مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

آتش گرفتن چهلستون و فرمان شگفت شاه سلطان حسین !

شاه سلطان حسین

به گواهی تاریخ، در دوازدهمین سال سلطنت شاه سلطان حسین، در شب بیسـت و یکم مـاه رمضـان سـال ۱۱۱۸ هجری قمری، کاخ چهلستون به شوند افتادن مشعل بر روی یکی از پرده‌های کاخ، دستخوش آتش سوزی می شود . آتش با شتاب رو به گسترش بود که شاه را از آتش گرفتن کاخ آگاه کردند.

در حالی که همگان در انتظار فرمان شاه برای خاموش کردن آتش بودند ، در میان شگفتی شاه سلطان حسین اجازه خاموش کردن آتش را نداد و فرمان داد هیچ کس در پی خاموش کردن آتش نرود و گفت: این بلاییست که باید رفع شود . این آتش سوزی خواست خداست و نباید در برابر خواست خدا ایستاد ! مشیت الهی این است که کاخ بسوزد وگرنه آتش نمی گرفت. قسمت کاخ این بوده است...! با چنین فرمانی هیچ کس نتوانست برای خاموش کردن آتش و پیشگیری از آسیب جدی به کاخ کاری بکند .گفتنی است در تعمیرات طبقه دویم در سالهای گذشته، تیرهای سوخته و نیم سوخته‌ای از آتش زمان شاه سلطان حسین دیده شده اســت.

با کردارهای نادرست و ناشایست شاه سلطان حسین پس از چندی افغان ها به ایران می تازند و به سپاهان در می آیند . در آن هنگام نیز شاه سلطان حسین با دست خود، تاج شاهی را بر سر محمود افغان می نهد و می گوید : خداوند چنین خواسته است که تو بر ما چیره شوی.من نمیتوانم در برابر خواست خدا بایستم ، بنابراین تاج شاهی را به تو می دهم.


نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML