زن اشکانی سوار بر اسب در حال تیراندازی

همانطور که می دانید اشکانیان یکی از طولانی ترین دوران های حکومتی را در ایران داشتند. یکی از آداب خاص جنگیدن در میان اشکانیان طریقه تیراندازی مخصوص آنها بود که سوار بر اسب و با مهارت خاصی می توانستند تیراندازی کنند که مهارت آنها در آن دوران در همه دنیا زبانزد بود.

نکته جالب در این مجسمه وجود کلاهی است که بر سر دارند. این موضوع و پوشیدن لباس جنگی باعث می شد که در جنگ زنان از مردان شناخته نشوند و در شاهنامه هم داریم که سهراب در هنگام جنگ با گردآفرید تا هنگامی که کلاهخود گردآفرید از سرش نیفتاده بود نمی دانست که با یک زن می جنگد.


فردوسی در این باره چنین می سراید:


چو آمد خروشان به تنگ اندرش
بجنبید و برداشت خود از سرش
رها شد ز بند زره موی اوی
درفشان چو خورشید شد روی اوی
بدانست سهراب کاو دخترست
سر و موی او ازدر افسرست
شگفت آمدش گفت از ایران سپاه
چنین دختر آید به آوردگاه

دیدگاه‌ها  

+2 # نرگس 1391-11-08 11:08
خیلی جالب بود . لطفا منبع تصویر را جهت مستند تر بودن مطلبتان قید کنید.
پاسخ دادن
0 # یک رهگذر 1401-10-05 01:32
درود و سپاس - همین شیر زنان قدرتمند و بی همتای اشکانیان بودند با همین شگرد و تاکتیک پا به پای مردان به فرماندهی سردار برجسته و دلیر و بی همتا سورنا سپاه 43 هزار نفری لژیونرهای یولیوس کراسوس رومی را در دشت حران یا کارهه در جنوب ترکیه به خاک و خون کشیدند زیرا اکثر سپاه ایران هم زمان برای جلوگیری کمک ارمنستان به آنجا لشکرکشی کرده بودند آری شیر زنان ایران زمین از مردان کمتر نیستند و خون هر متجاوزی را بر زمین خواهند ریخت .
در جنگ ایران و عراق اسلحه به دست از خاک مقدس و پاک ایران دفاع کرده ام هر چند خود را کوچک می شمارم اما افتخارم این است که از نوادگان جنگاوران اشکانی هستم .
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه