انگلستان و معتاد کردن ایرانیان

تریاک یک پادزهر دارویی است که از هزاران سال پیش کاربرد دارویی داشته و امروزه نیز یکی از بهترین مواد دارویی در پزشکی بشمار می آید . اما بهره ی نابجا و نابودکننده از این پادزهر سبب شد تا نام این ماده ی دارویی تبدیل به نامی شوم و بیمناک شود و هر کجا نام آن می آید آدمی در اندیشه های هولناکی فرو می رود .اعتیاد برآیند استفاده ی نامناسب و تخریبی از تریاک است . پيدايش و گسترش اعتياد در ايران جزو شگردهایی است که بدست استعمار انگليس و از سوي «برادران شرلي» در دوره ی صفويه رواج داده شد. اما در دوران قاجار، از زمان ناصرالدين شاه در اطراف دارالخلافه در تهران، زمين‌هاي زیادی به كشت خشخاش اختصاص يافت و سطح كشت آن به اندازه ای زياد شد كه صرفنظر از كفاف مصرف داخلي‌،ساليانه مقادير زيادي ترياك به مستعمرات انگليس صادر مي‌گرديد. دولت انگليس براي معتاد نمودن ایرانیان و گسترش اعتياد در ايران، در آغاز مزدوران خود را فرمان داد که با تبليغ ترياك و اینکه درمان همه ی دردهاست، مردم ايران را كه در آن زمان از روی تهی دستی و كمبود پزشك از بيماريها رنج مي‌بردند، به اين ماده مخدر معتاد نمودند. ديري نپایيد كه ترياك به عنوان يك داروي خانگي جاي خود را در ميان ايرانيان باز كرد و پس از مدتي دولت انگليس اعلام كرد كه سوخته‌ي ترياك را با قيمت مناسب از افرادي كه از اين ماده استفاده مي‌كنند مي‌خرد.
( شگرد روباه پیر آن بود که مطمئن شود مردمان تریاک را مصرف می کنند ، زیرا سوخته ماده ای است که پس از مصرف تریاک در وافور جمع می شود و پس مانده ی تریاک است ) بدين ترتيب شمار زیادی از مردمان به منظور كسب درآمد، ترياك را كه به مقدار فراوان و به قيمت ارزان در دسترس بود مي‌خريدند و پس از كشيدن، سوخته ی آن را به بهای چند برابر مي‌فروختند. به گونه ای كه اين شيوه جزو کارهای روزانه ی برخی کسان شده بود. اما هنگامی كه دریافتند،‌ شمار زیادی گرفتار اعتياد شده‌اند،اين داد و ستد را متوقف كردند. ديد حكومت نسبت به ترياك به عنوان يك منبع درآمد بود و به زیانها و سرانجام آن در اعتياد و مانگاری (استمرار) آن در دوره‌هاي پسین توجه‌اي نمي‌كرد تا جايي كه روز به روز به شمار معتادان افزوده مي‌شد. در سال 1314 خورشیدی شمار معتادان به رقمي حدود 5/1 ميليون تن(فرد) و نزديك به 7 درصد همه ی ایرانیان رسید شوربختانه در زمان رضاشاه از سوی اداره ی دارایی تریاک را به روستاهای ایران می بردند و در دسترس روستاییان می گذاشتند و سوخته ی آن را نیز از آنان می خریدند ! این روند تا جایی پیش رفت که حکومت ایران ، همراه با استعمار انگلیس به نابودی سرمایه های ملی کشور که جوانان بودند ادامه داد و امروز نیز پس از گذشت سالیان بسیار ، همچنان شمار فروانی از ایرانیان با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند...

کارت دریافت تریاک

کارت دریافت سهمیه ی تریاک در دوران پهلوی

دیدگاه‌ها  

+7 # Bahram 1394-11-03 10:09
باید به صراحت اذعان کنیم که در زمان پهلوی با مصرف تریاک شدیدا مقابله شد. پخش تریاک بر اساس کارت سهمیه بندی، بخشی از تلاش به منظور ثبت اشخاص معتاد و محدود کردن مصرف تریاک بوده است و مصرف تریاک بدون داشتن این کارت خلافِ قانون و جرم محسوب می‌شده و مشمول پیگرد قانونی بود.
پاسخ دادن
-4 # علی 1399-03-02 00:40
سلام آقای بهرام چرا ما میخوایم حقیقت کتمان کنیم ،از بزرگ تر ها که سن زیادی دارند می تونید بپرسید که کشت خشخاش در دوره ی رضا شاه آزاد بود ،و واقعا نمیدونم چی میخوایم اثبات کنیم ،یکی از عوامل عقب ماندگی ایران همین رضاه شاه بود،ودر ادامه کسانی هم هستند که باز عقب ماندگی ایران رو میخواند در کل منظورم اجانب و مزدوران و ستون پنجم .
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه