مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

آقا محمدخان قاجار و کورکردن کرمانی ها

تردیدی نیست واقعه تاریخی حمله آقامحمد خان قاجار به کرمان و در آوردن 20 هزار جفت چشم در میدان اصلی کرمان و جنایتی که این شاه سنگدل قجری در حق مردم این خطه انجام داد از هولناکترین وقایعی است که تاریخ بشریت بر خود دیده است.

شاه قاجار پس از روزهای محاصره کرمان وقتی که توانست به کرمان وارد شود، دستور داد که کوهی بلند از چشمان مردم کرمان پیش روی وی بسازند.

و سرانجام شاه زند نیز پس از فرار به ارگ بم در این منطقه دستگیر و کشته شد.20 هزار جفت چشم مردم بیگناه کرمان به پای شاه قاجار ریخته شد.

به دستور وی تمام مردان شهر کور شدند و بیست هزار جفت چشم به وسیله سپاه قاجار تقدیم خان شد البته، «سر پرسی سایکس» تاریخ نویش شهیر این تعداد را هفتاد هزار جفت می داند.

این فاجعه منجر شد جوبی از خون توسط یکی از سفاکترین انسانهای تاریخ بشیریت از چشمان مردم کرمان جاری شود و به این ترتیب مردم کرمان همچنان از این قاجار به عنوان یکی از منفورترین افراد یاد می کنند.

روی میدان بزرگ/ تلی ازچشم فراهم گشته/ چشم لغزان در اشک/ چشم غلتان در خون/چشم بی ریشه و بند و پیوند/ چشم بی پلک و پناه/ تا فرو بنشاند/ خشم فرمانده فاتح در حلق/ که نکردند سری خم پی تسلیم بدو/ تلی از چشم کسان ساخته اند/ عبرت کور دلان/ دیده بانی نگران در ظلمت...

دیدگاه‌ها  

+10 # ستاره جمالی 1394-05-01 12:39
طایفه قاجار هم اکنون نیز با اسامی دیگر در صدد دست یافتن به قدرت سیاسی در ایران هستند . بسیاری از لیبرال ها و کمونیست ها و افراد احزاب از همین طایفه منفور قاجار هستند.
پاسخ دادن
+6 # حسین 1394-10-12 23:40
لعنت الله علیه
پاسخ دادن
+1 # Mozol 1400-01-05 04:15
واقعیت رو قشنگ نگفتن،باید میگفتن دلیل این کار چیست،باید میگفتن قبل ار این ک حاکم بشه و حمله کنه چه کسی بهش گفت تو پنج سال بعد حاکم میشی و باید قول بدی ک این کار رو انجام بدی،چرا اینارو نمیگن؟؟؟
پاسخ دادن
0 # ... 1400-12-29 09:59
چون این چیزا توهمات ذهن قجری ها و امثال شما بود.حتی قاجار های منحوس پهلوی رو کنار گذاشتن دنبال تطهیر چی هستین شما
پاسخ دادن
+1 # حمید 1401-04-13 08:08
باسلام لطفا اینوهم اضافه کنید که اقا محمدخان قاجار به هیچ وجه مردم عادیرو نکشت بلکه متعصبین دینی اون زمان که دور ولایت ینی کریم زند بودند رو به قتل رسوند اون هم به انتقام خون مشتاق علی شاه که کرمانیها شاهد کشتنش بودند.
پاسخ دادن
+1 # کرمان زمین 1401-07-15 00:27
این موضوع باید مورد توجه قرار بگیره که در قدیم پادشاهان برای اینکه از شورش سایر نقاط جلوگیری کنند اقدامات خود را بسیار بزرگتر جلوه می‌دادند...واقعیت حمله به کرمان این است که بر اساس گفته نماینده انگلیس که چند سال بعد از کرمان دیدن کرد هیچ نکته ای در مورد کور بودن مردم کرمان نگفته...بلکه در تاریخ تعداد افراد کور شده که همگی از طایفه زند و طرفداران زندیه بودند در بیشترین نفری که گفته شده ۷۰۰ نفر عنوان شده ...که بعدها مورخان این تعداد را تا دها برابر افزایش دادند....چرا که قبل از ورود سپاه به شهر چندین مکان به عنوان جان پناه تعیین شده بود....البته باید گفت سالها بعد مشخص شد اگر تمام ایران مانند کرمانی‌ها در مقابل قاجارها ی وطن فروش ایستادگی کرده بودند دیگر ایران شاهد ترکمنچای و گلستان نبود
پاسخ دادن
+3 # سام 1401-12-15 16:20
ببخشید مگه اون زمان جمعیت کرمان چقدر بوده ؟ غیر معقوله !!!
پاسخ دادن
0 # شهرام 1402-10-12 12:57
سلام این خالی بندی هستش .
اگر می خواست آقا محمد خان همه را کور کنه وارد شهر میشد . ولی می دانیم که کنار کوه و بیرون شهر افغان و نزدیکان لطفعلی خان را کور کرده . سر جان ملکم هفت هزار و سرپرستی سایکس هفتاد هزار نوشته فقط با یک صفر ناقابل انگلیس و احساسات مردم احساسی ایران سر و کار داریم . با عقل و منطق بخوانید از کتابهای همان دوره و بعد تصمیم بگیرید . دوره ای اراجیف را قبول می کردند اما قبول این اراجیف برای نسل ما توهینه
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML