پيدا شدن جام‌هاي طلا و نقره در مشگين‌شهر

خبرنگار امرداد-ميثم اسدي :

دو جام طلا و نقره در شهرستان مشگين‌شهر استان اردبيل به همراه شماري از ابزار جنگي و ظروف سفالي پيدا شد. گفته مي‌شود اين اشياي ارزشمند در دست دزدان محلي بوده است كه به صورت كاوش‌هاي غير مجاز به اين گنجينه‌هاي با ارزش دست يافته بودند.
«یحیی‌نقی‌زاده» مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل، درباره‌ي پيشينه‌ و ارزش باستانی این اشیا گفت: «به دنبال كشف اشیاي باستانی، دو جام طلا و نقره که ارزش آن‌ها با جام مارلیک برابری می‌کند، به‌همراه سیصد قلم اشیاي باستانی که پيشينه‌ي(:قدمت) آن به درستي(:دقیقا) مشخص نشده اما براساس (:طبق) گفته‌ها و گمانه‌هاي(:اذعان‌واظهارنظر) کارشناسان میراث فرهنگی احتمال می رود این اشیا متعلق به عصر آهن بوده است، به‌دست آمده است».
به دنبال اين سخنان نقي‌زاده افزود: «در بین 300 قلم اشیا تاریخی پيدا شده می توان به انواع ظروف، سفالینه، ابزارهاي جنگی، جواهرات زنانه، جام‌های نفیس نقره و طلایی اشاره کرد که براساس بررسی کارشناسان میراث فرهنگی پيشينه‌ي(:قدمت) تاریخی آن به عصر آهن يا هزاره اول و دوم پيش از میلاد و روزگارهاي پس از آن مربوط می شود».
مدیر میراث‌ فرهنگی استان اردبیل درباره‌ي جام طلايي يافت شده گفت: «در بین آثاري كه پيدا شده می‌توان به جام مشگین‌شهر اشاره کرد که از لحاظ پيشينه و ريزه‌كاري(:ظرافت) با جام های مارلیک و حسنلو برابری می‌کند. این جام طلایی ريشه‌ي(:منشاء) بسیاری از رویدادهای تاریخی و تمدن بسیار ارزشمند(:مهم) منطقه را در دوره‌های تاریخی گذشته عنوان می‌کند».
نقي‌زاده درباره‌ي جام نقره‌اي نيز گفته است كه اين جام «از لحاظ ريزه‌كاري(:ظرافت) و پيشينه(:قدمت) از ارزش(:اهمیت) ویژه‌ای برخوردار است».
گفته مي‌شود مراحل کارشناسی این آثار براي تایید پيشينه‌ي آن‌ها به پايان رسیده است و میراث ‌فرهنگی آماده‌ي تحویل این آثار نفیس باستانی است. همچنين قرار است نمايشگاهي از اين آثار در برابر چشم دوستداران ميراث فرهنگي قرار گيرد.
نبايد فراموش كنيم كه ٤٠ سال پيش در تپه‌اي مارليك جام طلايي با ارزشي به‌دست آمد. نمونه‌ي ديگر از اين جام‌ها، جام نامور حسنلو مي‌باشد كه در تپه‌ي حسنلو در آذربايجان‌غربي به دست آمده است.

دیدگاه‌ها  

0 # مهسا 1393-03-22 10:08
درود دستتان درد نكنه. يك سئوال داشتم اونم اينكه آقاي ميثم اسدي كه اين مطلب رو نوشته چطوري ميشه پيداش كرد.
پاسخ دادن

نوشتن دیدگاه