گچبري هاي آتشکده ري

آثار گچ‌بري‌هاي عصر ساساني به دست آمده از چال ترخان ري که هم اکنون درموزه ايران باستان نگهداري مي‌شود، شکوه هنر معماري ايرانيان رابه اثبات مي‌رساند.

دکتر رضا نوري شادمهاني، باستان شناس و استاد دانشگاه با بيان اين مطلب افزود: دراواخر دوره اشکاني، ساسانيان با طرح شعارهاي ملي و مذهبي، مردم را عليه حکومت مرکزي که بسيار متزلزل شده بود شوراندند، اردشير بابکان، موسس سلسله ساساني که اجدادش بزرگان آتشکده ومعبد آناهيتاي استخر بودند و خود نيز از اين آتشکده برخاسته بودند، توجه ويژه اي به مذهب نشان دادند به همين علت مي توان نقش مذهب را در آثار هنري و معماري و همچنين توجه به آتشکده‌ها و کاخ‌هاي آنها مشاهده کرد.

اين مدرس دانشگاه ادامه داد: در هر دوره تاريخي شاهد پيشرفت هاي زيادي درعرصه بعضي از هنرها بوده ايم که هنر گچ‌بري و حَجّاري نقش برجسته هاي صخره اي در عصر ساساني از اين امر مستثني نيست و نمونه اين آثار رامي توان در گچ بري هاي اين دوره در آتشکده ري مشاهده کرد.

وي گفت: گچ نسبت به ديگر مصالح دوام کمتري دارد و نخستين شرط در سالم ماندن گچ‌بري ها سالم ماندن خود بنا است و به علت آنکه اين آتشکده همچون معماري عصر اشکاني از مصالح بوم آورد، لاشه سنگ و خشت و آجر ساخته شده است، مقاومت کمتري نسبت به بناهاي دوره هخامنشي دارد و تخريب آنها در گذر زمان سريعتر انجام شده است.

وي گفت: شکوه‌ گچبري‌ها را مي‌توان در‌تکه‌هاي به‌جا مانده در ستون‌ها و قطعات گچبري ماهي به عنوان نماد معماري ساساني در اين آتشکده مشاهده کرد.

وي افزود: گچبري و همچنين استفاده از سفالينه‌هايي با لعاب سبز که خاص اين دوره است در سايت موزه اين آتشکده در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است و استفاده از ظروف زرين و سيمين در اين دوره بسيار رايج است و مي توان اين ظروف را در اکثر موزه ها مشاهده کرد.

روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه