است و وظیفه فرهنگستان هم مشخص اما از آنجایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی هست نه پارسی نمی توان توقع خاصی داشت!
پاسخ دادن
0 # علي تبريزي 1390-10-12 14:33
با درود به هم ميهنان ارجمند. بر عكس آنچه بسياري مي پندارند، زبان فارسي بسيار بسيار زبان قوي هست. و هيچ واژه ي عربي يا انگليسي نداريم كه برابر آن در فارسي نباشد. جالب تر آنكه خيلي از واژگاني هم كه تصور مي شود عربي هست ، فارسي مي باشد. از فارسي به عربي راه يافته اند. در اصل زبان عربي زبان ناقص و الكني بوده كه در آميختگي با زبان رساي پارسي و پهلوي زبان كاملي شده است. قدر ايراني بودن و نيز زبان فارسي را بدانيم. زبان فارسي گنجي بي همتا هست. پاينده ايران
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML