مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

ایرانیان, نخستین خونخواهان امام حسین(ع)

خونخواهی امام حسین

به گواهی تاریخ, مردمان سیستان برای نخستین بار پس از آگاهی یافتن از رویدادهای تلخ کربلا به خونخواهی امام حسین (ع) برخاستند.هر چند ایرانیان پس تر ها نیز با پیوستن به سپاه مختار ثقفی اینکار را دنبال و به پیروزی هم رسیدند اما برای نخستین بار پس از حادثه ی کربلا , ایرانیان بودند که برای خونخواهی امام حسین (ع) دست به شورش زدند.در ادامه نگاهی می اندازیم به اسناد تاریخی.

در «تاريخ سيستان» پیرامون رویدادهای سال 61 چنین آمده است:

«...راه آب بر حسين بگرفتند تا تشنگي او را غمي كرد. پس او را آنجا تشنه بكشتند، روز عاشورا چهارشنبه بود، سنه احدي و ستين. و شمر بن ذي‌الجوشن لعنه‌الله سر حسين بن علي رضي‌الله عنه بيرون كرد و عبيدالله بن زياد، آن سر وي با زنان و كودكان خُرد، اسير كرد و به شام فرستاد بر اشتران، سرهاشان برهنه و هر جايگاه كه فرود آمدندي، آن سر وي از صندوق بيرون كردندي و بر سر نيزه كردي و نگاهبانان بر آنان كردندي تا به گاه رفتن... پس چون اين خبر به سيستان آمد، مردمان سيستان گفتند:

ـ نه نيكو طريقتي برگرفت يزيد كه با فرزندان رسول(ص) چنين كرد.

پاره‌اي شورش اندر گرفتند. عبّاد [= حاكم منطقه،] سيستان، هم به مردمان سيستان سپرد، بيست بار هزار هزار درم [=20ميليون درهم] اندر بيت‌المال جمع شده بود از غنايم كامل و ديگر مالها، برگرفت و به بصره باز شد. عبيدالله بن زياد برادر خويش را... به سيستان فرستاد اندر اول سنة اثني و ستين.» (تاريخ سيستان،‌ص98 ـ 100)

و باز از اين مهمتر حضور جمعي از مواليان ـ كه به قاعدة آن زمان به ايرانيان مي‌گفتند ـ در جمع شهيدان كربلاست؛ از جمله: جون بن حُوَي (مولي ابوذر غفاري)، رافع بن عبدالله (مولي سلم اعرج ازدي)، زاهر (مولي عمرو بن حمق خزاعي)، سالم (مولي بني مدينه كلبي)، سالم (مولي عامر بن مسلم عبدي از مواليان ساكن بصره)، سعد بن حرث (مولي علي)، سعد بن عبدالله (مولي عمرو بن خالد صيداوي)، شوذب (مولي شاكر بن عبدالله، از مواليان و بزرگترين شخصيت‌هاي شيعي زمان خود)، منجع (مولي امام حسين(ع))، نصر بن ابي‌نيزر (مولي امام علي(ع)) و...(دايره‌المعارف تشيع، مقاله كريمي زنجاني)

یاری نامه : روزنامه ی اطلاعات - گردآوری:مهرمیهن

دیدگاه‌ها  

+18 # ali 1391-09-17 01:39
با سلام و تشکر
ممنونم از اطلاع رسانی و زحماتتون,
سیستان در طول تاریخ پیش از اسلام و پس از اون افتخارات زیادی کسب کرده و برگ های زرینی در تمدن ایران داره
با سپاس
پاسخ دادن
+19 # surena 1391-09-18 08:57
ضمن سلام و عرض ادب
ممنونم از افزایش دادن آگاهی بازدبدکننده ها
سیستانیان همواره خواهان عدالت و آزادی بودندوهیچگاه زیربار زور نرفته اند
برهمین اساس دین پیامبر که بشارت دهنده صلح ودوستی و عدالت بود پذیرفتند همونگونه که از زرتشت استقبال کرده بودند اما پس از چند سال که ظلم و ستم خلفای حاکم رو دیدند زیر بار زور نرفتند و بارها قیام کردند تا اینکه توسط عیاران و یعقوب لیث اعراب از ایران خارج شدند و قیام برای خونخواهی امام حسین نیز در راستای همان صفات ظلم ستیزی ودفاع از مظلوم بوده است
بازم سپاس از مدیرت محترم سایت وهمکارانشون
پاسخ دادن
+8 # mardekhoda 1391-09-19 08:56
مرسی و ممنونم بخاطر اینکه تو مقاله ای کمکم کرد مطالب مفیدتون
پاسخ دادن
+8 # آرین 1391-09-23 09:27
ممنون و تشکر از شما
پاسخ دادن
+11 # hooman 1391-09-23 09:29
مرسی تاحالا نمیدونستم جالب بود
پاسخ دادن
+11 # رستم 1391-09-28 11:42
ممنون از شما
سیستان با وجود تمدن باستانی و گذشته باشکوهش متاسفانه بخاطر خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند توسط افغانستان با مشکلات اقتصادی زیاد روبرویه و سیستان که زمانی انبار غله ایران و آسیا و سبدنان خراسان لقب داشته با خشکسالی ومحرومیت روبرویه بطوری که اکثر سیستانیان مهاجرت کردند و فرهنگ و سنت و تمدن و مذهبش در حال تغییره و نیاز به توجه مسئولین داره
تشکر از شما عزیزان
پاسخ دادن
+13 # صبا 1391-09-28 11:51
با سلام و تشکر از عزیزانیکه این مطالب رو تهیه کردن
من بعنوان یک سیستانی افتخار میکنم
با آرزوی آبادانی ایران و سیستان و رسیدن به جایگاه واقعیشون
سپاس
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML