برگزاري جشن مهرگان در افغانستان

خبرنگار امرداد- آفتاب يزداني :

امسال پس سال‌ها، جشن باستانی مهرگان به‌‌گونه‌ي رسمی در شهر باستانی هرات، برگزار شد.

اين جشن روز يکشنبه، دوم آبان‌ماه با شرکت شماری از مقامات ارشد وزارت کشاورزی افغانستان، مسوولان ولايت هرات و ده‌ها تن از کشاورزان برپا شد و قرار است به مدت سه روز ادامه يابد.
فرآورده‌هاي کشاورزی، دام‌داری و صنايع دستی در اين نمايشگاه، در برابر ديد بازديدكنندگان هستند. اجرای موسيقی سنتي و نمايش‌های سنتی نيز از برنامه‌هاي اين جشن باستاني هستند كه سال‌ها،‌برگزاري آن، فراموش شده بود.

به گزارش «دويچه‌وله»، داکتر داوود صبا، والی هرات در آيين گشایش این جشن باستانی گفت: «جشن مهرگان در گذشته‌های دور تا زمان تيموريان (سده‌ي هشتم و نهم هجری) در هرات برگزار مي‌شد.»

والی هرات در اين جشن گفت که؛ جشن مهرگان به پاس داده‌هاي خداوند و سپاسگزاري از دهقانان افغان که در شرایط سخت و با نبود امکانات مناسب، زحمت می کشند، برگزار شده است.
عبدالغنی غوریانی، معاون وزارت كشاورزي افغانستان که براي برگزاری این جشن به هرات سفر کرده است، گفت: «برگزاري جشن مهرگان همانند دیگر میله‌ها(جشن‌ها) همچون گل سرخ، گل نارنج و گل ارغوان که در جاهاي گوناگون افغانستان برگزار می‌شود با طبيعت گره خورده است و از ديرباز مردم اين کشور آن را گرامی می‌دارند. این جشن در فصل باردهی کارکرد دهقانان برگزار مي‌شود.» معاون وزارت كشاورزي افغانستان گفت: «نياکان ما شيفته‌ي طبيعت و سرسبزی بودند و از همين رو آغاز طبيعت را در نوروز جشن می‌گرفتند و به بهانه‌ي خزان و گرد‌آوری محصولات جشن‌(‌مهرگان) را برگزار می‌کردند.»

برگزاری جشن مهرگان در افغانستان، كم و بيش به فراموشی سپرده شده بود. این جشن از بزرگ‌ترین جشن‌های باشندگان این سرزمین بوده است که به تاریخ شانزدهم مهر ماه گاهشمار باستاني، آغاز می‌شده و برای شش روز با رسوم ویژه‌اي ادامه داشته است. ماه مهر/ میزان، در جاهاي نیمه‌گرمسیر افغانستان هنگامه‌ي گردآوری محصولات كشاورزي برای برآورده ساختن نیازمندی‌های زمستان است

دیدگاه‌ها  

0 # نیلوفر 1390-08-06 22:58
درود بر روان پاک نیاکانمان و درود بر خراسان بزرگ که پاس می دارد آیین پدران را... به امید روزی که دست استعمار از خراسان بزرگ(افغانستان امروزی)کوتاه شود و همه ی ایرانیان نژاده بدون مرز و کینه در سرزمینی حقیقتا مشترک زندگی کنند...پاینده ایران بزرگ
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه