+1 تراز
9,653 بازدید
در هنر و ادب ایران از سوی (3,608 تراز)

 

بیت زیر بیتی نامور و پرکاربرد در میان کوچ نشینان و لران دلاور ایران زمین است که بنادرست سروده ی فردوسی خوانده شده است . این بیت سروده ی یک سراینده ی گمنام در زمان قاجار است و در هیچ یک از دستنویس های کهن شاهنامه نیامده است .

هوای شتر كوه و دشت تيان        مرا خوشتر آيد زكل جهان

4 پاسخ

0 تراز
از سوی (188 تراز)
درود بر شما

چرا به فردوسی اشعاری که سروده خودش نبوده بسیار نسبت داده شده است؟
0 تراز
از سوی (3,608 تراز)

درود بر شما

از برای آنکه فردوسی و شاهنامه در میان ایرانیان از جایگاه بلند و شکوه بسیاری برخوردار بوده است و ایرانیان هرگاه بیت زیبایی را می شنیدند و نام سراینده ی آن را نمی دانسته اند ، فردوسی را سراینده ی آن می پنداشتند زیرا بر این باور بودند که بیت های زیبا و برگزیده ، سروده ی فردوسی است . پس از پایان سرایش شاهنامه ، این کتاب در هر جایی رونویسی شد و اکنون بیش از 1000 دستنویس کهن از شاهنامه در کتابخانه های سرتاسر جهان در دست است که نشان می دهد شاهنامه چه جایگاه بلندی در میان ایرانیان داشته است .گروهی نیز چنین پنداشته اند که می باید سروده های شاهنامه را افزایش دهند تا داستان های آن بیشتر شود و بگفته ی خودشان کامل تر شود بنابراین تا توانسته اند بیت و داستان از این ور و آنور آورده اند و به برخی از نسخه های شاهنامه افزوده اند . برای نمونه در شاهنامه نسخه ی امیربهادری و در داستان ایرج ، بیتی از سروده های سعدی شیرازی را از بوستان برداشته اند و به شاهنامه افزوده اند .(سیاه اندرون باشد و سنگدل ، که خواهد که موری شود تنگدل)

خوشبختانه با کوشش 50 ساله ی استادان شاهنامه پژوه بویژه استاد جلال خالقی مطلق، ما هم اکنون به نوشتار پاک و پیراسته ی شاهنامه ی فردوسی دست یافته ایم .

+1 تراز
از سوی

درود بر شما

عزیزان دل در مورد بیت شعر// هوای شترکوه و...//بنده حقیر چیز دیگری بیاد دارم ....
حواله سال 1350عموی‌بزرگم که متولد 1299بود در باب آب‌وهوای پارس از قول شعرا چنین می‌گفت ..
هوای شترکوه و دشت کیان 
                               مرا خوش تر آید ز مازندران 
بااین تفسیر که دشت کیان همان دشت مقابل تخت جمشید است که کل منطقه پل خان و آهو چرا و پتروشیمی به سمت سد داریوش که حدود سی پارچه ده و روستا در این دشت مستقر است شامل میگردد و کوهی هم شبیه کوهان شتر در آن است که شتر کوهش نامند و چنان آب و هوای معتدل و خوبی دارد که شاعر این را بیش از شمال پسندیده است و تا حدودی در ذهن دارم که احتمالا این شعر از مرحوم لطفعلی صورتگر باشد ...
همو که سروده ..
هر باغبان که گل به سوی برزن آورد 
                              شیراز را دوباره به یاد من آورد 

0
از سوی

سلام،احسنت به شما برادر عزیز با توصیف بسیار زیبا،

دقیقا این سروده به منطقه رامجرد(رامگرد)قدیم،بیضا،و کل منطقه حوالی مرودشت دشت تیان که بعدها دشت کیان نامیده میشد را در برمیگرفته است،و چون آب و هوای بسیار معتدل و خوبی داشته و هنوز هم دارد واقعا هم بهتراز سرسبزی شمال و گیلان است که باعث شده این شعر سروده شود
0 تراز
از سوی
هوای شترکوه و‌ دشت کیان  

اول شعر را درست بنویس بعد مرجع به شما معرفی خواهم کرد که در نسخه خطی ببینید که از فردوسی بزرگ‌ است 

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
4 پاسخ
آغاز گفتمان دسامبر 12, 2018 در شاهنامه از سوی محمود (182 تراز)
0 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئن 29, 2022 در هنر و ادب ایران از سوی فرزاد بتهایی
+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان می 22, 2022 در هنر و ادب ایران از سوی فرزاد بتهایی
+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان Mar 29, 2022 در هنر و ادب ایران از سوی فرزاد بتهایی
...