کوه خواجه سیستان

كوه خواجه در سي كيلومتري جنوب زابل قرار دارد و در ميان درياچه مقدس هامون به طرز شگفتي خود نمايي ميكند. اين كوه از سنگهاي سياه بازالتي تشكيل شده است. سلسله بناهاي موجود در اين كوه شامل يك بناي عظيم ،آتشكده ،دو قلعه خشتي،بقاياي راه قديمي‌،حصارهاي مختلف ،قبور سنگي و چند زيارتگاه اسلامي نيز در كوه خواجه وجود دارد.اين كوه نزد زرتشتيان،مسلمانان ومسيحيان مقدس است. در ميان آثار اين كوه كاخ اشكاني، گچبريها و نقاشيهاي آن ارزش تاريخي زيادي دارند.

کوه خواجه سیستان

ميرچا الياده اسطوره شناس فقيد مي گويد: که" انسان از وجود مقدس آگاه مي شود زيرا مقدس خود را همچون چيزي به کلي متفاوت از نا مقدس متجلي مي سازد."

حضور در پهنه دشت سيستان شما را با مکان مقدسي مواجه مي سازد که هر انساني در هر دوره اي را محصور خويش مي سازد. دشت مسطحي که با انوار خورشيد و سوزش آن بر گونه هاي خود و چهره عرق کرده همراهانتان شما را به درون تاريخ مي کشاند و در اين هنگامه و دشت فراخ ناگاه از دور دست سايه سياهي ظاهر مي شود که شما را به درون خود مي کشد. هر چه اين کشش بيشتر مي شود به عظمت سايه پي مي بريد و آنجا درست در روبروي شما کوه خداست.

کوه تقريباً کم ارتفاع و يکپارچه سياهي که هزاره هاي مختلفي از تقدس و شکر گذاري را در درون خود قرار داده است و تجسم اينکه اين مکان مقدس در گرداگرد خود درياچه هامون را داشته است به خودي خود نغمه هاي کيهاني را به گوش شما مي رساند.

کوه خواجه

در اينجاست که شما ابديت را مي يابيد و سير در تاريخ و قرون آغاز مي گردد. کوهي که تمامي اديان ابراهيمي و ماقبل آن مانند زرتشتي ها و شايد ديگران قبل تر نيز اين مکان مقدس را ماواي راز و نياز و شکر گذاري و احتمالاً قرباني هاي خويش قرارداده اند و اگر شما همچنان در تونل تاريخ اين مکان سير کنيد، مي توانيد آوازهاي گروهي نيايش گران را بشنويد شما در بلنداي اين مکان مقدس و بر فراز دشت اسطوره زاي سيستان تنها يک حس خواهيد داشت و آن چيزي نيست جز شکر گذاري.

کوه خدا، کوه اوشيدم يا اوشيدر، اوشیدا , کوه خواجه و..... بسياري نامهاي احتمالي ديگر نام اين مکان مقدس است که در طول اعصار شاهد شکوفايي تمدنهاي مختلف در آغوش خود بوده است .

زمزمه قايقرانان بومي در درياچه اي کم عمق با پوستي سوخته از آفتاب هميشگي اين مکان و صداي وهم آميز جريان هميشگي آب جاري در اين دشت حاصل خيز که زماني انبار غله ايران بوده است هنوز با وجود خشک شدن درياچه، محو قايقها و مشکلات مردم منطقه هنوز قابل چشيدن است.

اين مکان مقدس مي تواند به يکي از بزرگترين مقاصد گردشگري مذهبي و تاريخي در سطح جهان تبديل گردد و از قبل ورود جريان نقدينگي باعث شکوفايي کسب و کار هاي مرتبط در منطقه و شاهد افزايش سطح عمومي درآمدها در منطقه و بالا رفتن سطح معيشت مردم سخت کوش منطقه باشيم.

برای خواندن ادامه نوشتار بالا و دریافت یک مقاله ی 30 رویه ای (صفحه ای ) از کوه خواجه اینجا را بفشارید

گردآورنده و فرستنده ی نگاره ها و نوشتار برای مهرمیهن : دکتر محمدعلی رئوفی

دیدگاه‌ها  

+6 # ALI 1391-10-08 10:29
درود
سپاس از لطف شما مهرآفرین
پاسخ دادن
+6 # سیستانا 1391-10-09 08:03
با درود
وسباس از شما
پاسخ دادن
+9 # leila 1391-10-09 12:32
سلام
ممنون از نوشته زیبای شما
این مکان برای من سرشاز از خاطرات خوب کودکی ست.
پر است از خاطراتی که هم اکنون فقط در آلبوم خاطرات موجود است.
یادآور لحظات خوب و خوشی است که در کنار خانواده ام سپری شد.
عکس ها و نگاره های موجود عکسهایی است که برای برگرداندن خاطرات آن دوران.
بسیار ممنون از شما
و بسیار بسیار ممنون از دکتر رئوفی
با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما
پاسخ دادن
+2 # ali 1391-10-16 08:28
ممنون از سایت خوب و مفیدتون
برای دانلود متن 30 رویه ای روی اون راست کلیک کنید و save target رو بزنید
پاسخ دادن
+1 # سپهر 1391-10-20 10:56
سلام
اگر امکان داره از زمان حال کوه خواجه هم عکس هایی در سایت قراردهید.
با تشکر
پاسخ دادن
+5 # هامون 1391-10-27 13:51
سلام دوستان
دیروز شبکه استانی هامون مستندی درباره کوه خواجه نشون داد. واقعا جالب بود.
خوبه که هنوز هم گهگاهی از این آثار یاد میشه. 8)
پاسخ دادن
+4 # هدیه 1391-11-17 10:00
لطفا برای نگهداری و استرداد نقاشیهای دیواری کوه خواجه اطلاع رسانی کنید
پاسخ دادن
+3 # داوود 1391-11-23 17:17
بسیار خوب و عالی
تشکر از شما
پاسخ دادن
+2 # gardeshgar nemooneh 1392-02-10 07:32
سلام.اولا از عکس های زیبایی که به شکل پوستر بودند ممنونم.من جمعه گذشته سفر یک روزه ای به زابل داشتم و از کوه خواجه هم بازدید کردم.بقایای باقیمانده از قلعه واقعا حیرت برانگیز بود.محوطه داخلی و راهروها، گالری نقاشی، تکه های باقیمانده از نقاشی و تکه های بازسازی شده و چندین نمونه از شاهکارهای این قلعه واقعا برایم جالب بود.
نقش برجسته های آن، گرچه خیلی قابل تشخیص نبود ولی تا حدودی مشخص می شد.
کاش از این آثار به خوبی نگهداری کنند.
پاسخ دادن
+6 # سیوستان 1392-07-12 11:36
با سلام. خشک شدن هامون دلیلش دو سد کجکی و سد شرق قندهار میباشد.مسئولین باید به جای گرفتن هزینه ی ترانزیت از کامیونهای افغانی که هر روز در جاده ی زابل به چابهار رفت و امد دارند از افغانها اب برای هامون بگیرند
پاسخ دادن
+6 # علی رضا پورمفتح 1393-12-20 23:27
درود بر سیستان وزابلی های عزیز درود بر رستم
پاسخ دادن
0 # یلدا ب.... 1395-08-27 14:04
زابلی ام ولی تا حلا جا های دیدنیش نرفتم خداشاهده دوست دارم برم کوخواجه ولی قسمت نمیشه
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه